جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

انواع روش های خرید طلا در بورس

20 آذر 1402
انواع روش های خرید طلا در بورس

سرمایه‌گذاری در یک بازار پویا، کم ریسک و با قدرت نقدشوندگی بالا، این روزها به یکی از دغدغه‌های مردم تبدیل شده و به صورت سنتی، طلا همواره به عنوان مطمئن‌ترین دارایی در تمام دنیا، بسیاری از سرمایه گذاران را به خود جذب کرده؛ هر چند شاید به‌خاطر کارمزدهای بسیار بالا آن، حاشیه سودی که باید نصیب سهامداران شود، از آنها سلب گردد که بر این اساس به نظر می رسد، برای رفع این دغدغه بورس جایی مناسب برای خرید طلا است.

به گزارش بانک اول  دغدغه های کم درآمدها برای پس اندازهای مطمئن و حفظ ارزش پول ملی خود در سالهای اخیر به اوج رسیده است؛ به خصوص همزمان با تورم های بالا که به یکباره پس اندازهایی که به سختی به دست آمده اند را بسیار کم ارزش کرده و سرمایه گذارن خرد را با دغدغه های بسیار مواجه ساخته است. در این میان، یکی از راههایی که به صورت سنتی برای حفظ ارزش پول ملی به شمار می رود، خرید طلا است، هر چند که در کنار کامزد بالا، هزینه نگه‌داری آن نیز بسیار سنگین است؛ به علاوه اینکه به سرقت رفتن آن نیز همیشه باعث وجود نگرانی‌هایی می‌شود.بررسی ها  نشان می دهد که ۵ روش وجود دارد تا مردم بتوانند دارایی خود را به طلا تبدیل کرده و تمام ریسک‌های جانبی آن را که در بالا اشاره شد، به حداقل برسانند.

۱. گواهی سپرده سکه طلا

گواهی سپرده سکه طلا، ورقه بهاداری است که نشان می‌دهد شما چه میزان سکه را به انبارهای معرفی شده توسط سازمان بورس تحویل داده‌اید. این گواهی مؤید مالکیت شما بر مقدار معینی سکه‌ی سپرده شده خواهد بود و نوعی پشتوانه و قبضی است که در ازای دارایی‎ صادر می‌شود. این اوراق با تاریخ سررسید است و شما می‌توانید به ۳ روش در این اوراق سرمایه‌گذاری کنید: تحویل فیزیکی در سررسید، نوسان‌گیری یا تمدید سررسید!

۲. صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی با پشتوانه طلا

در راستای تنوع‌سازی ابزارهای بازار سرمایه، صندوق مبتنی بر طلا نیز وجود دارد که از قوانین مشخصی برای تقسیم سبد دارایی خود پیروی می‌کنند. حداقل ۷۰ و حداکثر ۹۰ درصد از پرتفوی یک صندوق طلا از دارایی‌هایی چون گواهی سپرده سکه، سلف سکه، گواهی سپرده شمش طلا و سایر ابزارهای مبتنی بر دارایی‌های طلا تشکیل شده است. مابقی پرتفوی این صندوق‌ها به دارایی‌هایی چون سپرده‌های بانکی، اوراق درآمد ثابت و … اختصاص می‌یابد. می‌توان مدعی بود که با توجه به چینش سبد، این صندوق‌ها ریسک بسیار کمتری را نسبت به خود طلا به سهامدارانش تحمیل می‌کند. چرا که ۱۰ تا ۳۰ درصد آن مبتنی بر اوراق درآمد ثابت است و در مواقع اصلاح یا ریزش، به عنوان ترمز عمل خواهد کرد!

۳. گواهی سپرده شمش طلا

خرید و فروش شمش طلا از طریق تالار طلا در بورس کالا انجام می‌شود. هر برگه گواهی سپرده شمش طلا معادل ۰.۱ گرم یا ۱۰۰ سوت طلا است. در صورتی که قصدتان از خرید این اوراق، تحویل گرفتن شمش طلا به صورت فیزیکی است، باید حداقل ۱۱ هزار واحد گواهی سپرده شمش طلا خریداری کنید.

۴. قرارداد اختیار معامله (آپشن) سکه طلا

در این روش، کف و سقف مشخصی برای خرید و فروش سکه طلا تعیین می‌شود. قراردادهای اختیار معامله (آپشن) سکه طلا، قراردادهایی هستند که به خریدار اوراق، این حق را می‌دهند تا در روز سررسید قرارداد، سکه طلا را بسته به نوع قرارداد، بخرد یا بفروشد. فروشنده موظف است در صورت درخواست خریدار، سکه طلا را به خریدار بفروشد یا از خریدار بخرد. این روش برای آن دسته از افراد که اطمینان از رشد قیمت طلا داشته ولی موجودی کافی برای خرید آن ندارند بسیار مناسب خواهد بود.

۵. قرارداد آتی صندوق طلا

قرارداد آتی صندوق طلا، قراردادی است که بر مبنای آن خریدار متعهد می‌شود در زمان مشخصی در آینده (مثلا یک ماه بعد)، ۱۰۰۰ واحد صندوق سرمایه‌گذاری طلا را با قیمت مشخصی از فروشنده بخرد و فروشنده هم متعهد می‌شود در آن زمان مشخص، ۱۰۰۰ واحد صندوق سرمایه‌گذاری صندوق طلا را با قیمت مشخص به خریدار قرارداد آتی بفروشد. قراردادهای آتی دو ویژگی منحصر به فرد دارند که سبب جذابیت آن‌ها در میان سرمایه‌گذاران شده است: دو طرفه بودن بازار و وجود اهرم مالی. یعنی در بازار آتی برای انجام معامله نیاز به پرداخت کل ارزش معامله نیست و با داشتن تنها درصدی از سرمایه مورد نیاز، می‌توان به معامله‌گری در این بازار پرداخت. در واقع هر معامله‌گر می‌تواند چندین برابر سرمایه خود در بازار آتی سرمایه‌گذاری کند.

البته دو روش آخر نیاز به تحلیل داشته و بدون دانش کافی، ریسک سرمایه‌گذاری را از خرید فیزیکی طلا بیشتر خواهد کرد. اما به علت مطالب مطروحه نمی‌توان منکر جذابیت این بازارها شد.

اخبار مرتبط
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار کرد: به‌نظر بنده، در کوتاه‌مدت باید نرخ ارز را به‌شکل‌های مختلف حفظ کرد، یکی از این اقدامات آگاه کردن مردم است، به‌عنوان نمونه، ترسیم چشم‌اندازی مشخص و اطمینان‌بخش از اینکه روند ناامن‌کننده در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی در کشور وجود ندارد، راهگشاست.
نوزدهمین حراج شمش طلا بناست روز یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شود.
، بازار امروز شاهد ریزش عمده قیمت ها نسبت به روز گذشته است.
مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران با اشاره به ارز تخصیصی به حوزه صنایع اظهار کرد: برای صنایع مختلف شامال معاملات نیمایی و معاملات اشخاص در مجموع یک میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار ارز نیمایی و ۴۸۵ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات، تامین شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها