جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

قوانین جدید کنکور ۱۴۰۳ / حذفیات جدید کنکور اعلام شد

28 آذر 1402
قوانین جدید کنکور ۱۴۰۳ / حذفیات جدید کنکور اعلام شد

معاون آزمون‌های سازمان سنجش گفت: بر اساس قوانین کنکور امسال زیرگروه‌ها حذف شده اند؛ یعنی علی‌رغم سال‌های گذشته که تقسیم‌بندی رشته‌ها را داشتیم، دیگر تفاوتی برای ضرایب دروس قائل نیستیم.

به گزارش بانک اول علی صدر٬ معاون آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در برنامه موکب جوانان رادیو جوان با اشاره به قوانین جدید کنکور بیان کرد: امسال یک سری قوانین جدید را در کنکور جاری کرده‌ایم که البته هیچ خدشه‌ای به روال تأثیر تلاش دانش آموزان در دوران مدرسه بر رتبه کنکور وارد نخواهد کرد و این مهم به قوت خود باقی است تا افراد از تأثیرات روند تحصیلی خود بر قبولی و پذیرش در کنکور بهره‌مند شوند.

وی در ادامه افزود: در سال گذشته، روند عملیاتی تأثیر قطعی سوابق تحصیلی بر کنکور ۱۴۰۲ را آغاز کردیم و قرار بر این شد تا دروس اختصاصی و عمومی در هر رشته‌ای تا ۴۰ درصد بر نتیجه کنکور دانش آموزان تاثیر داشته باشند. بدان معنا که ۴۰ درصد از امتیاز دروس اختصاصی و عمومی سال دوازدهم موثر بود و ما با تعامل و همکاری با وزارت آموزش و پرورش٬ سوابق تحصیلی دانش آموزان را اخذ و پس از بررسی همه‌جانبه آن ها، در نتیجه کنکور افراد دخیل کردیم. البته در این میان آنچه که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است افزایش میزان اثرگذاری سوابق تحصیلی بر کنکور، از ۴۰ درصد به ۵۰ درصد در کنکور ۱۴۰۳است.

معاون آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در راستای رضایت‌سنجی دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها از طرح تأثیر سوابق تحصیلی بر کنکور اظهار کرد: بی‌شک هر طرحی که جدید اجرا می‌شود با موافقان و مخالفان بسیاری همراه می‌شود که نتیجه نگرش افراد و وجود سؤالات و ابهامات بی‌پاسخ است و ضروری است تا ما با استفاده از ابزار رسانه‌ای به این سؤالات و شبهات پاسخ داده و ابعاد مختلف این مهم را برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان آشکار کنیم.

وی در راستای روند کنکور امسال برای علاقه‌مندان به دانشگاه فرهنگیان نیز گفت: بسیاری از افرادی که در کنکور شرکت می‌کنند، تمایل به پذیرش در دانشگاه فرهنگیان داشتند و آمار این افراد بین ۵۰ تا ۶۰۰ هزار نفر اعلام و از این رو قوانین مربوط به این افراد نیز امسال با تغییراتی همراه شده است که مهمترین آن‌ها٬ برگزاری آزمون اختصاصی در راستای پذیرش دانشجومعلمان است تا با توجه به علاقه‌مندی خاصی که فرد برای ورود به دانشگاه فرهنگیان دارند٬‌ در مناسب‌ترین رشته تخصصی قرار بگیرند.

علی صدر همچنین در زمینه کنکور گروه‌های شناور نیز گفت: علاقه‌مندان به شرکت در رشته‌ها و گروه‌های شناور (هنر و زبان‌های خارجی) کنکور آتی، می‌توانند در نوبت دوم ثبت نام کنند. به این ترتیب که به طور مثال٬ در نوبت اول که اردیبهشت است٬ رشته هنر و در نوبت دوم که در تیر برگزار می‌شود رشته زبان را انتخاب کنند؛ بنابراین ضروری است تا شرکت کنندگان توجه داشته باشند که تنها در هر نوبت می‌توانند یک رشته را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: بر اساس قوانین جدید کنکور امسال٬‌ زیرگروه‌ها حذف شده اند. بدان معنا که علی‌رغم سال‌های گذشته که تقسیم‌بندی رشته‌ها را در علوم ریاضی، علوم تجربی و... داشتیم، امسال و بر اساس قوانین جدید چنین روندی را شاهد نخواهیم بود و دیگر تفاوتی برای ضرایب دروس قائل نیستیم و زیرگروه‌ها به طور کامل حذف شده‌اند.

معاون آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در مقایسه برگزاری کنکور در ایران و دیگر کشورها بیان کرد: در اکثر کشورهای جهان کنکور برگزار می شود؛ اما روش‌های برگزاری آن متفاوت است. باید توجه داشته باشیم که واژه کنکور، ماهیتاً فرانسوی و معنای آن رقابت است. حال مهم است بدانیم که این رقابت از کجا نشات می‌گیرد. این نوع رقابت به تراکم جمعیت، فرهنگ، اقتصاد، میزان جمعیت و... بستگی دارد. به طور مثال در کشور ایالات متحده، کنکور متمرکزی برای پذیرش دانشجو وجود ندارد؛ بلکه از روش‌ها و راه‌های مختلف و متفاوتی این مهم را تحقق می‌بخشند که مرسوم‌ترین آن‌ها٬ شرکت در آزمون سَت (Scholastic Aptitude Test) است که تحت عنوان آزمون استعداد تحصیلی از آن یاد می‌شود و هیچ ارتباطی با دروس سال‌های تحصیل ندارد.

علی صدر متذکر شد که دانش‌آموزان باید توجه داشته باشند که همه چیز در اخذ مدرک خلاصه نشده است و در این میان کسب تخصص و مهارت نیز از اهمیت ویژه و جایگاه خاصی برخوردار است که متأسفانه در کشور ما مورد کم توجهی قرار گرفته است.

اخبار مرتبط
رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد و درباره اعتراض‌هایی که به قیمت حج امسال شده است، گفت: هزینه ارزی حج نسبت به سال گذشته ۳۱۹ دلار کمتر است، تغییرات نرخ ارز و بلیت هواپیما موجب همپوشانی در هزینه‌ها شده است.
وزارت رفاه ضمن هشدار از هموطنان خواست به منظور جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری به اخبار فاقد اعتبار در این حوزه توجهی نداشته باشند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اصفهان با بیان نقش و اهمیت ویژه این استان در درآمدهای کشور خاطرنشان کرد: اصفهان پس از تهران، رُتبه دوم را تامین درآمدهای مالیاتی دارد اما در دریافت اعتبارات رُتبه هفتم و در تملک دارایی‌ها رتبه شانزدهم کشور است.
اگرچه کاهش رشد نقدینگی می‌تواند یک نشانه مثبت باشد و کم و بیش این اتفاق نظر میان مکاتب اقتصادی وجود دارد که تورم در بلندمدت با نرخ رشد نقدینگی قابل توضیح است، اما به دلایل متعدد در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار همبستگی قوی میان این دو متغیر را داشت. بنابراین حتی با فرض پایدار بودن روند کاهش نرخ رشد نقدینگی، در بازه زمانی یک‌ساله عوامل مهم‌تری وجود دارد که در ارائه چشم‌انداز واقع‌بینانه از تورم باید درنظر گرفت.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها