جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

این خودروها در ایران پلاک نمی‌شوند؛ مراقب باشید سرتان کلاه نرود

29 آذر 1402
 این خودروها در ایران پلاک نمی‌شوند؛ مراقب باشید سرتان کلاه نرود

در این مطلب شما را با خودروهایی آشنا خواهیم کرد که باید هنگام خرید آنها دقت و توجه کافی داشته باشید؛ زیرا طبق قوانین، این خودروها پلاک نمی‌شوند. در ادامه با شرایط این خودروها آشنا می‌شویم.

به گزارش بانک اول بر اساس قوانین تعویض پلاک راهنمایی رانندگی، قانون مراکز تعویض پلاک را مکلف می‌کند تا از تعویض پلاک و شماره گذاری برخی خودروها با شرایط خاص خودداری کنند.

این دستور در راستای احترام و حفظ حقوق خریدار خودرو اجرا شده است. این خودروها که در ادامه، شرایط آنها را بررسی خواهیم کرد، بر اساس قانون، حق عبور و مرور در جاده‌ها و مسیرهای کشور را ندارند و همچنین دریافت معاینه فنی و خرید و فروش آنها ممنوع اعلام شده است. فردی هم که از این خودروها استفاده کند، مورد پیگرد قانون قرار گرفته و طبق دستورالعمل مقام قضایی، مجازاتی برای این افراد در نظر گرفته می‌شود.

تعویض پلاک و شماره گذاری این خودروها ممنوع است

در ادامه این شرایط که باعث می‌شوند یک خودرو در وضعیت پلاک ممنوع قرار بگیرد را برایتان توضیح خواهیم داد.

خودرو با بدنه دو تکه

این خودروها در اثر تصادف شدید و آسیب زیاد وارد شده به آنها، قسمتی از بدنه خود را از دست داده‌اند. این قسمت از دست رفته دیگر قابل تعمیر توسط صافکاری نیست. از این رو برخی سودجویان و متقلبان بازار خودرو، اقدام به اتصال و جوش دادن قسمت دیگری از یک خودرو به این قسمت آسیب‌دیده می‌کنند. مثلا سقف ماشینی در اثر وارونه شدن آسیب زیادی دیده، به‌طوری‌که حتی به قسمتی از اتاق خودرو نیز خسارت وارد شده است. افراد برای این‌که بتوانند این خودرو را بفروشند، قسمتی از اتاق این خودرو و همچنین سقف را از یک خودروی اسقاطی دیگر تامین کرده و با جوش دادن آنها و صافکاری، ظاهر ماشین را درست می‌کنند. اما پلیس راهور و سازمان استاندارد این نوع عملکرد را برای سرنشینان این خودرو خطرناک دانسته و به همین خاطر از پلاک کردن این خودروها، خودداری می‌کتند.

تعویض بدون مجوز اتاق خودرو

اگر فردی بدون دریافت مجوز از مراجع ذی‌صلاح، اقدام به تعویض اتاق خودرو آسیب دیده خود کند، پلیس راهور اجازه پلاک کردن این خودرو را نداده و در صورت مراجعه به مراکز تعویض پلاک، خودرو مذکور توقیف خواهد شد.

تغییر اجزای اصلی خودرو مانند موتور

در صورتی که یکی از اجزای اصلی خودرو مانند موتور، اتاق کابین و شاسی خودرو تعویض شده باشد، این خودرو از حق تعویض پلاک محروم خواهد شد.

تغییر رنگ خودرو یا کاور رنگی

اگر خودرویی دچار فرسودگی یا آسیب شدید باشد و نیاز به رنگ کردن داشته باشد، باید از کد رنگ درج شده در کارت ماشین استفاده کنند. اگر راننده‌ای قصد تعویض رنگ خودرو خود را داشته باشد، باید حتما اول از پلیس راهور مجوزهای لازم را دریافت کند تا در برگ سبز خودرو نیز این تغییرات لحاظ شوند. در غیر این صورت، این خودرو دیگر حق تعویض و دریافت پلاک را نخواهد داشت.

اگر هم راننده از کاور یا پوشش رنگی روی خودرو استفاده می‌کند، این کاور حتما باید هم‌رنگ خودرو باشد یا قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک، حتما کاور را بردارد.

خودروهایی با خسارات و آسیب دیدگی شدید

طبق قانون، خودروهایی که درصد آسیب آنها در تصادفات بیشتر از ۶۰ درصد باشد و نتوانند ایمنی سرنشینان خود را فراهم کنند، دیگر حق دریافت پلاک جدید را نخواهند داشت.

ممنوعیت پلاک برای خودروی تصادفی

خودروهای دارای مشکلات قضایی

اگر شکایتی روی پلاک خودرویی ثبت شده باشد، باید قبل از فروش نهایی آن، اقدام به رفع شکایت کرد؛ در غیر این صورت نمی‌توان برای این خودرو پلاک جدید از مراکز تعویض پلاک دریافت کرد. همچنین قانون، برخی افراد را به‌خاطر تخلفاتی که انجام داده‌اند، از تجارت و خرید و فروش خودرو محروم کرده است. بنابراین این افراد حق خرید و فروش خودرو را ندارند و خرید خودرو از آنها ممنوع می‌باشد.

چند توصیه برای هنگام خرید خودرو

از خرید خودروهای قولنامه‌ای خودداری کنید.

مبلغ نهایی خودرو را پس از انجام موفق تمام مراحل ثبت پلاک پرداخت کنید.

شماره شاسی، بدنه و موتور را با مدارک موجود مطابقت دهید.

قبل از خرید، خودرو را حتما پیش یک کارشناس متخصص فنی برده و ارزیابی‌های لازم را انجام دهید.

در صورتی که قصد خرید را به‌صورت قولنامه‌ای دارید، قبل از ثبت و نوشتن نهایی قولنامه، خودرو را از نظر تصادفی بودن و میزان رنگ‌‌شدگی آن بررسی کرده و به‌راحتی به فروشنده اعتماد نکنید.

اخبار مرتبط
نسل چهارم هیوندای توسان فعلی از سال ۲۰۲۰ در ایالات متحده عرضه شد. اکنون این شاسی بلند جمع و جور بالاخره برای مدل سال ۲۰۲۵ فیس لیفت شده است. اگرچه ممکن است در نمای بیرونی بدون تغییر به نظر برسد، اما تغییرات اندکی در جلوپنجره و قسمت پایینی سپر وجود دارد که باعث می‌شود توسان عریض‌تر به نظر برسد.
تورم وسایل نقلیه از ابتدای سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۹۲ درصد بوده است که ادامه‌ این روند برای بازار خودرو در سال ۱۴۰۳ نشان از رشد ۳۹درصدی قیمت‌ها در بازار خودرو دارد.
ساینا دنده‌ای ساده یکی از ارزان‌ترین سواری‌های صفرکیلومتر است و ۳۸۰ میلیون قیمت دارد. کوییک دنده‌ای ۳۸۵ میلیون فروخته می‌شود و قیمت تیبا صندوقدار به ۳۹۰ میلیون تومان رسیده است.
با انتشار گزارش تلفیقی ۶ ماهه شرکت ایران خودرو مشخص شد که جمع کل زیان انباشته صنعت خودروسازی از مرز ۲۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. از این میزان ۱۰۶ هزار میلیارد تومان مربوط به ایران خودرو ۸۹ هزارو ۵۲۷ میلیارد تومان مربوط به گروه سایپا و ۲۰ هزارو ۵۸۷ میلیارد تومان مربوط به پارس خودرو است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها