ﺳﻪشنبه, 4 اردیبهشت 1403 2024,April

پیامدهای ثبت نکردن چک در سامانه صیادی چیست ؟ / روش های ثبت چک در سامانه صیاد

25 آذر 1402
پیامدهای ثبت نکردن چک در سامانه صیادی چیست ؟ / روش های ثبت چک در سامانه صیاد

به گزارش بانک اول چک‌های جدید صیادی علاوه بر تفاوت ظاهری با چک‌های سابق دارای شروط قانونی متفاوت نیز هستند. طبق مقررات جدید، چک صیادی باید در سامانه چک صیادی بانک مرکزی ثبت شود تا از منظر قانونی حائز مزایایی گردد. ناگفته نماند چک‌های طرح قدیم نیز با برخی محدودیت‌ها، همچنان معتبر و قابل استفاده هستند، بنابراین با توجه به اینکه یکی از مشکلات مبتلا‌به حوزه چک‌های صیادی عدم ثبت آن می‌باشد ذیلاً به بیان عواقب عدم ثبت چک می‌پردازیم:

پیامدهای عدم ثبت چک در سامانه صیادی:


اولین پیامد ثبت نکردن چک در سامانه صیادی، عدم‌قابلیت وصول آن از طریق بانک است. توضیح اینکه مسئولان بانک تنها زمانی می‌تواند قانوناً مبلغ چک را پرداخت کنند که مندرجات برگ چک در سامانه صیادی ثبت شده‌باشد در غیر این صورت پرداخت وجه غیرممکن بوده و حتی در صورت نبود موجودی کافی، امکان صدور گواهی عدم‌پرداخت چک وجود ندارد در نتیجه بانک در صورت عدم وجود موجودی حتی از صدور گواهی عدم پرداخت نیز امتناع می‌کند.
از مزایای چک این است، در صورتی که موجودی حسابی که چک به آن متصل است، کافی نباشد، بانک باید از سایر حساب‌های صادرکننده نزد همان بانک که موجودی کافی دارند، مبلغ مندرج در چک را از آن حساب وصول کند، به شرطی که چک ارائه‌شده به بانک در سامانه موسوم به صیادی ثبت شده‌باشد.
باید توجه شود که شرایط قانونی ثبت چک در سامانه صیاد  رعایت شود و مندرجات روی چک و اطلاعات ثبت‌شده در سامانه باید کاملاً مطابقت داشته‌باشد، چراکه در زمان ارائه چک به بانک؛ متصدی بانک موظف است اطلاعات مندرج روی چک و اطلاعات ثبت شده در سامانه را با یکدیگر انطباق داده پس از آن و اقدام به پرداخت وجه چک نماید چنانچه تعارضی میان این دو وجود داشته‌باشد، بانک قادر به پرداخت چک نیست.
اگر به دلایلی دارنده چک نتواند وجه آن را وصول کند ناگزیر به طرح دعوای حقوقی یا شکایت کیفری می‌شود. یکی از طرق مطالبه وجه چک پرداخت نشده، درخواست صدور اجرائیه برای چک از دادگاه حقوقی یا شورای حل اختلاف متناسب با مبلغ آن است. مزیت صدور اجرائیه نسبت به دادخواست مطالبه وجه این است که فرایند صدور اجرائیه بسیار سریع‌تر از مطالبه مبلغ چک از راه طرح دادخواست حقوقی است، اما شرط درخواست صدور اجرائیه، ارائه گواهی عدم پرداخت چک از سوی بانک است؛ در نتیجه چک ثبت‌نشده به دلیل نبود گواهی عدم پرداخت قابلیت درخواست صدور اجرائیه ندارد و تنها راه قانونی مطالبه مبلغ آن طرح دعوای حقوقی است.


در خصوص طرح شکایت کیفری از چک صیادی ثبت نشده لازم به توضیح است که در قوانین فعلی مجازاتی برای عدم ثبت چک در نظر گرفته نشده‌است، بنابراین صرف عدم ثبت چک جرم نیست و امکان شکایت کیفری ندارد.
در صورت ثبت‌نشدن چک در سامانه این سند، ارزش خود را به عنوان یک سند تجاری از دست داده و از امتیازات قانونی که برای چک منظور شده‌است، محروم می‌شود و تنها به عنوان رسید طلب عادی قابل استناد است.
از دیگر امتیازات چک ثبت‌شده درخواست ممنوع‌الخروجی است که قاضی اجرای احکام با درخواست متقاضی، اقدام به صدور دستور ممنوع‌الخروجی صادرکننده چک می‌کند.
اگر دارنده چک احتمال دهد که طلب وی در معرض از بین رفتن است می‌تواند در بدو طرح دعوا حقوقی، درخواست تأمین خواسته مطرح کند که با این اقدام بدواً اموال صادرکننده چک توقیف خواهد شد در این صورت علاوه بر رعایت شروط فوق باید مبلغ چک ظرف ۱۵ روز از تاریخ چک از بانک مطالبه شود.
علاوه بر آن در چک‌های طرح قدیم و قانون تجارت این امکان وجود داشت که از صادرکننده یا ظهر‌نویس ضمانت کرد که در نتیجه ضامن به همراه مضمون‌عنه خود دارای مسئولیت تضامنی بودند، لکن در اصلاحات اخیر قانون این موضوع مسکوت مانده و در سامانه ثبت چک نیز چنین امکانی پیش‌بینی نشده‌است، با این اوصاف امکان وجود مسئولیت تضامنی در این مورد دور از ذهن به نظر می‌رسد، زیرا طبق اصلاحات جدید، ثبت اشخاص ذی سمت در سامانه اهمیت بالایی دارد از طرفی هم نمی‌توان نقش توافقات طرفین را در نظر نگرفت، بنابراین قانونگذار باید نسبت به رفع این نقیصه اقدام کند.
اکنون با دقت در قوانین و مقررات چک و با توجه به اصل تجریدی بودن اسناد تجاری این موضوع مشخص می‌شود که اصل بر لزوم پرداخت مبلغ چک است و اتفاقاتی که بین طرفین معامله رخ داده تأثیری بر پرداخت چک ندارد و مبلغ چک در هر صورت باید پرداخت شود مگر موارد استثنا که ثبت‌نکردن چک صیادی یکی از این موارد است در این صورت چک سند عادی محسوب می‌شود و دارنده چک باید باطرح دعوا در مراجع قضایی و سپس اثبات بر حق بودن خود اقدام به استیفای طلب خود کند.

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در نظر گرفته شود نحوه ثبت چک در سامانه صیاد است. در ادامه به نحوه ثبت چک در سامانه را برای دریافت اعتبار آنلاین از دیجی شهر بیان خواهیم کرد که عبارتند از:

با استفاده از برنامه‌های کاربردی مثل آپ، ساد، انواع همراه بانک (بانک ملت، ملی، صادرات ٬ تجارت …)

از طریق خودپرداز بانک ها ( با کارت بانکی همان بانک تا سقف یک میلیارد ریال )

از طریق درگاه بانک و موسسات اعتباری مثل اینترنت بانک

از طریق همراه بانک ( بهترین و ساده ترین روش )

از طریق درگاه و سایت رسمی بانک مورد نظر

اخبار مرتبط
یکی از مهم‌ترین مزایا چک صیادی، امکان استعلام از وضعیت اعتباری صاحب چک پیش از معامله است.این کار از طریق سامانه صیادی و کد ۱۶ رقمی روی چک انجام می‌شود.
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.
در زمان دریافت هر فقره چک از شخص صادرکننده، باید در مورد نقد شدن آن کاملاً مطمئن شوید. همان‌طور که گفتیم، وضعیت نقدینگی چک صیادی برعکس چک‌های قدیمی قابل بررسی است. در واقع برخلاف گذشته، می‌توانید از خوش‌حسابی صاحب چک و وضعیت اعتباری او مطمئن شوید.
در ادامه هم سیاوش غیبی پور دیگر کارشناس اقتصادی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افزایش شفافیت در حوزه معاملاتی که با چک‌های الکترونیکی شکل می‌گیرد علاوه بر مزیت‌هایی که برای خود افراد دارد در بحث‌های مالیاتی و موارد اقتصادی هم به کمک دولت خواهد آمد. همچنین می‌تواند به رونق معاملات و حتی کاهش بار ترافیکی و صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها نیز کمک شایانی کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها