چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 2024,April

شناسه یکتا جایگزین مجوزهای کاغذی می‌شود

30 آذر 1402
شناسه یکتا جایگزین مجوزهای کاغذی می‌شود

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران گفت: در راستای پیاده‌سازی و تکمیل طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، مجوزهای کاغذی حذف و مجوزهای جدید فقط به صورت یک فایل الکترونیکی یا "شناسه یکتا" صادر می‌شود.

به گزارش بانک اول به نقل از ایسنا، داود طبرسا اظهار کرد: فرآیند تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا، بصورت رایگان و کاملا غیرحضوری در درگاه ملی مجوزها آغاز شده و به حکم قانون تا پایان سال ۱۴۰۲ باید همه مجوزهای قدیمی به شناسه یکتا (مجوز الکترونیکی) تبدیل شوند.

وی افزود: از سال ۱۴۰۱، مجوز کسب و کار قانونی و معتبر، فقط الکترونیکی و شناسه یکتاست و باید در بانک اطلاعات مجوزهای کشور به نشانی qr.mojavez.ir وجود داشته باشد و مجوزی که در این سایت وجود نداشته باشد، غیرقانونی و نامعتبر است.

طبرسا با بیان اینکه صاحبان همه مجوزهای قدیمی یا کاغذی تا پایان سال ۱۴۰۲ مهلت دارند با مراجعه به درگاه ملی مجوزها، شناسه یکتا دریافت کنند، تصریح کرد: تبدیل مجوزهای قدیمی به شناسه یکتا، کاملا رایگان و غیرحضوری است و با داشتن کارت ملی و مجوز قدیمی، در کمتر از ۵ دقیقه انجام می‌شود.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران گفت: مجوزهای الکترونیکی علاوه بر وب سرویس، به راحتی توسط گوشی‌های هوشمند در هر ساعت از شبانه روز قابل استعلام هستند و نیاز به امضا ندارند و مجوزهایی که از مسیر درگاه ملی مجوزهای کشور mojavez.ir صادر نشده باشند با مشکلات مالیاتی، بانکی و خدمات دولتی مواجه خواهند شد.

طبرسا تاکید کرد: بر اساس قانون، شناسه یکتا (QRcode) همان مجوز کسب و کار است و صدور مجوز کاغذی توسط هر دستگاهی ممنوع است.

نماینده وزیر و مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران با بیان اینکه درخواست تمدید، اصلاح و توسعه مجوزها منوط به اخذ شناسه یکتا می‌شود خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار، امکان ثبت تمدید، اصلاح و توسعه مجوزهای کسب و کار از طریق درگاه ملی مجوزها مهیا می‌شود، تا پیش از این فقط امکان صدور مجوز از طریق درگاه ملی مجوزها فراهم بود اما از اواخر آذرماه، همه خدمات مرتبط با مجوزها از صدور تا تمدید، اصلاح و توسعه به صورت کاملا الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه حضوری متقاضیان از طریق درگاه ملی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس، بدون اخذ شناسه یکتا برای مجوزهای قدیمی و کاغذی موجود، امکان ثبت درخواست تمدید، اصلاح و توسعه میسر نیست؛ بنابراین لازم است همه فعالان اقتصادی برای دریافت شناسه یکتای مجوز اقدام کنند.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران با اشاره به ثبت تعداد ۱۶۵ هزار و ۷۳۱ درخواست در درگاه ملی مجوزها از سوی متقاضیان در استان تهران در یکساله منتهی به پایان آبان ماه سال ۱۴۰۲ گفت: از این تعداد، ۶۷ هزار و ۶۱۸ مجوز در دوره مورد بررسی در درگاه ملی مجوزها بصورت برخط، بدون کاغذ و کاملا غیرحضوری صادر شده است که حاکی از صدور بیش از ۴۱ درصد مجوزها به صورت برخط است.

وی افزود: در دوره مورد بررسی، ۶۷ هزار و ۷۹۷ درخواست مجوز توسط دستگاه‌ها رد و تعداد ۱۰ هزار و ۱۱۴ درخواست نیز با انصراف متقاضیان مواجه شده و تعداد ۱۹ هزار و ۶۰۴ مجوز نیز در دست بررسی است.

طبرسا در پایان گفت: "شاخص پاسخگویی به موقع" در استان تهران، ۹۳ درصد است که بیانگر سهم بالای تعیین تکلیف درخواست‌های مجوز کسب و کار در موعد مقرر است.

اخبار مرتبط
سیدامیر سیاح رئیس مرکز مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار با اعلام این مطلب افزود: امیدواریم تا ۲۵ اردیبهشت یک میلیون و ۶۰۰ هزار مجوز کاغذی مانده در دست مردم در این مدت زمان باقی مانده به شناسه یکتا تبدیل شوند و شاهد تبدیل بیش از ۲ میلیون پروانه کاغذی اعم از صنفی و غیرصنفی در کشور به مجوز الکترونیکی یا شناسه یکتا باشیم.
اسعدی درباره پرداخت وام به زنان سرپرست خانوار گفت: سالانه به بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش، آموزش مهارت‌های کارآفرینی و کسب و کار، مهارت‌های زندگی، فنی و حرفه‌ای، آشنایی با قوانین کار و تأمین اجتماعی، اصول ایمنی در محیط کار، اطلاع‌رسانی و آگاه کردن خدمت گیرندگان از مزایای بیمه‌های تأمین اجتماعی و بازرگانی به تعداد قریب به ۱۲۰۰۰ نفر ارائه می‌گردد.
عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بهابازار (بورس)ها و بازارهای خارج از بهابازار (بورس) از قبیل صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا، مشمول مالیات موضوع این فصل نمی‌باشد
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است حسب نیاز سازمان، اطلاعات ریز تراکنش‌های «ورودی به» و «خروجی از» هر حساب اعم از تجاری و غیرتجاری به تفکیک وجوه نقد و غیرنقد و نیز اطلاعات «بابت تراکنش» موضوع بند «ج» ماده (۱۰) این قانون را حداکثر ظرف ده روز پس از درخواست سازمان به‌صورت سامانه‌ای برای سازمان ارسال نماید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها