پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

دلایل تأخیر در واگذاری سهام عدالت به جامانده ها

16 آذر 1402
دلایل تأخیر در واگذاری سهام عدالت به جامانده ها

با وجود آنکه 3سال از مصوبات مجلس برای واگذاری سهام عدالت به جامانده‌ها  می‌گذرد هنوز امکان تخصیص سهام به این افراد فراهم نشده است با این حال در تازه‌ترین رویداد مدیرکل دفتر توسعه مردمی‌سازی‌ واگذاری‌ها از برنامه‌ریزی برای واگذاری سهام به جامانده‌های سهام عدالت خبر داد.


به گزارش بانک اول ، براساس طرحی که در سال 1399در مجلس به تصویب رسید دولت موظف است به مشمولان سهام عدالت که تاکنون سهام دریافت نکرده‌اند و اصطلاحا جزو جامانده‌های سهام عدالت هستند سهام واگذار کند. اما اصل ماجرا چیست؟


طبق بررسی‌های به عمل آمده ۱۶ میلیون نفر از جمعیت ایران جزو جامانده‌های سهام عدالت هستند. این افراد شرایط دریافت سهام عدالت را دارند. البته طبق تکلیف قانونی دولت در بودجه ۱۴۰۱ و همچنین اولویت‌بندی انجام‌شده، ۳.۵ میلیون نفر تحت پوشش نهادهای حمایتی دراولویت تخصیص تا پایان سال ۱۴۰۱ قرار دارند. با این حال با وجود تکالیف دولت در این زمینه، تاکنون سهام جدیدی به جامانده‌های سهام عدالت واگذار نشده است.


ماجرا از این قرار است که سازمان خصوصی‌سازی‌ در ماه‌های گذشته یک سبد جدید برای اختصاص سهام عدالت به مشمولان جدید درنظر گرفت که مشتمل بر 12شرکت به ارزش 52هزار میلیارد تومان بود و قرار بود به هر نفر از مشمولان جدید 10میلیون تومان سهام عدالت تخصیص داده شود. اما این سبد جدید در ابتدا با 2ایراد از سوی هیأت تطبیق مقررات مجلس مواجه شد و بعد از آن در جریان بررسی در هیأت دولت منجر به اختلاف نظر اعضای کابینه شد. هرچند ایراد‌های مربوط به هیأت تطبیق مقررات مجلس بعد از مدتی در دولت رفع شد اما در زمان طرح دوباره سبد پیشنهادی سازمان خصوصی‌سازی‌ در هیأت دولت، برخی اعضای کابینه با واگذاری تعدادی از این شرکت‌ها در قالب سهام عدالت مخالفت کردند و منجر شد سبد پیشنهادی سازمان خصوصی‌سازی‌ تصویب نشود. همین موضوع عامل اصلی تأخیر در واگذاری سهام عدالت به جامانده‌ها است.


 با این حال در تازه‌ترین رویداد روزگذشته راضیه ذوالنوریان مدیرکل دفتر توسعه مردمی‌سازی‌ واگذاری‌ها از رفع این ایراد‌ها و ارائه سبد جدیدی برای تخصیص به جامانده‌های سهام عدالت خبر داد و گفت: پس از بررسی‌های انجام شده بار دیگر موضوع واگذاری سهام عدالت به مشمولان جدید در دستور کار سازمان خصوصی‌سازی‌ قرار گرفته است. در همین ارتباط ضمن شناسایی مجدد مشمولان جدید، سبد پیشنهادی جدید نیز در شهریور‌ماه سال‌جاری تقدیم هیأت وزیران شد.

روزنامه همشهری

اخبار مرتبط
وراثی که موفق نشده‌اند در این مرحله سود سهام عدالت متوفیان را دریافت کنند، اگر تا خردادماه فرایند انتقال سهام و ثبت‌نام یا به‌روزرسانی اطلاعات خود در سامانه سجام را انجام بدهند، سود سهام عدالت خود را در مرحله سوم واریز سود سهام عدالت دریافت خواهند کرد.
مرحله سوم سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۱۴۰۱ که ناشی از قصور هشت شرکت در واریز سود مرحله‌ی دوم سال گذشته بود قرار است خرداد ۱۴۰۳ پرداخت شود.
بنابر اعلام مسئولان سازمان بورس، احتمالا مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت عملکرد مالی ۱۴۰۱ شرکت‌ها خرداد خواهد بود، سودی که برای دریافت آن نیاز به مراجعه به هیچ سایتی نیست.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: ارائه ابزارهای لازم به بنگاه‌ها برای تأمین مالی یکی از اقداماتی بود که در سال‌های اخیر از طریق شرکت‌ سهامی عام پروژه‌ها برای مشارکت افراد حقیقی انجام دادیم. تاکنون دو پروژه به این شکل تأمین مالی شده، در پروژه اول ۱۰۰ هزار نفر شرکت کردند و ماه بعد به بهره‌برداری می‌رسد و در پروژه دوم هم ۸۰ هزار نفر مشارکت داشتند و در دست اجراست.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها