پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

تحویل خودرو‌های تعویضی اجباری شد

23 آذر 1402
تحویل خودرو‌های تعویضی اجباری شد
«مشتری گرامی در صورت تایید، امکان واریز وجه برای خودروی تبدیلی فعال می‌شود و برگشت به خودروی اولیه میسر نیست. آیا مایل به تبدیل هستید؟» این فراخوان در اصل اجبار به تحویل خودروی جدید است و حاوی این پیام برای متقاضی است که تحویل خودروی ثبت‌نامی امکان‌پذیر نیست. حال این سوال مطرح است که چگونه وزیر خواهان مطالبه‌گری در این زمینه است.

به گزارش بانک اول درحالی‌که رشد قیمت خودرو‌های ثبت‌نامی، همراه با ارتقای استاندارد و تجهیز به آپشن‌های اضافه بسیاری از متقاضیان را گله‌مند کرده، وزیر صمت تحویل خودرو‌های ثبت‌نامی با قیمت‌های پیشین را به ثبت‌نام‌کنندگان وعده داد.

؛ سامانه یکپارچه خودرو در دو مرحله به ثبت بیش از دومیلیون متقاضی خودرو پرداخت. ثبت‌نام‌کنندگان نیز با بازکردن حساب وکالتی، خودروی مورد تقاضای خود را در سامانه مذکور ثبت کردند؛ این در شرایطی است که یک ماه پیش خودروسازان اعلام کردند قادر به تحویل خودروی ثبت‌نامی نیستند و متقاضیان باید محصول ارتقا‌یافته را با پرداخت هزینه بیشتر تحویل بگیرند.

بدین ترتیب پس از آنکه برخی خودرو‌ها به سبب الزام رعایت استاندارد‌های ۸۵گانه به نسخه‌های ارتقایافته تبدیل و مشمول افزایش قیمت شدند، این موضوع برای برخی مشتریان دردسرساز شد؛ به‌ویژه زمانی‌که برخی از خودروسازان اعلام کردند دریافت نسخه ارتقا‌یافته اجباری است.

این فراخوان خودروسازان با اعتراض ثبت نام‌کنندگان همراه شد؛ این در شرایطی است که وزیر صمت در پاسخ به اعتراض‌ها قول همکاری داد. عباس علی‌آبادی در این رابطه به‌صراحت اعلام کرد که «خودروسازان طبق قانون، به هیچ عنوان حق ندارند خریدار را مجبور به خرید محصول غیر از آنچه ثبت‌نام کرده، بکنند و باید حتما طبق قرارداد عمل شود.

آنچه خودروسازان نیز اعلام می‌کنند، همین است که آن‌ها به مشتریان توصیه می‌کنند خودرویی را جای خودروی انتخابی خود خریداری کنند، اما هیچ اجباری در کار نیست و مشتری می‌تواند نپذیرد. چنانچه خودروسازی مشتری را مجبور به پذیرفتن این پیشنهاد کند، موضوع را مطالبه و پیگیری خواهیم کرد.»

حالا، اما برخی از خودرو‌های ثبت‌نامی به خوان آخر خود رسیده، به‌طوری‌که خودروسازان فراخوان برای واریز وجه را در سایت فروش خود منتشر کرده‌اند؛ فراخوانی پر از ابهام که در عمل اجبار به تحویل خودروی جدید است. در این فراخوان آمده است که

«مشتری گرامی در صورت تایید، امکان واریز وجه برای خودروی تبدیلی فعال می‌شود و برگشت به خودروی اولیه میسر نیست. آیا مایل به تبدیل هستید؟» این فراخوان در اصل اجبار به تحویل خودروی جدید است و حاوی این پیام برای متقاضی است که تحویل خودروی ثبت‌نامی امکان‌پذیر نیست. حال این سوال مطرح است که چگونه وزیر خواهان مطالبه‌گری در این زمینه است.

در حال حاضر بسیاری از متقاضیان به دلیل عدم توانایی در پرداخت هزینه اولیه یا هزینه تمام‌شده خودرو‌های ثبت‌نامی یا از خرید انصراف دادند یا به حواله‌فروشی روی آوردند.

در این مورد روز شنبه «دنیای اقتصاد» در گزارشی به بازار داغ حواله‌فروشی اشاره کرده بود و اینکه بازار داغ حواله‌فروشی خودرو سه دلیل اصلی دارد که شامل «ناتوانی متقاضیان برای واریز وجه موردنیاز»، «رانت موجود در بازار خودرو» و «اصلاح قیمت خودروها» می‌شود که در این بین، دلیل اصلی داغ شدن بازار حواله‌فروشی خودرو، «ناتوانی متقاضیان برای واریز وجه موردنیاز» ارزیابی شده بود.

خبرگزاری فارس نیز امروز در همین زمینه گزارشی منتشر کرده و به گلایه برخی متقاضیان خودروی شاهین پرداخته است. در این گزارش آمده است که نزدیک به ۹هزار نفر در طرح یکپارچه عرضه خودرو‌های داخلی برای خرید شاهین دستی ثبت‌نام کردند که نوبت تحویل این متقاضیان زمستان ۱۴۰۳ اعلام شد.

اما خودروساز مدتی پیش و زودتر از موعد تعیین‌شده برای متقاضیان شاهین دستی، فراخوان واریز وجه ارسال کرد و در فراخوان مذکور به مشتریان اعلام کرد که برای خرید «شاهین اتومات» واریز وجه کنند.

در ادامه این گزارش آمده است از آنجا که قیمت شاهین اتومات بیشتر از شاهین دستی است و بسیاری از متقاضیان امکان تامین وجه خرید شاهین اتومات را نداشتند، نتوانستند در طرح تبدیل خودرو شرکت کنند و نسبت به این اقدام خودروساز شاکی شدند، لذا از شرکت خودروساز خواستند نسبت به عرضه شاهین دستی که خودروی ثبت‌نامی آن‌ها در سامانه یکپارچه بوده اقدام کند.

پیرو نارضایتی مشتریان از این اقدام خودروساز، سایپا نیز اعلام کرد که متقاضیان خرید خودرو شاهین دستی مجبور به خرید شاهین اتومات نیستند و شرکت در این طرح کاملا اختیاری است. همچنین عنوان شده که متقاضیان تاکید دارند اکنون که پیگیر زمان عرضه شاهین دستی هستیم، شرکت تولید‌کننده اعلام می‌کند طرح عرضه شاهین اتومات به جای شاهین دستی اجباری بوده و باید براساس زمان تعیین‌شده در فراخوان، مشتری نسبت به واریز وجه خرید خودرو اقدام می‌کرد، بنابراین به دلیل عدم‌واریز وجه در موعد مقرر، امتیاز خرید خودرو نیز از بین رفته است.

دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط
جک J4 یکی از سدان‌های جمع و جوری است که هم‌زمان با هم‌وطنان چینی‌اش، بسترن B30 و بی وای دی F3 به بازار ایران رسید. پیش از ورود این خودرو در سال ۹۷، کرمان موتور جک J3 و جک J5 را روی خط مونتاژ داشت که به ترتیب در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۶ به پایان کار خود رسیدند.
لی جون، بنیانگذار چینی شیائومی اعلام کرد که تا ۲۴ آوریل ۷۵ هزار و ۷۲۳ سفارش برای سدان الکتریکی SU۷ اسپرت خود ثبت کرده است و قصد دارد بیش از ۱۰ هزار دستگاه را در ژوئن تحویل دهد.
ساینا خودرویی است که مراحل طراحی آن توسط سایپا صورت گرفته‌است و از موتور ام۱۵ و استاندارد یورو۴ و یورو۵ برخوردار است. شرکت سایپا تاکنون ۵ تیپ ساینا از جمله ساینا اتوماتیک، ساینا اس، ساینا ئی‌ایکس، ساینا اس‌ایکس و ساینا لوکس اتوماتیک تولید کرده‌است.
برخلاف شرکت فودای که از چهار موتور مختلف برای پیکاپ فودای F22 خودش استفاده کرده، اما شرکت دایون، پیکاپ V5 خود را فقط با دو موتور در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد که هردوی آنها از نوع توربوشارژ هستند و گیربکس 6 دنده دستی دارند اما یکی از آنها دیزلی است و دیگری بنزینی.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها