پنجشنبه, 30 فروردین 1403 2024,April

چرا سکه های قدیمی و جدید تفاوت دارند؟

16 آذر 1402
چرا سکه های قدیمی و جدید تفاوت دارند؟

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران به اعتماد گفت: بانک مرکزی اگر در بخش عرضه فعال‌تر شود و یک‌سری سکه با تاریخ جدید ضرب کند و دولت نیز شرایط را کنترل کند می‌تواند تاثیر خیلی خوبی بر کنترل حباب داشته باشد.

به گزارش بانک اول نادر بذرافشان اظهار کرد: از اردیبهشت ۱۴۰۱ درحالی که حباب سکه بالا بود و در ادامه طی تنها یک سال به نحو چشمگیری رشد کرد. به عبارتی در آبان و آذر ماه که اوج تورم و افزایش قیمت طلا و سکه در سطح کشور بود در یک مقطعی تا ۷ میلیون تومان رسید. بعد از آن شرایطی که بانک مرکزی در رابطه با کنترل ارز ایجاد کرد که آن التهاب کم شود، روند نزولی تا ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را تجربه کردیم و اکنون حدود ۵ تا ۶ ماه است که حباب سکه در رنج ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نوسان دارد.

خرید سکه با این حباب توجیه اقتصادی ندارد

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به اهمیت خرید سرمایه‌ای طلا نزد مردم بیان کرد: حقیقتا خرید سکه با این حباب قیمت هیچ توجیه اقتصادی ندارد و توصیه کارشناسی به خریداران و عامه مردم، باتوجه به اینکه امسال همه تلاش‌ها در جهت رونق تولید است، تغییر تقاضا و تمرکز روی خرید مصنوعات طلا است.
این فعال اقتصادی بازار طلا تصریح کرد: خرید مصنوعات طلا تاثیری قابل توجهی بر افزایش تولید دارد، مخصوصا برای واحدهای تولیدی طلا که طی سال‌های گذشته و به ‌طور ویژه امسال دچار آسیب مالی شده و در حال تجربه شرایط نامساعدی هستند. در سنوات قدیم نیز همین‌طور بوده و خانواده‌های ایرانی در تمام اقوام و در کل سطح کشور خرید مصنوعات طلا داشتند و نه تنها بخش تولید همیشه در حال رشد و ثبات بود، بلکه در درازمدت نیز خریداران از یک سرمایه امن برخوردار بودند.

ریسک ترکیدن حباب سکه بالا است

بذرافشان خاطرنشان کرد: درنظر بگیرید که با ارزش خرید یک سکه گرمی طلا می‌توان یک مصنوع طلا با ارزش ۲ یا نهایتا ۳ میلیون تومان با بالاترین اجرت برای یک مصنوع ایده‌آل خریداری کرده و به عنوان سرمایه نیز به آن نگاه کنند و خریداران هر زمان تمایل داشتند به راحتی می‌توانند آن را تبدیل کنند. درحالی که در خرید سکه و احتمال کاهش حبابی که در ۵ میلیون تومان نهفته است، ریسک بسیار زیادی در هر خرید است و چه بسیار اوقات که با یک خبر یا یک تحول مثل ورود بانک مرکزی با توزیع سکه و حتی ضرب جدید تمام معادلات خریداران نقش بر آب می‌شود.

بانک مرکزی با عرضه سکه بازار را کنترل کند

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به ریشه مشکل حباب سکه و راهکار آن گفت: دولت و بانک مرکزی نیز اگر می‌خواهند به بازار طلا کمک کنند باید عرضه سکه را انجام دهند. در عین حال باید راهی پیدا کنند تا این موضوع تاریخ بالا و تاریخ پایین که ۱۵ سال پیش در بازار شکل گرفته منتفی شود، چراکه این سکه‌ها همه وزن و مشخصات یکسانی دارند. همین ضربی که بعد از سال ۱۳۸۶ توسط بانک مرکزی انجام شد و رویکرد آنها این بود که با عدم ورود ضرب جدید به بازار آن تفاوت قیمت و حباب تاریخی را کنترل می‌کنند؛ ولی شاهد بودیم که این اتفاق نیفتاد و همین برنامه‌ریزی باعث شد که حباب سکه طی حدود ۱۸ ماه گذشته از حباب ۳۰۰ هزار تومانی، با وجود کنترل فراوان به این حد برسد. بانک مرکزی اگر در بخش عرضه فعال‌تر شود و یک‌سری سکه با تاریخ جدید ضرب کند و دولت نیز شرایط را کنترل کند، می‌تواند تاثیر خیلی خوبی بر کنترل حباب داشته باشد.

اعتماد

اخبار مرتبط
نوزدهمین حراج شمش طلا بناست روز یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شود.
، بازار امروز شاهد ریزش عمده قیمت ها نسبت به روز گذشته است.
مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران با اشاره به ارز تخصیصی به حوزه صنایع اظهار کرد: برای صنایع مختلف شامال معاملات نیمایی و معاملات اشخاص در مجموع یک میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار ارز نیمایی و ۴۸۵ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات، تامین شده است.
امروز قیمت دلار ثبات را تجربه کرده است، قیمت سکه امامی اما پایین آمد

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها