جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

رمز‌ بانکی چیست و چطور رمز پویا و اینترنتی بگیریم؟

21 آذر 1402
رمز‌ بانکی چیست و چطور رمز پویا و اینترنتی بگیریم؟

آیا می‌دانید رمزهای بانکی به چند دسته تقسیم می‌شوند و هر یک به چه کار می‌آیند؟

به گزارش بانک اول امروزه استفاده از کارت‌های بانکی و انجام تراکنش‌های اینترنتی بسیار رایج است. اما یکی از چالش‌های اساسی برای انجام تراکنش‌های مالی، حفظ امنیت و حریم خصوصی است. به همین دلیل، روش‌های دریافت رمز اول و دوم یا رمز پویا کارت‌های بانکی بسیار اهمیت دارند. این روش‌ها شامل روش مراجعه حضوری به بانک و روش‌های نوینی هستند که توسط بانک‌ها و سرویس‌های مالی ارائه می‌شوند. در این مطلب از رده، به معرفی رمز اول و دوم و اینترنتی کارت‌های بانکی، روش‌های دریافت و نکات تعیین آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع رمزهای کارت بانکی

انواع رمزهای کارت بانکی عبارتند از:

رمز اول

رمز اول همان رمزيست كه در نامه داده شده به شما در هنگام دريافت كارت بر روي آن درج شده است. از رمز اول که یک رمز ۴ رقمی است، براي کار با دستگاه‌هاي خودپرداز مجهز به سيستم شتاب مانند عابربانك‌ها (ATM) و فروشگاه‌هاي مجهز به دستگاه‌های کارت‌خوان (POS) استفاده می‌شود.

این رمز بدون اصل کارت فاقد هرگونه اعتبار است و قابل سوء‌استفاده نیست. توصیه می‌شود رمز کارت خود را حفظ کنید و از نوشتن آن خودداری کرده و به هنگام خرید از پایانه‌ها، شخصا رمز را وارد کنید. درصورتی‌ که رمز را سه مرتبه اشتباه وارد کنید کارت مسدود شده و شما با پیغام دفعات ورود رمز بیش از حد مجاز است مواجه می‌شوید و باید جهت رفع مسدودی با کارت شناسایی به یکی از شعب بانک مراجعه کنید.

رمز دوم ایستا و پویا

رمز دوم ایستا یا ثابت، همان رمز دوم یا به بیانی بهتر رمز اینترنتی کارت‌های بانکی است، که با درخواست مشتری برای کارت بانکی وی در بانک فعال می‌شود. این رمز زمانی استفاده می‌شود که برای انجام تراکنش نیازی به حضور فیزیکی کارت نباشد.

با توجه به غیرفعال شدن رمز دوم ایستا به هنگام خرید‌های بالای 100 هزار تومان، پرداخت‌های اینترنتی فقط با استفاده از رمز دوم پویا (رمز یک بار مصرف) قابل انجام است. به همین علت اگر هنگام خرید اینترنتی با مجموع مبلغ بالای 100 هزار تومان از رمز دوم ایستای خود برای انجام تراکنش استفاده کنید، پیغام خطایی مبنی بر بیش از حد بودن مبلغ تراکنش دریافت می‌کنید.

به عنوان مثال، برای خرید اینترنتی با مبلغ 60 هزار تومان که کمتر از 100 هزار تومان است، می‌توانید از رمز دوم ایستای خود استفاده کنید. اما اگر در همان روز قصد انجام خرید اینترنتی دیگری با مبلغ ۸۰ هزار تومان تومان داشته باشید، چون مجموع مبالغ ۶۰ هزار تومان و ۸۰ هزار تومان بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان در یک روز است نمی‌توانید از رمز دوم ایستای خود برای تراکنش ۸۰ هزار تومانی استفاده کنید.

رمز دوم پویا (رمز دوم یک بار مصرف)

رمز دوم یک بار مصرف یا رمز پویا همان رمزی است که به درخواست کاربر برای انجام هر تراکنش بانکی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و برای هر ورود، یک رمز خاص به کاربر ارائه می‌شود و کاربر فقط یک بار می‌تواند از آن استفاده کند. این رمز تا ۱۲۰ ثانیه اعتبار دارد و در صورتی که در این مدت از آن استفاده نکنید به صورت خودکار از بین می‌رود؛ بنابراین اگر افراد سودجو به اطلاعات کارت بانکی شما دسترسی داشته باشند بدون رمز دوم یک بار مصرف نمی‌توانند از حساب شما سوءاستفاده کنند.

نکته: فعال‌سازی رمز دوم پویا هیچ‌گونه هزینه‌ای برای مشتریان ندارد و این خدمت توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور، هم راستا با تجربیات جهانی و با هدف صیانت از دارایی‌های مشتریان بانکی در مقابل فعالیت‌های کلاهبردارانه، فراهم شده است.

روش‌های دریافت رمز دوم پویا از بانک‌ها

تقریبا تمامی بانک‌ها ۳ روش برای دریافت رمز دوم پویا معرفی کرده‌اند:

دریافت رمز پویا با پیامک

در این روش ابتدا با مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها شماره تلفن همراه خود را در بانک ثبت کرده و صحت آن را تایید می‌کنید. به این ترتیب در صورت انجام خریدهای اینترنتی نیازمند به رمز دوم کارت، با انتخاب گزینه دریافت رمز پویا از طریق پیامک، درخواست خود را ارسال نموده و بانک صادرکننده کارت، رمز دوم پویا را به شماره تلفن همراه‌تان ارسال می‌کند.

دریافت رمز پویا با اپلیکیشن

برای فعال‌سازی رمز دوم یک بار مصرف ابتدا اپلیکیشن بانک یا اپ‌های رمزساز بانکی مرتبط با حساب خود را نصب کنید. سپس کد فعال‌سازی اولیه را در اپلیکیشن وارد کنید. روش دریافت کد فعال‌سازی اولیه برای هر بانک متفاوت است. دریافت کد فعال‌سازی برخی از بانک‌ها از طریق خودپرداز آن‌ها قابل انجام است، اما برای دریافت کد فعال‌سازی اولیه برخی از بانک‌ها باید حضوری به شعب بانک مراجعه کنید. تعدادی از بانک‌ها نیز کد فعال‌سازی را از طریق اپلیکشن موبایل بانک و یا اینترنت بانک در اختیار شما قرار می‌دهند.

نکته: اگر ساعت یا تاریخ گوشی شما تنظیم نیست احتمال دارد موقع استفاده از اپلیکیشن‌های صدور رمز پویا با مشکل مواجه شوید. مثلا اپلیکیشن رمزهایی برای شما صادر کند که قابل استفاده نیستند.

دریافت رمز پویا با کدهای دستوری

برخی از بانک‌ها به منظور سهولت دسترسی مشتریان خود به رمز یک بار مصرف (پویا)، کدهای دستوری برای دریافت رمز دوم در اختیار کاربران قرار داده‌اند. از مزایای این روش عدم مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز برای فعال‌سازی رمز پویا و عدم نصب اپلیکیشن است. برخی از این کدها عبارتند از:

بانک رفاه: #713*

بانک ملی: #60*737*

بانک تجارت: #78*788*

بانک صادرات: #719*

بانک پاسارگاد: #720*

نکات مهم تعیین رمز کارت بانکی و رمز دوم

  • برای انتخاب رمز کارت بانکی، از تاریخ تولدتان استفاده نکنید. تاریخ تولد شامل یک رشته اعداد قابل پیش‌بینی است. بهتر است شماره‌های آشنایی مثل شماره شناسنامه را برای رمز کارت بانکی انتخاب نکنید.
  • رمز کارت بانکی را روی کارت بانکی به هیچ وجه یادداشت نکنید و در کنار کارت بانکی قرار ندهید.
  • اعدادی را انتخاب کنید که بین آن‌ها نظمی وجود نداشته باشد. اعدادی مثل ۱۲۳۴ یا ۱۱۱۱ را همه افراد کلاهبردار بهتر از شما می‌شناسند.
  • برای کارت‌های مختلف، رمزهای متفاوت انتخاب کنید. با این کار حتی اگر کسی به اطلاعات یکی از کارت‌های بانکی شما دسترسی پیدا کند، سایر کارت‌ها در معرض خطر قرار نمی‌گیرند.
  • رمز کارت بانکی خود را هر چند وقت یک بار تغییر دهید.
  • هیچ‌وقت عکس کارت بانکی خود را برای دیگران ارسال نکنید. اگر به هر دلیلی قصد دارید شماره کارت بانکی خود را در اختیار فرد دیگری قرار دهید از ارائه فیزیکی کارت خودداری کرده و شماره کارت را روی کاغذی نوشته و ارائه کنید.

نکات مهم محافظت از رمز دوم یک بار مصرف

  • هیچ‌وقت رمز یک بار مصرف را در اختیار دیگران قرار ندهید. این مورد شامل ارسال رمز به دیگران از طریق پیامک، ایمیل یا هر ابزار دیگری است.
  • موبایل خود را در اختیار سایر افراد قرار ندهید تا از سوءاستفاده احتمالی از طریق رمزهای یک بار مصرف در امان باشید.

هنوز که هنوز است بسیاری از شهروندان در خریدهای کمتر از ۱۰۰ هزار تومان از رمز دوم ایستا استفاده می‌کنند. کارشناسان امنیت به این افراد توصیه می‌کنند تا با فعال‌سازی رمز پویا از رمزهای یک بار مصرف برای انجام این تراکنش‌ها استفاده کنند، چرا که احتمال سوءاستفاده از آن‌ها در مبالغ کمتر از 100 هزار تومان وجود دارد و از طریق رمز پویا می‌توانند دست مجرمان را از رسیدن به اهداف کلاهبردارانه‌شان کوتاه نگه دارند.

اخبار مرتبط
روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو بخشنامه شماره ۲۹۶۲۷۳‌‌‌‌‌‌‌/۹۴ مورخ ۱۵‌‌‌‌‌‌‌/۱۰‌‌‌‌‌‌‌/۱۳۹۴ موضوع ابلاغ اصلاحیه «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‌-ریالی»،‌به استحضار می‌رساند؛ با سپری‌شدن بیش از هشت سال از اجرای دستورالعمل مذکور و تجربیات حاصل از آن و نیز حسب بازخوردهای واصله از مراجع مختلف، به ویژه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و همچنین با توجه به این که در سال جاری مقرر شده، حدود ۸۰۰۰ هزار میلیارد ریال از تأمین مالی فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی کشور با استفاده از ابزار اعتبار اسنادی داخلی ‌‌-ریالی
مصوبه مزد کارگران در سال ۱۴۰۲ ابلاغ شده و دستمزد فروردین آنها باید بر اساس معیارهای جدید محاسبه و پرداخت شود. دامنه مزد قانونی کارگران در سال جاری از ۷ تا ۵۰ میلیون تومان تعیین شده است و کارگران بنا به وضعیت شغلی و خانوادگی، مشمول دریافت ارقام بالاتری به‌عنوان مزد مبنا و حداقل مزد خواهند بود.
کاظمی با اشاره به آمادگی کامل گمرک جمهوری اسلامی ایران جهت استقرار تدریجی سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی در امور گمرکی در تمامی گمرکات اجرایی، افزود: سازمان‌های همجوار مجوز دهنده در حوزه تجارت خارجی برای ترخیص کالا، بایست ضمن اتصال به سامانه یکپارچه مجوزها وزارت صمت، مجوزها را از طریق این سامانه به سامانه جدید گمرک ارسال کنند.
دیدار با مردم سمنان و شاهرود، حضور در جشن احیای ۲۰۰ واحد راکد استان در دولت سیزدهم، افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی، جشن واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت و نشست «حل مساله» با محوریت تامین آب، فعالیت معادن و راه‌اندازی کارخانه‌های سهامی، در سفر یکروزه دولت سیزدهم برنامه‌ریزی شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها