شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

رایج‌ترین شگردهای مجرمین برای خالی کردن حساب بانکی

27 آذر 1402
رایج‌ترین شگردهای مجرمین برای خالی کردن حساب بانکی

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا در خصوص حفظ امنیت حساب بانکی گفت: برای یک خرید امن باید به درگاه معتبر مراجعه کنیم.

به گزارش  بانک اول  علی محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا در مورد اهمیت امنیت حساب‌های بانکی گفت: امنیت حساب‌های بانکی ابعاد متفاوتی دارد. ممکن است که جرایم دیگران ناخواسته به ما منتسب شود. برای ایمن شدن در برابر این خطرات لازم است اقداماتی را انحام دهیم. یکی از مواردی که باید به آن توجه کنیم بحث خرید امن است. قرارگیری عبارت‌های دیگر در لینک درگاه پرداخت به معنای عدم امنیت آن است.

وی افزود: پیامک‌های دریافت رمز پویا و اطلاعاتی که در خود دارد نیز از دیگر مواد مهمی هستند که باید به آن‌ها توجه کنیم. برای مثال عدم تطابق نام فروشگاه یا مبلغ در پیامک و درگاه می‌تواند نشانی از کلاهبرداری سایبری باشد. لذا لازم است که همواره به این اطلاعات دقت کنیم.

رجبی اظهار کرد: در سال‌های اخیر موضوعی به نام حراج جمعه سیاه مطرح شده است. جالب است بدانید که تعداد پرونده‌های پلیس فتا در خصوص پرداخت بیعانه و عدم دریافت کالا در این زمان به اوج خود رسیده است. لذا لازم است که مردم تحت تأثیر تبلیغات قرار نگریند و از فروشگاه‌های معتبر خرید کنند.

او در ادامه گفت: یکی دیگر از مواردی که امنیت حساب بانکی ما را مخدوش می‌کند، نصب برنامه‌های آلوده است. معمولاً افراد پیامک‌هایی را حاوی لینک‌های آلوده دریافت می‌کنند که با کلیک بر آن برنامه‌ای جهت سرقت اطلاعات حساب بانکی بر روی موبایل نصب می‌شود. این کار به نوعی استفاده از تکنیک فیشینگ است که مجرم قلابی را برای فرد انداخته تا او را به دام بیاندازد.

رجبی در مورد مهم‌ترین ویژگی‌های پیامک مجرمانه اظهار کرد: در وهله اول این پیامک‌ها توسط یک شماره شخصی ارسال می‌شود. همچنین بیشتر مواقع مشخص است که متن این پیامک غیر واقعی است. برای مثال متن بیانی تهدیدآمیز دارد، در صورتی که هیج سازمان دولتی متن تهدیدآمیز ارسال نمی‌کند. در کنار آن لینکی که در پیام آمده، باید صحت‌سنجی شود.

وی افزود: دستگاه اسکیمر از دیگر ابزاری است که مجرمین برای خالی کردن حساب از آن استفاده می‌کنند. با استفاده از این دستگاه مجرم یک کپی از کارت را برای خود ساخته و با آگاهی به رمز به خالی کردن حساب اقدام می‌کند. لذا نباید رمز خود را در اختیار هر کسی بگذاریم. یکی دیگر از راه حل‌ها این است که ما کارت مجزایی را با موجودی محدود برای خریدهای روزانه خود در نظر بگیریم تا حتی در صورت مواجهه با چنین جرایمی خسارت زیادی را متحمل نشویم.

اخبار مرتبط
همزمان با انتشار برخی اخبار مبنی بر چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی، بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای تأکید کرد: برنامه‌ای برای انتشار قطوع ( دنو ) پنج میلیون ریالی ندارد.
در بخش دولتی و کارکنان مشمول قانون خدمات کشوری نیز که کف حداقل حقوق ۱۰ میلیون تومان تعیین شده، سقف حقوق قابل پرداخت به عمده کارکنان دولت معادل ۷ برابر حداقل حقوق یعنی ۷۰ میلیون تومان تعیین شده است.
با اجرای طرح کهربا دیگر نیاز نیست حتما کارت بانکی خود را همراه داشته باشید و می‌توانید پرداخت‌های خود را با موبایل انجام دهید. این طرح می‌تواند مقدمه‌ای برای حذف کارت‌های بانکی باشد.
روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو بخشنامه شماره ۲۹۶۲۷۳‌‌‌‌‌‌‌/۹۴ مورخ ۱۵‌‌‌‌‌‌‌/۱۰‌‌‌‌‌‌‌/۱۳۹۴ موضوع ابلاغ اصلاحیه «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‌-ریالی»،‌به استحضار می‌رساند؛ با سپری‌شدن بیش از هشت سال از اجرای دستورالعمل مذکور و تجربیات حاصل از آن و نیز حسب بازخوردهای واصله از مراجع مختلف، به ویژه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و همچنین با توجه به این که در سال جاری مقرر شده، حدود ۸۰۰۰ هزار میلیارد ریال از تأمین مالی فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی کشور با استفاده از ابزار اعتبار اسنادی داخلی ‌‌-ریالی

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها