به گزارش بانک اول روز قبل بازار سرمایه یک شروع طوفانی داشت و رشد قابل توجهی را ثبت کرد. بازار روز شنبه برخلاف انتظار، روند معاملات بهتری را نسبت به میانگین هفته قبل تجربه کرد. روز دوشنبه شرایطش بهتر هم شد و رشد بیشتری را ثبت کرد. گواه عملکرد بهتر بازار سرمایه در روز قبل بهبود قابل توجه ارزش معاملات خرد است که به بالای هشت هزار میلیارد تومان رسید.

بورس روی موج اخبار تجدید

تحلیلگران بر این باورند موج اخبار مربوط به افزایش سرمایه همان عاملی است که باعث بهبود بورس شده‌است. خبری که روز قبل در این راستا از سوی اداره مالیاتی منتشر شد آن بود که استاندارد شماره ۱۵ مورد اصلاح و ارزیابی قرار گرفت. طبق اصلاحیه جدید افزایش سرمایه شرکت‌ها مشمول مالیات نخواهد شد چرا که آورده و جریان نقدی برای شرکت‌ها فراهم نمی‌کند و تنها ارزش دارایی شرکت‌ها به صورت به‌روز شده در دفاتر قرار خواهد گرفت. از آنجایی که مالیات یکی از مواردی است که شرکت‌ها را از انجام افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها فراری می‌دهد این خبر در بزنگاه موج سواری اخبار افزایش سرمایه از تجدید ارزش دارایی‌ها خبر خوبی برای بازار سرمایه است.

اهمیت نفت در بورس

شاخص کل بازار سرمایه همبستگی خاصی با نفت و گروه پالایشگاهی دارد و از رشد نفت تاثیر می‌پذیرد. پس از اصلاحی که در قیمت نفت به وجود آمده بود، قیمت آن در روز قبل حدود سه درصد در بازار جهانی افزایش یافت. افزایش تنش‌ها در یکی از مهمترین آبراه‌های منطقه‌ای جهان باعث افزایش ریسک حمل‌و‌نقل شده‌است. بسیاری از شرکت‌ها نفت‌کش‌ها و کشتی‌های خود را از دریای سرخ خارج کرده‌اند و این زمان را بیشتر و هزینه حمل‌و‌نقل را افزایش می‌دهد. چنین اتفاقی اگر بتواند گروه پالایشگاهی را در کانون توجه قرار دهد زمینه را برای ادامه روند صعودی بازار سرمایه فراهم خواهد کرد.

بورس به اختلال در پمپ بنزین بی‌توجه بود

 روز قبل جایگاه پمپ بنزین‌ها در ایران هک شدند، گفته می‌شود این کار را یک گروه هکری اسرائیلی انجام داده اند. اختلال به‌وجود آمده دیروز بسیاری را درگیر کرد. بازار سرمایه غالبا ریسک‌گریز است و در واکنش به چنین اتفاقاتی نزولی می‌شود ولی از آنجایی که بازار سرمایه در شروع جنگ در سرزمین‌های اشغالی با کاهش دست جمعی و بیش‌واکنشی مواجه شده بود این اتفاق نتوانست دوباره بازار سرمایه را کاهش دهد و بازار سرمایه به این خبر اعتنایی نکرد. البته در صورتی که دوباره سطح ریسک‌ها تغییر محسوسی نداشته باشد چنین اتفاقاتی برای بازار سرمایه نگران‌کننده نیست.

اهمیت عمان در بازار ارز

بازاری که افزایشی نباشد محکوم به شکست است  و این عبارت آن چیزی بود که روز قبل در میان اهالی بازار ارز می‌چرخید. بازار ارز در این ماه نتوانست مانند روال همیشگی خود در واکنش به تقاضای ژانویه افزایشی شود، در چنین شرایطی با فروکش ریسک‌های سیاسی و عقب‌نشینی تقاضای ژانویه، انتظارات صعودی می‌تواند تبدیل به انتظارات کاهشی شود‌. کشتی جنگی آیزنهاور از خلیج فارس خارج شده و این خبر یکی از خبرهای کاهنده تنش است.

در نقطه مقابل عمان که در میان اختلافات ایران و آمریکا بیطرف بوده است نگران قرارگیری در لیست خاکستری اف‌ای‌تی‌اف شده است. بررسی‌اخبار بین‌المللی نشان می‌دهد که آمریکا اقدامات تازه‌ای را برای بررسی تحریم‌ها انجام می‌دهد اقدامی که سال قبل هم انجام شد ولی آمار تجارت خارجی ایران نشان داد که توفیق چندانی نداشت. از طرفی عمان از شرکای اول تجاری ایران نیست ولی آنچه که این کشور را مهم می‌کند  پول‌های بلوکه شده ایران در دست عمان است که باید دید در ادامه چه اتفاقی خواهد افتاد.

قیمت دلار در معاملات روز قبل کاهشی شد و سکه امامی به حمایت ۲۹ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید باید دید در ادامه اونس طلا به کمک سکه می‌رسد و یا آنکه سکه محکوم به شکست حمایت است.