پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

پای هوش مصنوعی در کفش پزشک‌ها / مطب بدون دکتر

21 آذر 1402
پای هوش مصنوعی در کفش پزشک‌ها / مطب بدون دکتر

راحت‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های درمانی را تجربه کنید؛ این ادعایی است که استارتاپ Forward Health، سازنده کرپاد (CarePod)، اولین کلینیک هوش مصنوعی جهان، مطرح می‌کند.

به گزارش بانک اول هر کرپاد یک متصدی دارد که مسئولیت سرویس‌دهی دستگاه بر عهده اوست و به سؤالات مهم و اساسی کاربران درباره دستگاه پاسخ می‌دهد. هنگام استفاده از کرپاد، بیماران باید به‌تنهایی وارد دستگاه شوند و در صورت نیاز می‌توانند از طریق اپلیکیشن مخصوص این برنامه با پزشک شرکت صحبت کنند.
راحت‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های درمانی را تجربه کنید؛ این ادعایی است که استارتاپ Forward Health، سازنده کرپاد (CarePod)، اولین کلینیک هوش مصنوعی جهان، مطرح می‌کند. کنترل فشار خون، چکاپ قلب و درمان بیماری‌های باکتریایی تنها بخشی از قابلیت‌های این دستگاه به‌حساب می‌آیند و هوش مصنوعی کرپاد تحلیل کاملی از اقدامات انجام‌شده را برایتان ارسال می‌کند تا از جزئیات بیماری‌ خود مطلع شوید.
فوروارد هلث (Forward Health) یکی از شرکت‌های حوزه درمانی با ارزشی بالغ بر ۶۷۵ میلیون دلار بوده که ۱۰۰ میلیون دلار آن را طی پروژه کرپاد جمع‌آوری کرده است. این کمپانی در سال ۲۰۱۶ توسط «آدرین عون»، «اریک فری»، «ایلیا آبیزوف» و «رابرت سباستین» پایه‌گذاری شد و در هیئت‌مدیره شرکت علاوه بر آدرین عون، «برایان سینگرمن»، «کیت رابیوس»، «پاتریک پیچت»، «رام شریرام» و «مارک بنیوف» هم حضور دارند. همچنین «اریک اشمیت»، «جان دوئر» و «مریسا میر» شرکت را در مسیر توسعه اهداف درمانی پیشرفته راهنمایی می‌کنند.
طبق گفته آدرین عون، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران فوروارد هلث، اولین پروژه این شرکت در سال ۲۰۱۷ با هدف توسعه مراقبت‌های بهداشتی-درمانی کلید خورد. آن‌ها در ابتدا سعی داشتند با ایجاد مطب‌های پیشرو، روش‌های درمانی سابق مانند اسکنرهای بدن، حسگرهای هوشمند و الگوریتم‌های تشخیص را کنار بگذارند و از فناوری‌های جدیدی بهره ببرند. حالا فوروارد هلث در مأموریتی مشابه، با به‌کارگیری تجارب قبلی سعی در توسعه کرپاد دارد.

کرپاد، کلینیک درمانی هوش مصنوعی

بیمارانی که برای اولین‌بار از سرویس‌های درمانی کرپاد استفاده می‌کنند، یک ارزیابی کامل بیومتریک از خودشان دریافت می‌کنند که عملکرد بهتری را در تشخیص و درمان بیماری‌های مختلف به ارمغان می‌آورد. علاوه‌براین، هوش مصنوعی کرپاد اطلاعات بیشتری از روش‌های درمانی و وضعیت جسمی‌ بیماران در اختیارشان می‌گذارد.
در سال ۲۰۱۷، آدرین عون در مصاحبه با تک‌کرانچ از کرپاد به‌عنوان راه‌حلی برای پیشرفت پزشکان یاد کرد: «باید راهی برای پیشرفت شیوه درمانی پزشک‌ها و نجات زندگی‌های بیشتر پیدا کنیم؛ همان‌گونه که مهندسان با توسعه برنامه‌ها و نرم‌افزارها در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارند.»
او همچنین شروع فعالیت‌های فوروارد هلث را مشابه کمپانی تسلا و ایلان ماسک می‌داند: «مطب دکتر را همان خودروی مدل S تسلا درنظر بگیرید که نسخه بهینه‌تر آن خودروی مدل ۳ یا کرپاد نام دارد. درحقیقت کرپاد را می‌توان مطب یک پزشک با بهره‌گیری از بالاترین سطوح فناوری دانست.»
پای هوش مصنوعی در کفش پزشک‌ها / مطب بدون دکتر
در ابتدا فوروارد هلث با ایجاد مطب‌های درمانی، خدمات پزشکی خود را برای رسیدگی به‌ بیماران در شرایط مختلف گسترش داد که عبارتند از: اسکنرهای پوستی برای مشکلات و بیماری‌های مرتبط با آن، اسکنر بدن برای شناسایی ناراحتی‌های قلبی و غیره. همچنین در زمان شیوع بیماری کووید ۱۹، این شرکت پیشنهاد خود مبنی بر نظارت و درمان از راه دور بیماران را به‌ مرحله اجرا رساند.
اکنون به‌نظر می‌رسد که فوروارد هلث به‌دنبال ارائه روش‌های درمانی جدیدی است و تمامی تجربیات درمانی گذشته را یک‌جا در کرپاد به‌کار می‌گیرد. این شرکت روی عرضه اولیه ۲۵ دستگاه کرپاد متمرکز است و قصد دارد که با توسعه این فناوری، تولید آن را به ۳۲۰۰ دستگاه در سال برساند.

با مطب هوش مصنوعی درمان شوید

هنگام استفاده از کرپاد، یک راهنمای صوتی تعبیه شده است که شما را در استفاده از تجهیزات داخل آن راهنمایی می‌کند. در اولین مرحله، با نصب برنامه اختصاصی دستگاه می‌توانید قفل دستگاه را باز کنید و به ویژگی‌های آن دسترسی داشته باشید. زمانی که وارد کرپاد شدید، تجهیزات مختلفی ازجمله مانیتور لمسی کنار صندلی و یک دایره نورانی تعبیه‌شده روی زمین را مشاهده می‌کنید؛ این دایره نورانی جایگاه اسکن بدن شما برای درمان خواهد بود. یک کشوی مخفی هم در داخل یکی از بخش‌های دستگاه وجود دارد که تست‌های پزشکی مختلفی را در صورت نیاز برایتان فراهم می‌کند.
نمایشگر کرپاد خدمات متنوعی برای بسیاری از بیماری‌ها ارائه می‌دهد که شامل اسکن کامل بدن، بررسی سلامتی قلب، تست گلو، فشار خون، مدیریت وزن، تست کرونا، آزمایش HIV، تست دیابت و بررسی سلامتی کبد می‌شود. برای مثال، زمانی که تست سلامت قلب را انتخاب می‌کنید، نمایشگر از شما می‌خواهد که حسگر را در مقابل قلبتان قرار داده و پس از انجام آزمایشات، نتیجه را ارائه می‌دهد. چنانچه مشکل جدی‌تر بوده یا نیازمند مراقبت‌های درمانی بیشتری باشید، پزشکان فوروارد هلث در جریان روند درمانی شما و داده‌های مراقبتی‌تان قرار می‌گیرند و در صورت لزوم، نسخه‌ یا شیوه درمانی دیگری را برایتان اعمال می‌کنند.
در کرپاد می‌توانید با یک دستگاه بدون سوزن یک‌بارمصرف آزمایش خون انجام دهید، با استفاده کاف بی‌سیم فشار خونتان را چک کنید و با اسکنر آزمایشات مربوط به پوست خود را انجام دهید. همچنین ابزارهای گوناگونی برای تشخیص بیماری‌های ویروسی و باکتریایی تعبیه شده‌اند. علاوه‌ بر این مزایا، ظاهراً امکان آزمایش بیماری‌های مقاربتی در کرپاد فراهم شده است، اما جزئیاتی درباره نحوه عملکردش در دسترس نیست.
هر کرپاد یک متصدی دارد که مسئولیت سرویس‌دهی دستگاه بر عهده اوست و به سؤالات مهم و اساسی کاربران درباره دستگاه پاسخ می‌دهد. هنگام استفاده از کرپاد، بیماران باید به‌تنهایی وارد دستگاه شوند و در صورت نیاز می‌توانند از طریق اپلیکیشن مخصوص این برنامه با پزشک شرکت صحبت کنند.
تمامی خدمات گفته‌شده به‌اضافه پشتیبانی ۲۴ ساعته طی هفت روز هفته و مکالمه مجازی با پزشکان، هزینه‌ای ۹۹ دلاری در ماه خواهد داشت. اگر اضافه بر این ویژگی‌ها، بیماران خواهان دسترسی به مطب‌های پزشکی فوروارد هلث باشند باید هزینه‌ای ۱۴۹ دلاری پرداخت کنند. در پرداخت این هزینه‌ها، بیماران از پشتیبانی مالی بیمه محرومند؛ زیرا کرپاد در حفظ اطلاعات شخصی کاربرانش سخت‌‎گیر است.
کرپاد راه‌حل نوینی است که از داده‌ها و دستاوردهای گذشته شرکت استفاده کرده و به‌عنوان دستگاهی جدید، سعی می‌کند روش‌های درمان به‌روزتری را فراهم کند. آدرین عون برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای فوروارد هلث دارد و توانایی اثبات‌شده این شرکت، آن‌ها را برای حل این قبیل مشکلات امیدوار می‌کند. عون همچنین جاه‌طلبی زیادی در حل مشکلات و خلق راه‌حل‌های ساده‌تر برای MRI و عمل قلب باز دارد و ممکن است شاهد ورود هوش مصنوعی برای به‌روزرسانی روش‌های درمانی این‌چنینی باشیم.
اخبار مرتبط
ویژگی‌های مختلف جمنای رایگان مانند پردازش تصاویر و تولید متن در Gemini Advanced پیشرفته‌تر و جامع‌تر می‌شوند و تجربه‌ی استفاده از هوش مصنوعی چندوجهی با قابلیت‌های پیشرفته را به کاربر منتقل می‌کنند.
تحلیل نقش هوش مصنوعی در پیش‌بینی و مدل‌سازی تغییرات اقلیمی و اثرات آن بر سیاره زمین در رویدادهای شدید آب‌وهوایی از اهمیت بالایی برخوردار است. هوش مصنوعی از شبکه‌های مختلف استفاده می‌کند که بر روی پیش‌بینی‌های آب‌وهوای جهانی آموزش ببیند تا مشکلات را در مدل‌های آب‌وهوای فعلی تصحیح کنند.
روزنامه دیلی میل در مصاحبه با کارشناسان هوش مصنوعی و روسای شرکت‌های مربوط به فناوری‌های هوش مصنوعی نوشته است که ممکن است در سال‌های آینده مشاغل زیر منقرض شوند.
هاشم کارگر در تشریح سامانه احراز هویت دیجیتال ایرانیان، گفت: موضوع احراز هویت توسط سازمان ثبت احوال در کشور انجام می شود. سامانه احراز هویت دیجیتال ایرانیان نیز اقدام بزرگی بود که با هدف گسترش احراز هویت به ویژه در بخش های خصوصی مدنظر قرار گرفت و آغاز به کار کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها