شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

نحوه محاسبه قیمت خودرو کارکرده / چند لکه رنگ و سال‌ها کارکرد

29 آذر 1402
نحوه محاسبه قیمت خودرو کارکرده /  چند لکه رنگ و سال‌ها کارکرد

نحوه محاسبه قیمت خودرو کارکرده به‌شکلی است که معمولا به‌ازای پنج سال کارکرد حدود ۱۰۰ میلیون از ارزش ماشین کم می‌شود.

به گزارش بانک اول ؛ تیبا صندوقدار صفرکیلومتر در بازار آزاد خودرو حدود ۳۴۰ میلیون معامله می‌شود، اما در بازار مدل‌های دست‌دوم، قیمت کارشناسی‌شده و منصفانه تیبا صندوقدار مدل ۹۷ با فرض ۱۰۰ کیلومتر کارکرد به حدود ۲۴۵ میلیون می‌رسد. در نحوه محاسبه قیمت خودرو کارکرده، به جز کارکرد خودرو فاکتور‌های دیگری مثل شرایط فنی و بدنی لحاظ می‌شود و یک لکه رنگ روی کاپوت ماشین‌های داخلی حداقل ۱۵ میلیون از قیمت خودرو کم می‌کند.

نحوه محاسبه قیمت خودرو کارکرده؛ تاثیر کارکرد ماشین

قیمت تیبا صندوقدار به‌عنوان یکی از ارزان‌ترین سواری‌های صفرکیلومتر به حدود ۳۴۰ میلیون تومان رسیده است. در بازار مدل‌های دست‌دوم معمولا بابت تیبا صندوقداری که یک سال از زمان تولیدش گذشته باشد و در این مدت چیزی حدود ۲۰ هزار کیلومتر راه رفته باشد، با فرض سالم بودن شرایط فنی و بدنی حدود ۲۸۵ میلیون ردوبدل می‌شود و قیمت تیبا صندوقدار مدل ۹۷ بااحتساب ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد (سالی ۲۰ هزار کیلومتر) به حدود ۲۴۵ میلیون تقلیل پیدا می‌کند.

قیمت تیبا صندوقدار دست‌دوم با این اوصاف به ازای پنج سال کارکرد، حدود ۱۰۰ میلیون نسبت به مدل‌های صفرکیلومتر کمتر است و همین اتفاق در شیوه قیمت‌گذاری اکثر مدل‌های داخلی تاثیر دارد.

پژو ۲۰۶ یکی دیگر از مدل‌های پرطرفدار بازار است که البته مثل تیبا از چرخه تولید خودروسازان کنار رفته است. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ صفرکیلومتر در بازار آزاد خودرو حدود ۴۸۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود، اما اگر در بازار مدل‌های دست‌دوم روی پژو ۲۰۶ مدل ۹۷ با ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد دست بگذاریم، ارقام پیشنهادی فروشنده‌ها به‌شکل متوسط حدود ۱۰۰ میلیون پایین می‌آید و به مرز ۳۸۰ میلیون تومان می‌رسد.

کوییک دنده‌ای ساده فعلا پرتیراژترین سواری داخلی است که خرید مدل‌های صفرکیلومتر آن تقریبا ۳۴۵ میلیون آب می‌خورد. همین کوییک دنده‌ای در بازار خودرو‌های دست‌دوم با فرض پنج سال کارکرد به‌شکل منصفانه بین ۲۵۶ تا ۲۷۸ میلیون قیمت‌گذاری می‌شود.

پژو پارس همچنان در خط تولید ایران‌خودرو حضور دارد و الان مدل‌های صفرکیلومتر تیپ LX را حول‌وحوش ۶۵۰ میلیون دست به دست می‌کنند. اما اگر در بازار مدل‌های دست‌دوم سراغ پژو پارس LX مدل ۹۷ برویم که در این سال‌ها حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر از آن کار کشیدند، قیمت پژو پارس دست‌دوم تا ۴۶۰ میلیون پایین می‌آید.

نحوه محاسبه قیمت خودرو کارکرده؛ تاثیر شرایط فنی و بدنی

قیمت تیبا صندوقدار مدل ۹۷ با فرض ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد حدود ۲۴۵ میلیون تخمین زده می‌شود. یک لکه رنگ روی کاپوت خودرو حدود ۱۵ میلیون از قیمت تیبا صندوقدار مدل ۹۷ کم می‌کند و ارزش این مدل در بازار خودرو‌های دست‌دوم به شکل منصفانه به حدود ۲۳۰ میلیون تومان می‌رسد. وجود دو لکه رنگ روی بدنه خودرو، قیمت تیبا صندوقدار مدل ۹۷ را تا ۲۲۰ میلیون پایین می‌آورد و دوررنگ بودن بدنه خودرو می‌تواند قیمت تیبا صندوقدار مدل ۹۷ را با فرض ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد تا ۱۷۰ میلیون تنزل دهد.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۹۷ به شرط سالم بودن شرایط فنی و بدنی و با احتساب ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد، حدود ۳۸۰ میلیون ارزش دارد. اگر یک لکه رنگ روی یکی از در‌های ماشین به‌چشم بخورد یا گلگیر آن قبلا رنگ شده باشد، آنوقت قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۹۷ حدود ۱۵ میلیون کم می‌شود و دوررنگ بودن بدنه، می‌تواند قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۹۷ را ۳۲۰ میلیون کم کند.

کوییک دنده‌ای مدل ۹۷ در حالت عادی یعنی با فرض شرایط فنی و بدنی سالم به‌شکل متوسط ۲۶۷ میلیون ارزش دارد. اگر خریدار متوجه یک رنگ روی صندوق عقب خودرو شود، قیمت کوییک دنده‌ای مدل ۹۷ حدود ۱۵ میلیون کم می‌شود و خرید کوییک دنده‌ای مدل ۹۷ دوررنگ با حدود ۲۰۰ میلیون امکان‌پذیر است.

قیمت پژو پارس LX مدل ۹۷ نیز که در بازار مدل‌های دست‌دوم با احتساب ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد به شکل منصفانه و کارشناسی‌شده، به ۴۶۰ میلیون رسیده، با اضافه شدن یک لکه رنگ روی کاپوت خودرو به حدود ۴۴۰ میلیون تقلیل پیدا می‌کند. همین پژو پارس LX مدل ۹۷ اگر به اسم دوررنگ آگهی شود، بیشتر از ۳۳۰ میلیون ارزش ندارد.

اخبار مرتبط
گارانتی خودرو در جهان قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارد و برای نخستین بار شرکت فورد در سال ۱۹۰۸ به منظور ادای احترام به حقوق مشتری و نشان دادن کیفیت خودروهای تولیدی، محصول فورد T را ۹ ماه گارانتی کرد. پس از آن به‌تدریج دیگر خودروسازان هم به بحث گارانتی خودرو ورود کردند و امروزه اغلب خودروسازان مطرح جهانی برای محصولات تولیدی خود خدمات پس از فروش گسترده‌ای ارائه می‌دهند.
در حال حاضر قیمت حواله های پژو پارس در بازار آزاد بین ۲۲۰ الی ۲۹۰ میلیون تومان اعلام می‌شود. خودرویی که بسیاری برای تحویل آن به مشکل خورده بودند حالا در بازار آزاد با قیمت های عجیب و غریب حواله‌هایش به فروش می‌رسد.
بک X۳ پرو دارای ظاهری زیبا با جزئیاتی مانند جلوپنجره با گرافیک عمودی، سپر جلو با ورودی هوای عریض، و چراغ‌های جلو و عقب زیبا است. ابعاد آن کوچک با فضای باری معادل ۴۰۰ لیتر است. از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۰۲ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۰ نیوتن‌متر استفاده می‌کند که با گیربکس CVT به چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد. مصرف سوخت این خودرو در هر صد کیلومتر به طور متوسط ۶.۱ لیتر است. کابین آن ساده و زیبا با داشبوردی با خطوط افقی و نمایشگر ایستاده است.
ایران‌خودرو شرایط فروش جدید پژو‌پارس در ۱۴۰۳ را اعلام کرد. همچنین شرایط فروش جدید آریزو ۶ نیز اعلام شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها