جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

در چه شرایطی تحت پوشش کمیته امداد قرار می‌گیرید؟

29 آذر 1402
در چه شرایطی تحت پوشش کمیته امداد قرار می‌گیرید؟

اگر جزو اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه هستید و به دنیاب حمایت های مالی هستید، این مطلب را تا پایان بخوانید.

به گزارش بانک اول  در شرایط رکود اقتصادی، بخش آسیب پذیر جامعه بیش از پیش به دنبال حمایت های مالی از ارگان های ذی ربط هستند. کمیته امداد امام خمینی دومین نهادی است که پس از انقلاب اسلامی تاسیس شد تا شرایط زندگی را برای خانواده های کم بضاعت بهبود ببخشد. براساس آمارهای کمیته امداد، 5 میلیون و 230 هزار نفر تحت پوشش طرح حمایتی کمیته امداد، مستمری دریافت می‌کنند. اما این طرح چه شرایطی دارد و چطور میشود تحت پوشش این کمیته قرار گرفت؟

طرح مددجویی کمیته امداد امام خمینی

کمیته امداد امامبر اساس وظایف خود و اصل ۴۳ قانون اساسی کشور، برنامه جامعی برای مبارزه با فقر و محرومیت و دستگیری از نیازمندان و مستمندان جامعه و یاری رسانی به این قشر از جامعه تحت عنوان طرح مددجویی تدارک دیده است. در این طرح افراد نیازمند بسته به عواملی چون فقدان سرپرست، از کارافتادگی سرپرست، معلولیت سرپرست و بیماری سرپرست یا استیصال و درماندگی پس از طی فرآیند شناسایی و برحسب نوع نیازمندی، مورد حمایت مستمر  یا موردی کمیته امداد امام(ره) قرار می‎گیرند. سیاست اصلی کمیته امداد امام(ره) در این حمایت‌ها، توانمندسازی و خودکفایی مددجویان و خروج از چرخه نیازمندی است.

  • زمینه‌های ارائه خدمت در طرح مددجویی
  • پرداخت کمک معیشت
  • یاری‌رساندن به تشکیل خانواده و مقوله ازدواج
  • پرداخت وام قرض الحسنه
  • ارائه مساعدت موردی
  • کمک به پرداخت اقساط معوقه وام‌های دریافت شده
  • تسهیلات سربازی به فرزندان خانواده
  • معافیت‌های قانونی
  • پرداخت شهریه دانشجویی به فرزندان دانشجوی خانواده
  • پرداخت اجاره مسکن
  • تامین لوازم ضروری زندگی

پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی و ارائه فعالیت‌های فرهنگی به دانش‌آموزان از قبیل تامین پوشاک، لوازم التحریر، ایاب و ذهاب، تقویت بنیه تحصیلی، پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی به دانش‌آموزان نخبه و دارای استعداد برتر، پرداخت کمک‌هزینه شرکت در کلاسهای کنکور و راهیابی به دانشگاه.

طرح مددجویی کمیته امداد شامل حال چه خانواده هایی میشود؟

الف) خانواده‌های با سرپرست زن: فوت شوهر، همسر متارکه، مفقودی، متواری، مطلقه، همسر سرباز و دختران مجرد خود سرپرست

ب) خانواده‌های با سرپرست مرد: به دلیل از کار افتادگی سرپرست خانواده، سالمندی یا عدم بضاعت مالی، کارگران، کشاورزان و دامداران فصلی، خانواده‌های معتاد بی بضاعت

شرایط بهره‌مندی از خدمت:

احراز استحقاق و نیازمندی توسط کارشناسان کمیته امداد امام(ره) و بر اساس دستور العمل‌های موجود.

شرایط لازم برای پایان حمایت:

خروج از شرایط نیازمندی و تغییر در وضعیت اقتصادی خانواده به دلایلی چون خودکفایی و ایجاد اشتغال پایدار با درآمد مکفی، ازدواج مجدد و…

مددجویان چطور شناسایی میشوند؟

شناسایی مددجویان روند منطقی دارد که به نظر می رسد در این باره کمیته امداد به اطمینان می رسد و در مرحله نخست افراد نیازمند با خود اظهاری به کمیته امداد مراجعه می کنند که در خوداظهاری الزامی به مراجعه حضوری خود افراد نیست.

بخشی از مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) از طریق اهل خیر، مساجد، ائمه جمعه و نمایندگان مردم معرفی می‌شوند

البته بیشتر نیازمندان توسط ائمه جمعه و امام جماعت مساجد معرفی می شوند، چراکه مردم و علما از گذشته افراد نیازمند را معرفی می کردند و اکنون نیز همانند گذشته این افراد را کمیته امداد معرفی می کنند.

البته گروه سومی که استطاعت مالی ندارند و به کمیته امداد نیز معرفی و مراجعه نکرده اند نیز هستند که باید گفت تعداد این افراد زیاد نیست، اما وظیفه کمیته امداد بوده که به سراغ این افراد برود ، لذا مددکاران کمیته امداد به سراغ آنها می روند .

کمیته امداد موظف به حفظ اسامی افراد است و در کمیته امداد گفته شده که تنها یک موضوع محرمانه وجود دارد که آن اسامی افراد است که نمی توان به کسی داد، لذا اینکه گاهی گفته می شود که چرا اسامی و آدرس به ما داده نمی‌شود، به دلیل محرمانه بودن آن است.

چگونه تحت پوشش طرح مددجویی کمیته امداد برویم؟

مانند تمامی ثبت نام های دیگر ، برای نام نویسی قرارگیری تحت پوشش حمایتی کمیته امداد باید مدارک شناسایی خود و افرادی که می خواهیم تحت پوشش کمیته امداد باشند را به همراه مدارک تحصیلی و عکس را آماده کنید.

نخستین مرحله ، مراجعه به ادارات شهرستانی کمیته امداد است تا مسئولان اقدام به اخذ درخواست کتبی از متقاضی ، مصاحبه حضوری با وی کرده و فرم پذیرش اولیه توسط مددکار پر و پذیرش شود.

مرحله بعدی مراجعه مددکار پرسشگر به محل سکونت متقاضی و بررسی وضعیت معیشتی وی برای حصول اطمینان از نیازمندی خانواده و تکمیل پرسشنامه تحقیق یا به عبارتی راستی آزمایی است.

در مرحله بعدی مدارک مورد نیاز برای تکمیل پرورنده از متقاضی اخذ می شود که شامل همان مدارک شناسایی بوده و درصورت نیاز مدارک بیشتر از سوی مدکار به متقاضی شرح داده می شود.

تخصیص کد ۱۳ رقمی رایانه‌ای به افراد خانواده و صدور کارت بیمه خدمات درمانی برای آنان نخستین خدمتی است که متقاضیان از سوی کمیته امداد دریافت می کنند تا در مرحله بدی مددجو به بانک جهت افتتاح حساب بانکی برای دریافت مستمری معرفی شود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در طرح مددجویی کمیته امداد

۱ ـ تقاضانامه کتبی یا معرفی نامه از افراد و مراجع ذیصلاح .

۲ ـ تعداد یک برگ تصویر پشت و روی کارت ملی متقاضی و سایر افراد تحت تکفل دارای استحقاق حمایت.

۳ ـ تعداد ۲ برگ تصویر صفحات اول و دوم شناسنامه های متقاضی و سایر افراد تحت تکفل وی. چنانچه دیگر صفحات

شناسنامه اعضای خانواده واجد هرگونه توضیحی باشد، ارائه تصویر آن الزامی است.

۴ ـ تعداد سه قطعه عکس ۴×۳ متقاضی و سایر افراد تحت تکفل وی.

۵ ـ ارائه گواهی اشتغال به تحصیل فرزندان ذکور بالاتر از ۱۸ سال .

۶ ـ ارائه گواهی یا مدرک اثبات استحقاق، حسب مورد. از قبیل: گواهی فوت سرپرست یا طلاقنامه برای زنان بی سرپرست و مطلقه، گواهی عدم حضور سرپرست از مراجع قضایی برای زنانی که شوهرانشان ترک انفاق نموده و یا مفقود شده اند، گواهی تالم وازکار افتادگی برای بیماران ومعلولین، گواهی اشتغال به خدمت نظام وظیفه برای سربازان متاهل و درمانده و نظایر آنها.

۷ ـ اخذ نامه معتبر از سایر نهادها و سازمان های حمایتی، مبنی بر عدم بر خورداری متقاضی از حمایتها و مساعدتهای نهادها و سازمان های مذکور .

زمینه های ارائه خدمت در طرح شهید رجایی:

  • پرداخت کمک معیشت
  • یاری‌رساندن به تشکیل خانواده و مقوله ازدواج
  • پرداخت وام قرض الحسنه
  • ارائه مساعدت موردی
  • کمک به پرداخت اقساط معوقه وام‌های دریافت شده
  • تسهیلات سربازی به فرزندان خانواده
  • معافیت‌های قانونی
  • پرداخت شهریه دانشجویی به فرزندان دانشجوی خانواده
  • پرداخت کمک‌هزینه اجاره بهای مسکن
  • تامین لوازم ضروری زندگی

پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی و ارائه فعالیت‌های فرهنگی به دانش‌آموزان از قبیل تامین پوشاک، لوازم‌التحریر، ایاب و ذهاب، تقویت بنیه تحصیلی، پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی به دانش‌آموزان نخبه و دارای استعدادبرتر، کمک هزینه شرکت در کلاس‌های کنکور و راهیابی به دانشگاه.

چگونه تحت پوشش طرح شهید رجایی کمیته امداد برویم؟

۱ ـ اخذ درخواست کتبی از متقاضی و مصاحبه حضوری با وی و تکمیل فرم پذیرش اولیه توسط مددکار پذیرش

۲ ـ مراجعه مددکار پرسشگر به محل سکونت متقاضی و بررسی وضعیت معیشتی وی برای حصول اطمینان از نیازمندی خانواده و تکمیل پرسشنامه تحقیق .

۳ ـ اخذ مدارک مورد نیاز برای تکمیل پرونده .

۴ـ تخصیص کد ۱۳ رقمی رایانه ای به افراد خانواده و صدور کارت بیمه خدمات درمانی برای آنان .

۵ ـ معرفی سالمند به بانک جهت افتتاح حساب بانکی برای دریافت مستمری .

فهرست مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در طرح شهید رجایی کمیته امداد

۱ ـ تقاضانامه کتبی یا معرفی نامه از افراد و مراجع ذیصلاح .

۲ ـ تعداد یک برگ تصویر پشت و روی کارت ملی متقاضی و سایر افراد تحت تکفل دارای استحقاق حمایت.

۳ـ تعداد ۲ برگ تصویر صفحات اول و دوم شناسنامه های متقاضی و سایر افراد تحت تکفل وی. چنانچه دیگر صفحات شناسنامه اعضای خانواده واجد هرگونه توضیحی باشد ، ارائه تصویر آن الزامی است .

۴ ـ تعداد سه قطعه عکس ۴*۳ متقاضی و سایر افراد تحت تکفل وی .

۵ ـ ارائه گواهی اشتغال به تحصیل فرزندان ذکور بالاتر از ۱۸ سال .

۶ ـ ارائه گواهی یا مدرک اثبات استحقاق، حسب مورد . از قبیل : گواهی فوت سرپرست یا طلاقنامه برای زنان بی سرپرست و مطلقه، گواهی عدم حضور سرپرست از مراجع قضایی برای زنانی که شوهرانشان ترک انفاق نموده و یا مفقود شده اند، گواهی تالم و از کار افتادگی برای بیماران و معلولین، گواهی اشتغال به‌خدمت نظام وظیفه برای‌سربازان متاهل و درمانده و نظایر آنها .

۷ ـ اخذ نامه معتبر از سایر نهاد ها و سازمان های حمایتی، مبنی بر عدم بر خورداری متقاضی از حمایتها و مساعدتهای نهادها و سازمان های مذکور.

اخبار مرتبط
به هر حال پیش‌بینی دولت بر فروش بیشتر از این میزان استوار است و همین مساله اولین احتمال عدم تحقق را پررنگ می‎سازد. به عبارت دیگر من معتقدم که این مساله خود مشکلی اساسی برای وقوع کسری بودجه تلقی می‌شود.
در این مصوبه علاوه بر ضریب حقوق شاغلان و بازنشستگان، مبالغ حداقل حقوق و مزایای مستمر، حداقل حکم کارگزینی و سقف خالص پرداختی متوسط ماهانه کارمندان نیز مشخص شده است.
رییس پلیس فتا تهران تأکید کرد: افراد باید پس از مواجهه با این گونه پیام‌ها، حتی از طرف اعضای خانواده‌ی خود، قبل از اقدام به واریز وجه از طریق تماس تلفنی صحت آن پیام را بررسی کنند؛ چرا که ممکن است شبکه‌ی اجتماعی ارسال‌کننده‌ی پیام هک شده باشد و او این پیام را نفرستاده باشد.
معاون بهره برداری و فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ادامه داد: کالا‌های اساسی شامل لوازم خانگی برقی، لوازم آشپزخانه، کالای دیجیتال، وسایل سرمایشی، گرمایشی و ... است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها