پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

سود فوتبالیست‌ها از واردات خودرو چقدر بود؟

29 آذر 1402
سود فوتبالیست‌ها از واردات خودرو چقدر بود؟

با مصوبه دیوان عدالت اداری امتیاز واردات خودروهای خارجی از فوتبالیست‌ها گرفته شد تا سود میلیاردی‌شان از دست برود.

به گزارش بانک اول مصوبه هیأت وزیران در مورد واردات خودرو از سوی بازیکنان تیم ملی فوتبال توسط هیأت عمومی دیوان عدالت اداری باطل شد و طبق آن بازیکنان و کادر فنی تیم ملی فوتبال که پیش از این اقدام به واردات خودرو کردند نیز مشمول رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری می‌شوند. این رأی در حالی صادر شد که آمارها نشان می‌دهد فوتبالیست‌ها سودهای نجومی از طریق این امتیاز به ‌دست آورده‌اند.

حواله واردات خودروی فوتبالیست‌های تیم ملی، یکی از پاداش‌هایی بود که بعد از صعود تیم ملی ایران به جام جهانی ۲۰۲۲برای ملی‌پوشان در نظر گرفته شد. مطابق این مجوز، هر کدام از بازیکنان تیم ملی و البته برخی همراهان کاروان اجازه داشتند تا به انتخاب خودشان، یک دستگاه خودروی خارجی وارد کشور کنند. برخی اطلاعات نشان می‌دهد بعضی از مقامات و مدیران فدراسیون فوتبال نیز از این امتیاز برخوردار شده‌اند.

اطلاعات موجود نشان می‌دهد تاکنون ۳۲مجوز به نام فوتبالیست‌ها شامل احسان حاج‌صفی، سردار آزمون، وحید امیری، شجاع خلیل‌زاده، صالح حردانی، یاسین سلمانی، رامین رضاییان، علی کریمی، کریم انصاری‌فرد، سامان قدوس، مهدی قائدی، میلاد سرلک، سعید عزت‌اللهی، میلاد محمدی، مرتضی پورعلی گنجی، امید ابراهیمی، مهدی طارمی، علیرضا بیرانوند، صادق محرمی، سیدمجید حسینی، علی قلی‌زاده، مهدی ترابی، ابوالفضل جلالی، سیاوش یزدانی، علیرضا جهانبخش، امیر عابدزاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان، امید نورافکن، سیدپیام نیازمند، احمدنوراللهی، روزبه چشمی و سیدحسین حسینی صادر شده که از این تعداد ۲۱نفر خودروی خود را وارد گمرک کرده‌اند و ۱۳خودرو ترخیص و وارد کشور شده است.

مدیرکل گمرک بوشهر نیز پیش‌تر این اطلاعات را تأیید کرده و گفته بود: ۳۲مجوز برای بازیکنان تیم ملی فوتبال برای واردات خودروی خارجی صادر شده که تاکنون ۲۱خودرو وارد گمرک بوشهر شده است که ۸خودروی آن در مرحله تشریفات گمرکی قرار دارد و تاکنون ۱۳دستگاه خودروی آن از گمرک بوشهر ترخیص شده است. به‌گفته علی سلیمانی از مجموع مجوزهای صادره برای بازیکنان تیم ملی فوتبال ۱۱خودرو تاکنون وارد نشده است.

رانت ویژه به بازیکنان

هیأت وزیران در شرایطی به بازیکنان تیم ملی امتیاز ویژه واردات خودروهای خارجی را اعطا کردکه آمارها نشان می‌دهد اتفاقا این تیم، کارنامه قابل‌قبولی هم در جام جهانی نداشت. همین موضوع منجر به اعتراض ورزشکاران سایر رشته‌ها شد.

اما نکته اصلی این است که خودروهای این بازیکنان، دیرتر از خودروهای وارداتی‌های مردم ثبت سفارش شده‌اند، اما فرایند ترخیص این خودروها با وجود اینکه حتی دیرتر به گمرک رسیده بودند به سرعت انجام شده است. این در حالی است که بسیاری از متقاضیانی که برای دریافت خودروهای وارداتی ثبت‌نام کرده‌اند هنوز در بلاتکلیفی به ‌سر می‌برند و حتی مشخص نیست خودروشان با چه قیمتی و چه زمانی به آنها تحویل داده می‌شود. با این حال فوتبالیست‌ها توانستند به راحتی و بدون دردسر در قالب پاداش جام جهانی، خودروهای خود را وارد کشور کنند.

اما نکته مهم‌تر ارقام عجیبی است که بازیکنان فوتبال از محل دریافت این امتیاز به‌دست آورده‌اند. آمارها نشان می‌دهد در شرایطی که قیمت‌ها در بازار خودرو به قدری افزایش یافته که بسیار از مردم توان خرید حتی خودروهای داخلی را ندارند فوتبالیست‌ها توانسته‌اند سودهای نجومی ۱۶تا ۴۲میلیارد تومانی از محل واردات این خودروها به جیب بزنند که نشان‌دهنده اعطای یک رانت بی‌حساب و کتاب به فوتبالیست‌ها است. در چنین شرایطی حتی حسین کنعانی‌زادگان در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد با مجوز داده شده، یک رنج‌روور ۱۰۰ میلیارد تومانی وارد کرده است.

ابطال مصوبه ناعادلانه

با مصوبه دیوان عدالت اداری امتیاز واردات خودروهای خارجی از فوتبالیست‌ها گرفته شد. دلیل ابطال این تصویب نامه از سوی دیوان عدالت اداری، ایجاد تبعیض ناروا بین ورزشکاران اعلام شده است.

در نشستی که روز گذشته برگزار شد، قضات عضو هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با استناد به بند نهم اصل سوم قانون اساسی در حوزه رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌های مادی و معنوی که از وظایف دولت است، اختصاص مجوز واردات یک دستگاه خودروی سواری به هر کدام از بازیکنان تیم ملی فوتبال و کادر فنی را مصداق تبعیض ناروا دانستند. همچنین اعمال ماده ۱۳ قانون دیوان عدالت اداری که زمان اجرای آرای هیأت عمومی را مشخص می‌کند به رأی گذاشته شد و با پذیرش آن، تاریخ ابطال مصوبه به زمان صدور آن بازگشت، از این‌رو بازیکنان و کادر فنی تیم ملی فوتبال که پیش از این، اقدام به واردات خودرو کردند نیز مشمول رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری می‌شوند.

سود فوتبالیست‌ها از واردات خودرو چقدر بود؟

سود برخی فوتبالیست ها از واردات خودروهای گران قیمت از ۱۶ تا ۴۲ میلیارد تومان محاسبه شده است.

در اینفو زیر می توانید سود محاسبه شده برای برخی فوتبالیست ها را ببینید. قیمت تمام شده پورشه ماکان ۲۰۲۳ ، هشت میلیارد و ۷۶۲ میلیون ، مازراتی گریکاله ۲۰۲۳ هشت میلیارد و ۷۷۵ میلیون و رنج روور ولار ۲۰۲۳ هشت میلیارد و ۵۸۶ میلیون تومان محاسبه شده است.

فوتبالیست ها چقدر از واردات خودرو به جیب زدند؟ | این رقم های نجومی را ببینید

روزنامه همشهری
اخبار مرتبط
جک J4 یکی از سدان‌های جمع و جوری است که هم‌زمان با هم‌وطنان چینی‌اش، بسترن B30 و بی وای دی F3 به بازار ایران رسید. پیش از ورود این خودرو در سال ۹۷، کرمان موتور جک J3 و جک J5 را روی خط مونتاژ داشت که به ترتیب در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۶ به پایان کار خود رسیدند.
لی جون، بنیانگذار چینی شیائومی اعلام کرد که تا ۲۴ آوریل ۷۵ هزار و ۷۲۳ سفارش برای سدان الکتریکی SU۷ اسپرت خود ثبت کرده است و قصد دارد بیش از ۱۰ هزار دستگاه را در ژوئن تحویل دهد.
ساینا خودرویی است که مراحل طراحی آن توسط سایپا صورت گرفته‌است و از موتور ام۱۵ و استاندارد یورو۴ و یورو۵ برخوردار است. شرکت سایپا تاکنون ۵ تیپ ساینا از جمله ساینا اتوماتیک، ساینا اس، ساینا ئی‌ایکس، ساینا اس‌ایکس و ساینا لوکس اتوماتیک تولید کرده‌است.
برخلاف شرکت فودای که از چهار موتور مختلف برای پیکاپ فودای F22 خودش استفاده کرده، اما شرکت دایون، پیکاپ V5 خود را فقط با دو موتور در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد که هردوی آنها از نوع توربوشارژ هستند و گیربکس 6 دنده دستی دارند اما یکی از آنها دیزلی است و دیگری بنزینی.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها