پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

محاسبه مالیات ۱۴۰۰ میلیارد تومانی برای این خانه‌ها

26 آذر 1402
محاسبه مالیات ۱۴۰۰ میلیارد تومانی برای این خانه‌ها

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی گفت: بر اساس آخرین اطلاعات واحدهای مسکونی خالی برای سال ۱۴۰۰ تعداد ۶۶ هزار واحد بوده و ۱۴۰۰ میلیارد تومان مالیات واحدهای خالی محاسبه شد که تا اواسط ماه آینده به مودیان ابلاغ می‌شود.

شاهین مستوفی، مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی در خصوص پیشینه قانونی اخذ مالیات بر خانه‌های خالی گفت: بحث خانه‌هایی خالی از قوانین قبل از قانون مالیات‌های مستقیم که در حال حاضر جاری هست هم در قانون وجود داشت، اما به دلیل اینکه پایگاه‌های اطلاعاتی شناسایی این خانه‌ها خیلی وجود نداشت و امکان مطالبه اش هم وجود نداشت، از قانون حذف کردند، اما در سال ۱۳۹۹ مجددا مطرح شد و در مجلس در اجرای ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و همچنین ماده ۱۶۹ قانون مکرر مالیات‌های مستقیم اضافه شد و به سازمان امور مالیاتی تکلیف شد تا نسبت به مطالبه این مالیات اقدام کند.

وی ادامه داد: در این قانون شرایط خانه‌های خالی تعیین شد و هر فردی مکلف است وضعیت اقامت خودش را نسبت به املاک در سامانه‌ای که وزارت راه و شهرسازی آن را ایجاد کرده، تعیین کند و اگر کسی تاپایان تیرماه ۱۴۰۰ وضعیت اقامت خود را تعیین تکلیف نمی‌کرد، خانه‌ای که وضعیت اقامتش مشخص نشده بود خانه خالی تعریف می‌شد.

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی خاطر نشان کرد: حال اگر این خانه‌ها در شهرهای کمتر از یکصد هزار نفر و روستاها باشد، جریمه‌ای تحت عنوان مالیات به آن تعلق می‌گیرد و شامل مالیات خانه های خالی نمی شود اما اگر در شهرهای بالاتر از یکصد هزار نفر باشد کلا واحدهای خالی محسوب می‌شوند.

مستوفی افزود:همچنین خانه‌هایی که حالا وضعیت اقامتشان مشخص است و بر اساس وضعیت اقامت ۱۲۰ روز در سال خالی هستند آن‌ها هم در حکم خانه‌های خالی تلقی می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: یک نفر می‌تواند یک خانه داشته باشد، در همان شهر برای اقامت یک نفر دیگر از اعضای خانواده اش هم یک واحد مسکونی داشته باشد، در یک شهر غیر از شهر محل اقامت، یک واحد مسکونی دیگر هم برای اقامت می‌تواند داشته باشد و اگر فرزند یا یکی از اعضای خانواده به عنوان مامور به خدمت یا دانشجو در یکی از شهرهای دیگر اقامت داشته باشد هم به عنوان اقامت فرعی برایش لحاظ می‌شود و برای هرخانواده تا چهار اقامتگاه اصلی و فرعی می‌تواند وجود داشته باشند و این‌ها مشمول خانه‌های خالی نمی‌شوند. با این شرایط وزارت راه و شهرسازی نسبت به شناسایی خانه‌های خالی اقدام کرد و از روی سامانه‌ها و قبوض و سایر ابزارها، خانه‌های خالی شناسایی شد.

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی افزود: وزارت راه و شهرسازی اولین فهرست خانه‌های خالی را در خردادماه ۱۴۰۱ برای عملکرد ۱۴۰۰ و فقط برای واحدهای مسکونی که واقعا به واسطه سامانه‌ها مشخص شد به ما اعلام کردند که نزدیک به ۵۱۰ هزار خانه خالی بود.

مستوفی افزود: مطالبه مالیات برای آن ۵۱۰ هزار خانه خالی به این شکل بود که فهرست آن‌ها از طرف وزارت راه و شهرسازی به سازمان امور مالیاتی ارسال شد و سازمان همین اطلاعات را به مودیان و مالکان خانه‌ها به صورت ابلاغ پیامکی وهمچنین قرار دادن درکارپوشه‌هایی که از طریق پنجره خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی برای همه مودیان قابل دسترسی است، اطلاعات را برای همه مودیان فرستاد.

وی ادامه داد: بعد از آن بلافاصله اعتراض مودیان به سازمان امور مالیاتی شروع شد و به واسطه این اعتراضات سازمان هم مجددا از وزارت راه و شهرسازی درخواست پالایش مجدد اطلاعات را کرد و در اسفند ماه سال گذشته عدد مالکین و واحدهای خالی که مشمول این طرح می‌شدند با توجه به اصلاحاتی که مردم در سامانه املاک و اسکان انجام داده بودند به ۲۹۰ هزار واحد مسکونی تقلیل پیدا کرد.

مستوفی در توضیح میزان مالیات خانه‌های خالی گفت: اگر یک فرد در یک سال یک واحد مسکونی خالی تا ۵ واحد مسکونی خالی داشته باشد در سال اول مشمول ۶ برابر مالیات در آمد اجاره آن واحد مشمول مالیات خانه‌های خالی می‌شود، اما سال دوم این عدد به ۱۲ برابر و سال سوم به بعد به ۱۸ برابر افزایش پیدا می‌کند. حال اگر یک فرد بیشتر از ۵ واحد خانه خالی یا بیشتر از ۳۰ دانگ خانه خالی داشته باشداین فرد ضرایب مالیاتی اش دو برابر می‌شود.

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: با توجه به پیگیری‌های مجدد و برای اینکه افرادی که مشمول این مالیات نبوده اند مالیاتی پرداخت نکنند مجددا از وزارت راه و شهرسازی درخواست پالایش مجدد اطلاعات را دادیم و بر اساس آخرین اطلاعات پالایش شده مربوط به سال ۱۴۰۰ که آبان ماه امسال در اختیار سازمان مالیاتی قرار گرفت، این عدد به ۶۶ هزار واحد مسکونی رسید و سازمان امور مالیاتی هم بر اساس این اطلاعات نسبت به محاسبه مالیات اقدام کرد و برگه تشخیص‌ها را صادر کرد.

او  افزود: نهایتا بر اساس آخرین اطلاعات واحدهای مسکونی خالی برای سال ۱۴۰۰ تعداد ۶۶ هزار واحد و بر اساس محاسبه انجام شده ۱۴۰۰ میلیارد تومان مالیات واحدهای خالی شده محاسبه شد که تا اواسط ماه آینده به مودیان ابلاغ می‌شود.

مستوفی خاطر نشان کرد: ابلاغ به مودیان آغاز شده و برگه مطالبه که صادر شود بلافاصله یک پیامک به مودیان مشمول ارسال می‌شود و در کارپوشه در پنجره خدمات الکترونیک مودیان اطلاعات بارگذاری می‌شود و هرکسی از مودیان که پیامک برایشان ارسال شده یا هر فرد دیگری که می‌خواهد بداند مشمول این قانون شده یا نه می‌تواند به سامانه خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی مراجعه کند و کد ملی خود را وارد کند و وارد سامانه شوند و همه اطلاعات مالیاتی از جمله بدهی‌های مالیاتی و قبوض و.. را در آنجا مشاهده کند.

وی  خاطرنشان کرد: اطلاعات اولیه مشمولان سال ۱۴۰۱ هم در اختیار سازمان قرار گرفته است و بالغ بر ۱۹ هزار و ۲۹۰ ملک خالی را در گام اول وزارت راه و شهرسازی به سازمان امورمالیاتی داده است و محاسبه مالیاتش در حال انجام است و اگر سال دوم خالی بودن ملک باشد دو برابر سال اول،  مالیات آن لحاظ می‌شود که امیدواریم هر دو مورد اواسط ماه آینده ابلاغ شود.

تسنیم

اخبار مرتبط
به باور کارشناسان، بازار مسکن با فاصله از افزایش نرخ دلار اثر می‌پذیرد و اثر رشد نرخ دلار را پس از گذشت مدتی در این بازار می‌توان مشاهده کرد.
: گاهی اوقات خانه‌ای را خریداری کرده ایم و بر طبق قوانینی که وجود داشته است، پول آن را نیز پرداخت کرده‌ایم. مستاجر و یا صاحب ملک قبلی هنوز اقدام به تخلیه منزل نکرده است و موعد مقرر شده برای تخلیه منزل نیز به پایان رسیده است. به همین دلیل بهترین کار آن است که از طریق قانونی وارد کار شده و حکم تخلیه منزل را دریافت کنیم.
سال گذشته ۱۶ هزار واحد مسکن مهر را در شهر پردیس با تمامی امکانات به متقاضیان تحویل دادیم و طبق هدف گذاری که هم انجام دادیم تا خرداد ماه سه هزار واحد مسکن مهر دیگر را طی امسال به بهره برداری خواهیم رساند.
قیمت مسکن در تهران ظرف سال گذشته به شکل تقریبی از متری ۶۶ میلیون به متری ۸۳ میلیون افزایش پیدا کرد. رشد تقریبا ۱۷ میلیونی قیمت هر متر خانه در تهران، به معنی افزایش ۲۵ درصدی است و باعث می‌شود ارزش یک خانه ۱۰۰ متری در پایتخت به‌طور متوسط نزدیک هشت میلیارد و ۳۰۰ میلیون باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها