ﺳﻪشنبه, 4 اردیبهشت 1403 2024,April

تصمیم جدید بانک مرکزی برای چک‌های برگشتی

27 آذر 1402
تصمیم جدید بانک مرکزی برای چک‌های برگشتی

طراح قانون چک در مجلس گفت: با تصمیم اتخاذ شده در بانک مرکزی بنا شد تا بعد از فراهم شدن زیرساختهای نرمفزاری قضاوت در باره چکهای برگشتی در حوزه چکهای الکترونیک از طریق هوش مصنوعی انجام شود.

به گزارش بانک اول ابوالفضل ابوترابی گفت: بر اساس تصمیم اتخاذ شده در جلسه بانک مرکزی بنا بر این شد تا کار قضاوت در باره چکهای برگشتی در حوزه چک الکترونیک توسط هوش مصنوعی انجام شود.

طراح قانون چک در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: زیرساختهای قانونی برای استفاده از هوش مصنوعی در این حوزه وجود دارد و پس از فراهم شدن زیرساختهای نرمفزاری، کار در این حوزه آغاز خواهد شد.

وی افزود اجرای قانون در باره صدور چکهای برگشتی فرایند پیچیده ای ندارد و صدور احکام در زمانهای مشخص همچون مسدودی حساب، توقیف اموال و صدور حکم جلب در زمانهای مشخص در قانون پیشبینی شده و اجرای آن با استفاده از هوش مصنوعی امکانپذیر است.

ابوترابی خاطرنشان کرد: در این نشست که رئیس سازمان رتبه بندی ایرانیان نیز در آن حضور داشت بنا شد تا افراد بر اساس اعتابر اجتماعیشان همچون نداشتن پرونده قضایی و... برای صدور چک الکترونیک در ۱۵ رده از رنگ سفید برای بالاترین رتبه تا قرمز پررنگ به عنوان پایینترین رتبه رتبه بندی شوند و زمانی که فردی بخواهد چکی را از فردی قبول کند می تواند رتبه آن فرد را در سیستم مشاهده کند که فرد مورد نظر برای صدور چک چه رتبه ای را از نظر اعتبار اجتماعی برای صدور چک داراست.

طراح قانون چک در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تا کنون ۱۵۵ هزار چک الکترونیک توسط افراد صادر شده که از این میان ۱۸۵ فقره از این چکها برگشت خورد است..

اخبار مرتبط
یکی از مهم‌ترین مزایا چک صیادی، امکان استعلام از وضعیت اعتباری صاحب چک پیش از معامله است.این کار از طریق سامانه صیادی و کد ۱۶ رقمی روی چک انجام می‌شود.
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.
در زمان دریافت هر فقره چک از شخص صادرکننده، باید در مورد نقد شدن آن کاملاً مطمئن شوید. همان‌طور که گفتیم، وضعیت نقدینگی چک صیادی برعکس چک‌های قدیمی قابل بررسی است. در واقع برخلاف گذشته، می‌توانید از خوش‌حسابی صاحب چک و وضعیت اعتباری او مطمئن شوید.
در ادامه هم سیاوش غیبی پور دیگر کارشناس اقتصادی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افزایش شفافیت در حوزه معاملاتی که با چک‌های الکترونیکی شکل می‌گیرد علاوه بر مزیت‌هایی که برای خود افراد دارد در بحث‌های مالیاتی و موارد اقتصادی هم به کمک دولت خواهد آمد. همچنین می‌تواند به رونق معاملات و حتی کاهش بار ترافیکی و صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها نیز کمک شایانی کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها