جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

سه نکته ناامید‌کننده از پیش‌فروش محصول جدید سایپا

16 آذر 1402
سه نکته ناامید‌کننده از پیش‌فروش محصول جدید سایپا
مشخص نبودن موعد دقیق تحویل و قیمت نهایی مهم‌ترین ابهامات پیش‌فروش اطلس G است. محصولی که به‌اسم فیس‌لیفت جدید کوییک شهرت پیدا کرده اما حداقل ۷۰ درصد گران‌تر فروخته می‌شود

 به گزارش بانک اول پیش‌فروش اطلس G درحالی برای اولین بار کلید خورده که تا پایان آبان امسال فقط ۱۰۹ نسخه از این محصول توسط سایپا به مرحله تولید رسیده است.

پیش‌فروش اطلس G احتمالا به‌همین دلیل بدون مشخص بودن زمان دقیق تحویل خودرو آغاز شده و طبق بخشنامه جدید سایپا متقاضیان این محصول باید در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن تا فرورین سال بعد چشم‌انتظار باشند. مشخص نبودن قیمت قطعی اطلس یکی دیگر از ابهام‌های متقاضیان محصول جدید سایپاست، اما براساس قیمت‌گذاری شورای رقابت، اطلس G که یک نسخه فیس‌لیفت از کوییک محسوب می‌شود، قرار است حداقل ۷۰ درصد گران‌تر از خود کوییک فروخته شود.

پیش‌فروش اطلس؛ مشخص نبودن موعد دقیق تحویل

پیش‌فروش اطلس سایپا در قالب بخشنامه چهل‌وپنجم این شرکت درحالی کلید خورده که موعد تحویل این محصول به‌شکل دقیق مشخص نشده است. بخشنامه جدید سایپا شامل متقاضیانی می‌شود که در دور دوم سامانه یکپارچه برای خرید اطلس ثبت‌نام کرده‌اند و حالا امکان ثبت‌نام قطعی و واریز وجه آن‌ها فراهم شده است.

بخشنامه جدید سایپا البته نسبت به بخشنامه‌های پیش‌فروش قبلی تفاوت‌هایی دارد و مثلا در قسمت موعد تحویل خودرو فقط با عبارت «فروردین ۱۴۰۳ به بعد» روبرو می‌شویم که بخشی از این اتفاق ممکن است به روند تولید اطلس ارتباط داشته باشد.

آمار تولید خودرو که اخیرا برمبنای داده‌های رسمی از سایت‌های مختلف خودروسازان منتشر شده، نشان می‌دهد از زمان آغاز تولید اطلس تا پایان آبان امسال فقط ۱۰۹ نسخه از این محصول به مرحله تولید رسیده است. سال گذشته تعداد اطلس‌هایی که سایپا در سایت مرکزی خودش تولید کرد، فقط پنج‌تا بوده و امسال هم طی هشت ماهی که پشت‌سر گذاشتیم، روی هم ۱۰۵ نسخه از اطلس سایپا ساخته شده است. یعنی ماهی تقریبا ۱۳ محصول!

احتمال دوم اما تاحدودی خوشبینانه است و براساس آن یکسری از کارشناسان حوزه خودرو اعتقاد دارند تولید انبوه مدل‌هایی مثل اطلس که هنوز تعداد دقیقا متقاضیان آن در بازار مشخص نشده، منطقی نیست و اصلا ممکن است تا زمان موعد تحویل اطلس یعنی فرودین ۱۴۰۳ به بعد، روند تولید چنین مدل‌هایی درمقایسه با الان زیرورو شده باشد.

احتمال افزایش قیمت اطلس همزمان با موعد تحویل

قیمت اطلس در طرح پیش‌فروش جدید سایپا به‌شکل علی‌الحساب محاسبه شده است. بااینکه شورای رقابت به‌تازگی قیمت اطلس در کارخانه را حدود ۴۰۶ میلیون تومان تعیین کرده، اما متقاضیان خرید اطلس در قالب مرحله دوم سامانه یکپارچه فعلا نیمی از ارزش این محصول را به‌عنوان مبلغ علی‌الحساب پرداخت می‌کنند و ما‌به‌التفاوت این هزینه را تحت‌عنوان قیمت نهایی همزمان با موعد تحویل خودرو می‌پردازند.

اطلس قرار بود سال ۱۴۰۰ به‌عنوان خودرویی با قیمت کمتر از ۲۰۰ میلیون روانه بازار شود. امسال که بحث تولید و عرضه اطلس به بازار مطرح شد، شورای رقابت قیمت مصوب آن را با احتساب هزینه‌های جانبی کمی بیش از ۴۰۰ میلیون تعیین کرد و حالا ممکن است همزمان با موعد تحویل این مدل در سال آینده قیمت اطلس با نرخ فعلی آن تفاوت داشته باشد.

قیمت اطلس؛ ۷۰ بیشتر از کوییک

اطلس ذاتا فیس‌لیفت کوییک است که البته قرار است تقریبا درصد گران‌تر عرضه شود. قیمت کوییک دنده‌ای تیپ DA در کارخانه که ارزان‌ترین سواری تولیدی داخلی محسوب می‌شود، ۲۳۸ میلیون تومان است، اما متقاضیان خرید اطلس فعلا باید روی رقمی نزدیک ۴۰۶ میلیون تومان تمرکز داشته باشند.

قیمت اطلس در کارخانه به‌این ترتیب ۱۶۸ میلیون یعنی چیزی حدود ۷۰ درصد بیشتر از کوییک است. با این حال هر دو مدل از پیشرانه ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ کمک می‌گیرند که البته موتور اطلس حدود شش درصد مصرف سوخت کمتری دارد و میزان قدرت و گشتاور خروجی آن به‌شکل جزیی ارتقا پیدا کرده است. از یک طرف دیگر اطلس با آپشن‌های بیشتری پا به بازار می‌گذارد و در فهرست امکانات رفاهی آن موارد بیشتری مثل سانروف دیده می‌شود.

مشخصات اطلس در یک نگاه

پیشرانه

M15I یورو پنج با دریچه گاز برقی

حجم موتور

1.5  لیتر

حداکثر قدرت موتور

90 اسب بخار

حداکثر گشتاور خروجی

137 نیوتن متر

مصرف سوخت ترکیبی

6.9 لیتر

حجم باک

41 لیتر

قیمت کارخانه

406 میلیون و 615 هزار تومان

قیمت بازار

مشخص نیست

اخبار مرتبط
نسل چهارم هیوندای توسان فعلی از سال ۲۰۲۰ در ایالات متحده عرضه شد. اکنون این شاسی بلند جمع و جور بالاخره برای مدل سال ۲۰۲۵ فیس لیفت شده است. اگرچه ممکن است در نمای بیرونی بدون تغییر به نظر برسد، اما تغییرات اندکی در جلوپنجره و قسمت پایینی سپر وجود دارد که باعث می‌شود توسان عریض‌تر به نظر برسد.
تورم وسایل نقلیه از ابتدای سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۹۲ درصد بوده است که ادامه‌ این روند برای بازار خودرو در سال ۱۴۰۳ نشان از رشد ۳۹درصدی قیمت‌ها در بازار خودرو دارد.
ساینا دنده‌ای ساده یکی از ارزان‌ترین سواری‌های صفرکیلومتر است و ۳۸۰ میلیون قیمت دارد. کوییک دنده‌ای ۳۸۵ میلیون فروخته می‌شود و قیمت تیبا صندوقدار به ۳۹۰ میلیون تومان رسیده است.
با انتشار گزارش تلفیقی ۶ ماهه شرکت ایران خودرو مشخص شد که جمع کل زیان انباشته صنعت خودروسازی از مرز ۲۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. از این میزان ۱۰۶ هزار میلیارد تومان مربوط به ایران خودرو ۸۹ هزارو ۵۲۷ میلیارد تومان مربوط به گروه سایپا و ۲۰ هزارو ۵۸۷ میلیارد تومان مربوط به پارس خودرو است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها