جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

رمز ارز تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟

16 آذر 1402
رمز ارز تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟

با توجه به افزایش کلاهبرداری از شهروندان با روش فروش رمز ارزهای تقلبی، نیاز است تا راه‌های شناسایی رمز ارز معتبر از تقلبی را بشناسید.

به گزارش بانک اول، با افزایش رغبت مردم به خرید رمز ارز و سرمایه‌گذاری در این حوزه، کلاهبرداری‌های مرتبط با آن نیز در ابعاد و روش‌های مختلف افزایش یافته است تا حدی که معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران در 2 پیامک به فاصله چند روز نسبت به آن هشدار دهد و بنویسد: "مجرمان با تولید رمز ارز بی‌پشتوانه و افزایش دستی و غیرواقعی ارزش آن، نسبت به جمع‌آوری وجوه قربانیان اقدام می‌کنند و ناگهان رمز ارز بی‌اعتبار و ارزش آن صفر می‌شود." و "آیا می‌دانستید ساخت، عرضه و قیمت‌گذاری رمز ارزها تحت نظارت هیچ مرجع رسمی داخلی و بین‌المللی نیست و به راحتی امکان از دست رفتن کامل سرمایه مالک آن‌ها وجود دارد."

از طرف دیگر سردار وحید مجید؛ رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها نسبت به معامله رمز ارز هشدار داد و گفت: عموم شهروندان باید توجه داشته باشند که انجام مبادله و معامله با استفاده از رمز ارز در ایران جایگاه قانونی ندارد، بلکه نوعی توافق است که بین طرف‌های معامله شکل می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به خلأ قانونی موجود در کشور در حوزه انجام معامله با استفاده از ارزهای دیجیتال، اگر در معاملات مربوط به این ارزها یکی از طرف‌های معامله مرتکب کلاهبرداری شود، چون در قوانین جاری کشور هیچ قاعده‌ای برای انجام مبادلات بر پایه رمز ارز و مجازات‌های مربوط به آن تعریف نشده است، نمی‌توان الزاماً شخصی را که کلاهبرداری کرده است، مجازات کرد، البته با وجود این مساله، بازهم پیگیری‌های انتظامی و قضایی در این زمینه انجام می‌شود.

رئیس پلیس فتای فراجا ادامه داد: اگر شهروندان بر پایه ارزهای دیجیتال معامله انجام دهند یا اقدام به خرید و فروش رمز ارزهای خود کنند، خودشان باید تمام عواقب احتمالی را بپذیرند. به همین دلیل، به عموم شهروندان توصیه می‌کنیم که به هیچ وجه فریب تبلیغات اغواکننده حوزه ارزهای دیجیتال را نخورند و اگر هم احساس می‌کنند شخص یا گروهی از انجام تبلیغ در این حوزه قصد کلاهبرداری ندارد، بازهم با علم و اطلاع کافی وارد این حوزه شوند و پول یا سرمایه خود را در اختیار آن فرد یا افراد بگذارند.

اما چگونه باید رمز ارز معتبر را از تقلبی شناسایی کنیم؟ در همین رابطه علیرضا طباطبایی هاشمی؛ وکیل دادگستری و کارشناس سایبری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی تسنیم در مورد خرید رمز ارزهای بدون پشتوانه هشدار داد و گفت: کلاهبرداران رمز ارزهای بدون پشتوانه را تولید می‌کنند و با استفاده از تبلیغات در فضای مجاری و شبکه‌های اجتماعی به معرفی این محصول می‌پردازند.

وی ادامه داد: در تبلیغات این وعده به مردم داده می‌شود  که این رمز ارز جدید مانند بیت کوین افزایش قیمت پیدا می‌کند و همین تبلیغات سبب تشویق مردم برای خرید این رمز ارز می‌شود.

طباطبایی هاشمی افزود: در طول زمانی که این تبلیغات در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود شخص کلاهبردار قیمت رمز ارز را بالا و پایین می‌برد و به مردم نشان می‌دهد که این رمز ارز قابل اعتماد است.

وی تاکید کرد: کلاهبردار پس از گذشت مدتی تعداد تبلیغات را به علت سرمایه هنگفتی که از فروش رمز ارزها کسب کرده کم می‌کند و چون عرضه و تقاضا کاهش می‌یابد ارزش رمز ارز نیز پایین آمده و به صفر می‌رسد. همین باعث می‌شود که مردم احساس کنند که سرمایه خود را از دست دادند.

نحوه تبلیغ رمز ارزها بر تقلبی بودن یا نبودن آنها بی‌تأثیر نیست

کارشناس و وکیل سایبری در توصیه‌هایی به شهروندان برای خرید رمز ارز معتبر و چگونگی تشخیص رمزهای معتبر از تقلبی گفت: واید پیپر رمز ارز نشان‌دهنده این است که این رمز ارز چه کاری را انجام می‌دهد و پشتوانه خود را از چه چیزی دریافت می‌کند.

وی ادامه داد: هنگام خرید رمز ارز، تحقیق کنید که کدام صرافی‌های معتبر این رمز ارز را ارائه می‌دهند. بسیاری از صرافی‌ها مبلغی را دریافت می‌کنند و رمز ارز را وارد لیست خود می‌کنند. اگر رمز ارزی را مشاهده کردید که تنها در یک یا دو صرافی ارائه می‌شود بدانید که این رمز ارز مورد اعتماد و معتبر نیست و امکان خرید و فروش آن غیرممکن است و فایده‌ای ندارد.

این وکیل پایه یک دادگستری تاکید کرد: باید در نظر داشته باشید که نحوه تبلیغ رمز ارز چگونه است؟ آیا یک موجی برای تبلیغ این رمز ارز شروع شده است یا خیر؟ اگر رمز ارزی را مشاهده کردید که از این طریق به مردم معرفی می‌شود بی‌شک بدون اعتبار است‌.

اخبار مرتبط
بازار ارزهای دیجیتال، مورد توجه بسیاری افراد و شرکت ها قرار رفته و امروزه بسیاری از معاملات جهانی با رمز ارز ها صورت می گیرد. برد گارلینگهاوس (Brad Garlinghouse)، مدیرعامل ریپل، با اشاره به رونق اخیر بازار ارزهای دیجیتال، بر اهمیت کاربرد واقعی ارزهای دیجیتال برای موفقیت در این دوره تاکید کرد.
رمزارزهای دیجیتال همچنان در مسیر نزولی هستند و بیت‌کوین و اتریوم سقوط کردند.
بیت‌کوین در بهترین روز‌های خودش قرار دارد و با احتساب بازدهی ۵۰ درصدی در یک ماه به یک قدمی کانال ۷۰ هزار دلار رسیده است. افزایش قیمت بیت کوین از این جهت در روز‌های اخیر مورد توجه تریدر‌ها و افکار عمومی قرار گرفته که رهبر بازار ارز دیجیتال رسما پا به محدوده جدیدی گذاشته اما از یک ماه قبل به این طرف اتریوم به‌عنوان دومین رمزارز برتر بازار سود ۶۰ درصدی برای سرمایه‌گذارانش به ارمغان آورده و اوضاع دوج‌کوین، شیبااینو و بایننس نیز که جزو ۱۰ رمزارز برتر بازار قرار می‌گیرند، از خود بیت‌کوین توپ‌تر بود
قیمت بیت کوین از اوایل سال جاری بیش از ۵۵ درصد افزایش یافته که عمدتاً به دلیل تایید صندوق‌های ETF اسپات بیت کوین بوده است

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها