شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

۴ روش ساده و کم‌خطر برای سبک کردن حافظه گوشی

20 آذر 1402
۴ روش ساده و کم‌خطر برای سبک کردن حافظه گوشی

یکی از هشدار‌هایی که همگی می‌شناسیم و احتمالاً بار‌ها روی گوشی هوشمندمان دیده‌ایم، هشدار «کمبود فضای حافظه» است. همه می‌فهمیم معنی و حرف‌حسابش چیست، اما بعضی‌هایمان نمی‌دانیم چطور مسأله را حل کنیم.

مدتی پیش در کمال ناباوری شاهد لفت دادن یکی از دوستان، از تمام گروه‌های مشترک بودم. با تصور اینکه طرف فاز خداحافظی از فضای مجازی برداشته و قصد دارد تارک دنیا شود، سراغش را گرفتم. آماده بودم با مشتی جملات افسرده‌خفه‌کن که نشان از یأس فلسفی و بن‌بست روانی دارد، مواجه شوم. اما در کمال ناباوری گفت: «گوشی‌ام سنگین شده بود. خواستم حافظه را خالی کنم!».

انواع ناسزا‌ها را در ذهنم حلاجی می‌کردم تا یکی از آن شایسته‌ترهایش را نثار او کنم. اما با کنترل خودم، راهکار‌هایی را برای خالی کردن فضای گوشی به او گفتم و دعایش را برای خودم خریدم. حالا قرار است دعای شما مخاطبان عزیز را هم برای خودم بخرم.

بیایید برایتان بگوییم چطور حافظهٔ گوشی‌تان را از داده‌های اضافی آزاد کنید تا دستگاه‌تان نفسی تازه کند و سرعت بیشتری بگیرد. 

کانال‌ها و گروه‌ها حافظه را اشغال نمی‌کنند

به گزارش بانک اول همین اول کار بگوییم که قرار نیست تمام راهکار‌های موجود به این منظور را در این گزارش بیاوریم. ضمن اینکه اصلاً انواع فایل‌هایی که قرار است با حذف‌شان فضا آزاد کنیم با هم فرق دارند و ما نمی‌خواهیم فعلاً شما را وارد مسائل پیچیده کنیم. سعی می‌کنیم با حذف همان عکس و فیلم‌های اضافی ماجرا را جمع کنیم.

اجازه بدهید یک بار برای همیشه این موضوع را هم روشن کنیم؛ کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان دارید، حافظهٔ دستگاه شما را اشغال نمی‌کنند. چون آن‌ها در فضای ابری قرار دارند، نه روی دستگاه شما. پس لطفاً اگر دستگاه‌تان در حال انفجار است، دست از سر گروه‌ها و کانال‌هایتان بردارید. در عوض به سراغ فایل‌های چندرسانه‌ای، به‌ویژه فیلم‌ها و عکس‌ها بروید. تمام آتش‌ها از گور آن‌ها بلند می‌شود! اگر هم از روی رودربایستی عضو این گروه‌ها و کانال‌ها شده‌اید و حالا قصد خلاصی از آن‌ها را دارید، بهانهٔ بهتری پیدا کنید، چون این یکی زیادی تابلو است!

لطفاً حافظه را آزاد کنید!

یکی از هشدار‌هایی که همگی می‌شناسیم و احتمالاً بار‌ها روی گوشی هوشمندمان دیده‌ایم، هشدار «کمبود فضای حافظه» (Low Storage Space) است. همه می‌فهمیم معنی و حرف‌حسابش چیست! اما بعضی‌هایمان نمی‌دانیم چطور مسأله را حل کنیم.

اگر زیاد در شبکه‌های پیام‌رسان (ایتا، بله، تلگرام و از این قبیل!) می‌چرخید و هیچ کلیپی را نادیده نمی‌گذارید، نکات این گزارش به کارتان می‌آید.

فایل‌های بارگذاری‌شدهٔ پیام‌رسان‌ها را پاک کنید

گفتیم گروه‌ها و کانال‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان دارید، حافظهٔ دستگاه‌تان را اشغال نمی‌کند. سر حرف‌مان هستیم!

حافظهٔ دستگاه‌تان وقتی پر می‌شود که شما تک‌تک عکس‌ها و فیلم‌های موجود در این گروه‌ها و کانال‌ها را دانلود (بارگذاری) و تماشا می‌کنید. بعد همین‌طور در طبیعتِ دستگاه‌تان رهایشان می‌کنید!

هر فایلی که شما روی دستگاه‌تان بارگذاری می‌کنید، به اندازهٔ حجم خودش، در حافظهٔ گوشی‌تان فضا می‌گیرد. هیچ‌کدام از ما نمی‌خواهیم همهٔ این فایل‌های دانلودشده را نگه داریم. بیشتر آن‌ها به اندازهٔ یک بار دیدن برایمان جذابیت داشته‌اند و دیگر سراغ‌شان نخواهیم رفت. پس اگر بدانیم آن فایل‌ها جایی در حافظهٔ دستگاه‌مان جا خوش کرده‌اند، در حالی که دستگاه مدام هشدار «کمبود فضای حافظه» می‌دهد، حتماً از صفحهٔ حافظه محوش می‌کنیم و نفس دوباره‌ای به دستگاه می‌دهیم.

قرار است مخفیگاه این فایل‌های مخوف را به شما نشان بدهیم تا از شرشان خلاص شوید!

روش پاک کردن فایل‌های بارگذاری‌شده در  تلگرام
روش پاک کردن فایل‌های بارگذاری‌شده در پیام‌رسان تلگرام

فایل‌های تلگرامی کجا مخفی می‌شوند؟

در تلگرام، آن سه‌خط معروف «منو» را بزنید. در تنظیمات (Settings) به دنبال بخش «داده و حافظه» (Data and Storage) بگردید. در صفحه‌ای که باز می‌شود، کارنامهٔ اعمال‌تان در مصرف حافظه و داده را می‌بینید.

«مصرف حافظه» (Storage Usage) جایی است که در بند قبل درباره‌اش حرف زدیم. فایل‌هایی که برای یک بار دیدن دانلود کرده بودید، هیچ‌جا نرفته‌اند و اینجا حضور فعال دارند. روی همین گزاره کلیک کنید تا ببینید هر کدام از انواع داده (عکس، استیکر، داکیومنت و...) چقدر از حافظهٔ دستگاه‌تان را به دندان گرفته‌اند!

اگر از همهٔ آن‌ها دست شسته‌اید، با فشردن کلید «پاک‌سازی کش» (clear Cache) خودتان و دستگاه‌تان را خلاص کنید.

«ایتا» باز‌ها برای آزاد کردن حافظه کجا بروند؟

می‌دانید که «ایتا» و «تلگرام» برادر‌های دوقلو هستند و تقریباً همه چیزشان شبیه هم است. پس به‌طور کلی بیشتر راهکار‌های تلگرام، در ایتا هم کاربرد دارند.

پس در ایتا هم می‌توانید همان مسیر گفته‌شده در تلگرام را بروید تا فایل‌های کش‌شده را پاک کنید. ضمن اینکه در هر دو پیام‌رسان، اگر از نسخه‌های قبلی استفاده می‌کنید، می‌توانید «پاک‌سازی پایگاه‌دادهٔ محلی» (Clear Local DataBase) را هم بزنید تا آنجا را هم خلوت کنید.

البته خیال‌تان راحت! اگر زمانی به یکی از این فایل‌ها نیاز داشتید، می‌توانید دوباره از همان گروه یا کانال، آن را دانلود کنید. آن‌ها جایی نمی‌روند. در سرور‌های ابری هستند! هم در تلگرام و هم در ایتا.

پیام‌رسان بله
روش پاک کردن فایل‌های بارگذاری‌شده در پیام‌رسان بله

«بله»! فایل‌هایتان اینجاست!

در پیام‌رسان «بله» هم باز همان سه‌خط را بزنید تا به «منو» راه پیدا کنید. وارد «تنظیمات» شوید. «مدیریت حافظه» را باز کنید. «حافظهٔ موقت» و «پایگاه‌دادهٔ محلی» مخفیگاه آن فایل‌های مخوف است. اگر وارد «حافظهٔ موقت» شوید نشان‌تان می‌دهد که انواع فایل‌هایی که در «بله» بارگذاری کرده‌اید، چقدر فضا از حافظه‌تان گرفته‌اند. همان جا می‌توانید «پاک‌سازی» را بزنید و ماجرا را تمام کنید.

بیرون که آمدید «پایگاه‌دادهٔ محلی» را هم «پاک‌سازی» کنید؛ و تمام! خدا قوت پهلوان...

«واتس‌اپ»، بی‌بضاعت و با اعتماد به‌نفس!

از من اگر بپرسید نمی‌دانم سازندگان و مدیران واتس‌اپ به چه امیدی دارند ادامه می‌دهند! اپلیکیشنی با این همه محدودیت که اتفاقاً از همه هم بیشتر افاده دارد.

از طرفی برخلاف پیام‌رسان‌های قبلی، تمام پیام‌ها و فایل‌های رد و بدل‌شده را هم روی دستگاه خودتان نگه می‌دارد. در واقع نسخهٔ پشتیبان از پیام‌های شما در سرور‌های این پیام‌رسان نگهداری نمی‌شود. خودتان باید به‌صورت دوره‌ای از پیام‌ها و فایل‌های ارسالی و دریافتی پشتیبان بگیرید و در حافظهٔ دستگاه یا ایمیل‌تان ذخیره کنید. بگذارید برایتان نگویم که چه فایل‌های سنگینی هستند این فایل‌های پشتیبان!

فایل‌های پشتیبان
فایل‌های پشتیبان و پایگاه‌داده‌های قدیمی واتس‌اپ را پاک کنید

قشر «واتس‌اپ» باز چه کنند؟

اگر فقط از پیام‌های متنی بک‌آپ بگیرید و بی‌خیال فایل‌های چندرسانه‌ای (یعنی Media، مثل ویدیو، عکس و...) شوید، این پشتیبان‌ها سبک‌تر خواهند شد.

برای آنکه گوشی‌تان را از غرق شدن بین فایل‌های پشتیبان (Backup) و پایگاه‌داده‌ها (Databases) نجات دهید، می‌توانید نسخه‌های قدیمی‌تر آن‌ها را پاک کنید. به این منظور از منوی اصلی دستگاه اندرویدی‌تان، وارد «پوشه‌ها» (Files) شوید. در پوشهٔ «حافظهٔ داخلی» (Internal Storage) پوشهٔ «Android» را باز کنید. در پوشهٔ «Media» به سراغ «com.whatsapp» بروید. در این صفحه سه پوشه می‌بینید: Backups، Databases و Media.

مرتب کردن (sort) فایل‌ها را بر اساس زمان انتخاب کنید. در دو پوشهٔ Backups و Databases فایل‌های قدیمی‌تر را حذف کنید و فایل‌های جدیدتر را نگه دارید.

در پوشهٔ Media هم فایل‌های چندرسانه‌ای رد و بدل‌شده با مخاطبان‌تان را می‌بینید. در ادامه برایتان می‌گوییم آن‌ها را چطور سروسامان بدهید.

پیام‌رسان واتس‌اپ
روش پاک کردن فایل‌های بارگذاری‌شده در پیام‌رسان واتس‌اپ

در واتس‌اپ دست به عصا حذف کنید!

در محیط بسیار پرامکانات و شگفت‌انگیز (!) واتس‌اپ، سه‌نقطه را بزنید تا به «منو» برسید. تنظیمات (Settings) را بزنید. وارد «حافظه و داده» (Storage and data) و بعد «مدیریت حافظه» (Manage Storage) شوید. در این صفحه بده‌بستان‌های فایلی‌تان با مخاطبان‌تان را از پرحجم‌ترین تا کم‌حجم‌ترین می‌بینید. روی هر کدام از مخاطبان که کلیک کنید می‌توانید فایل‌های رد و بدل‌شده را ببینید، انتخاب و حذف کنید.

اما در نظر داشته باشید که اگر فایلی را در واتس‌اپ حذف کنید، ممکن است دیگر هیچ‌وقت آن را به دست نیاورید. چون شاید مخاطب مقابل‌تان هم آن را حذف کرده باشد. در این صورت دیگر دستتان به آن نخواهد رسید. بله؛ واتس‌اپ از این باج‌ها به کسی نمی‌دهد!

راه‌های دیگری هم برای سبک کردن حافظه هست

روش‌های باز کردن راه نفس گوشی به همین‌هایی که گفتیم محدود نمی‌شود. ما صرفاً به چند راهکار ساده اشاره کردیم که زودبازده، کم‌خطر و بی‌زحمت هستند!

نکتهٔ اخلاقی اینکه دستگاه‌های دیجیتال این امکان را دارند که هشدار بدهند «دیگر ظرفیت ندارم!». ولی انسان‌ها اغلب این کار را نمی‌کنند. پس حواس‌تان باشد قبل از اینکه ظرفیت عزیزان‌تان را تماماً مصرف کنید و آن‌ها را در معرض خطر انفجار قرار دهید، حال‌شان را دریابید!

اخبار مرتبط
روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو بخشنامه شماره ۲۹۶۲۷۳‌‌‌‌‌‌‌/۹۴ مورخ ۱۵‌‌‌‌‌‌‌/۱۰‌‌‌‌‌‌‌/۱۳۹۴ موضوع ابلاغ اصلاحیه «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‌-ریالی»،‌به استحضار می‌رساند؛ با سپری‌شدن بیش از هشت سال از اجرای دستورالعمل مذکور و تجربیات حاصل از آن و نیز حسب بازخوردهای واصله از مراجع مختلف، به ویژه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و همچنین با توجه به این که در سال جاری مقرر شده، حدود ۸۰۰۰ هزار میلیارد ریال از تأمین مالی فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی کشور با استفاده از ابزار اعتبار اسنادی داخلی ‌‌-ریالی
مصوبه مزد کارگران در سال ۱۴۰۲ ابلاغ شده و دستمزد فروردین آنها باید بر اساس معیارهای جدید محاسبه و پرداخت شود. دامنه مزد قانونی کارگران در سال جاری از ۷ تا ۵۰ میلیون تومان تعیین شده است و کارگران بنا به وضعیت شغلی و خانوادگی، مشمول دریافت ارقام بالاتری به‌عنوان مزد مبنا و حداقل مزد خواهند بود.
کاظمی با اشاره به آمادگی کامل گمرک جمهوری اسلامی ایران جهت استقرار تدریجی سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی در امور گمرکی در تمامی گمرکات اجرایی، افزود: سازمان‌های همجوار مجوز دهنده در حوزه تجارت خارجی برای ترخیص کالا، بایست ضمن اتصال به سامانه یکپارچه مجوزها وزارت صمت، مجوزها را از طریق این سامانه به سامانه جدید گمرک ارسال کنند.
دیدار با مردم سمنان و شاهرود، حضور در جشن احیای ۲۰۰ واحد راکد استان در دولت سیزدهم، افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی، جشن واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت و نشست «حل مساله» با محوریت تامین آب، فعالیت معادن و راه‌اندازی کارخانه‌های سهامی، در سفر یکروزه دولت سیزدهم برنامه‌ریزی شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها