پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

تمدید مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی تشکل‌های صنفی

19 آذر 1402
تمدید مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی تشکل‌های صنفی

به گزارش بانک اول مجتبی صفایی رئیس اتاق اصناف ایران، گفت: شرطِ معافیت تشکل‌های صنفی از پرداخت مالیات، انجام تکالیف مالیاتی (ارسال اظهارنامه و ارائه اسناد و مدارک) است در غیر این صورت اتاق‌ها یا اتحادیه‌ها بابت وجوه دریافتی (حتی وجوهی که به حکم و جواز قانون دریافت می‌کنند) مشمول مالیات خواهند شد؛ حسب توضیحات فوق ممکن است برخی از اتاق‌ها و اتحادیه‌ها با تصور اینکه در هر صورت از معافیت مالیاتی برخوردار هستند، در سال‌های گذشته، اقدام به انجام تکالیف مالیاتی نکرده و در نتیجه، مکلف به پرداخت مالیات شده باشند.

وی افزود: قانون بودجه سال ۱۴۰۲ به منظور برخورداری اتاق‌ها و اتحادیه‌هایی که به دلیل عدم آگاهی از قانون، بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ مشمول مالیات شده و هنوز اقدام به پرداخت آن نکرده‌اند، با رعایت شرایط ذیل، فرصت دوباره جهت ارسال اظهارنامه و ارائه اسناد و مدارک فراهم کرده است:

صفایی بیان کرد: اولاً فرصت مذکور صرفاً برای سال‌های عملکرد ۱۳۹۰ الی ۱۳۹۹ فراهم شده است. ثانیاً در صورتی امکان برخورداری از معافیت برای سال‌های مذکور فراهم است که مالیات سالِ مربوطه پرداخت نشده باشد. ثالثاً با فرض وجود دو شرط فوق، جهت برخورداری از معافیت، باید اظهارنامه سال عملکرد مربوطه تنظیم و اسناد و مدارک درآمدی و هزینه‌ایِ آن سال به اداره مالیاتی ذی‌صلاح ارائه شود و رابعاً با توجه به سالانه بودنِ احکام مالیاتی قانون بودجه، فرصت مذکور صرفاً تا پایان سال ۱۴۰۲ فراهم شده است.

رئیس اتاق اصناف ایران تاکید کرد: بنابراین در صورتی که هر یک از اتاق‌ها و اتحادیه‌های تابعه، به دلیل عدم انجام تکالیف مربوط به عملکرد سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ از معافیت مالیاتی محروم شده و هنوز مالیات آن سال پرداخت نشده باشد، مکلف‌اند با ارائه اظهارنامه و اسناد و مدارک آن سال مطابق با شرایط اعلامیِ سازمان امور مالیاتی در بخشنامه شماره ۲۰۰/۱۴۰۲/۱۶ مورخ ۱۴ آبان ۱۴۰۲، از فرصت مذکور بهره‌برداری کنند.

به گفته رئیس اتاق اصناف ایران، بدیهی است در صورتی که اتاق یا اتحادیه‌ای از شرایط فوق برخوردار بوده ولی تا پایان سال ۱۴۰۲، از فرصت فوق‌الذکر استفاده نکنند، مسئولیت امر متوجه رئیس یا رؤسای مسئول خواهد بود.

به گزارش اتاق اصناف ایران، بخشنامه شماره ۲۰۰/۱۴۰۲/۱۶ مورخ ۱۴ آبان ۱۴۰۲، سازمان امور مالیاتی که در راستای تبیین نحوه اجرای جز (۲) بند (ب) تبصره (۶) قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور صادر شده است، به پیوست جهت بهره‌برداری بارگذاری شده است و معاونت حقوقی اتاق اصناف ایران پاسخگوی سوالات اتاق‌های اصناف سراسر کشور خواهد بود

اخبار مرتبط
رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد و درباره اعتراض‌هایی که به قیمت حج امسال شده است، گفت: هزینه ارزی حج نسبت به سال گذشته ۳۱۹ دلار کمتر است، تغییرات نرخ ارز و بلیت هواپیما موجب همپوشانی در هزینه‌ها شده است.
وزارت رفاه ضمن هشدار از هموطنان خواست به منظور جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری به اخبار فاقد اعتبار در این حوزه توجهی نداشته باشند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اصفهان با بیان نقش و اهمیت ویژه این استان در درآمدهای کشور خاطرنشان کرد: اصفهان پس از تهران، رُتبه دوم را تامین درآمدهای مالیاتی دارد اما در دریافت اعتبارات رُتبه هفتم و در تملک دارایی‌ها رتبه شانزدهم کشور است.
اگرچه کاهش رشد نقدینگی می‌تواند یک نشانه مثبت باشد و کم و بیش این اتفاق نظر میان مکاتب اقتصادی وجود دارد که تورم در بلندمدت با نرخ رشد نقدینگی قابل توضیح است، اما به دلایل متعدد در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار همبستگی قوی میان این دو متغیر را داشت. بنابراین حتی با فرض پایدار بودن روند کاهش نرخ رشد نقدینگی، در بازه زمانی یک‌ساله عوامل مهم‌تری وجود دارد که در ارائه چشم‌انداز واقع‌بینانه از تورم باید درنظر گرفت.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها