جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

بهترین شهرهای ایران برای سرمایه‌گذاری ملکی

30 آذر 1402
بهترین شهرهای ایران برای سرمایه‌گذاری ملکی

به اعتقاد کارشناسان و فعالان بخش تعاون، بزرگترین برتری تعاونی‌ها نسبت به کسب‌وکارهای سنتی این است که بستری مطمئن و قابل اعتماد برای سرمایه‌گذاری مردم در حوزه مسکن و ملک به شمار می‌روند.

به گزارش بانک اول سعید وزیری مدیر روابط عمومی اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران  درباره نقش تعاونی‌های عمرانی در عرصه ساخت‌وساز اظهار کرد: تعاونی‌ها یک اهرم مناسب برای توسعه اقتصادی هستند که می‌توانند هم نیازهای فردی و هم جامعه را برآورده کنند. این بزرگترین برتری ساختار تعاونی‌ها، نسبت به کسب‌وکارهای سنتی است که این بستر را به یک محلی مطمئن و قابل اعتماد برای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند.

وی افزود: متاسفانه آشنایی ناکافی با بخش تعاون، موجب شده بخش تعاون نتواند آنگونه که باید به  عنوان یکی از ارکان رسمی اقتصادی رشد قابل توجهی داشته باشد و پیامدهای چنین مسأله‌ای عملا مسیر توسعه با حضور و مشارکت گسترده مردمی را با مشکل مواجه کرده است.

مدیر روابط عمومی اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران ادامه داد: خوشبختانه اتحادیه طی سال‌ها فعالیت عمرانی توانسته است جایگاه خوبی در بین آحاد مردم داشته باشد و وجهه شایسته‌ای از مشارکت‌های جمعی ارائه دهد؛ از این رو مردم و سرمایه‌گذاران با اطمینان و خیال آسوده در پروژه‌هایی که جهت توسعه مشارکت مردمی از سوی اتحادیه معرفی شود، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وزیری درباره امکان حضور مردم در سرمایه‌گذاری‌های ملکی گفت: معتقدم سرمایه‌گذاری یعنی صرف پول، تلاش‌ و زمان برای به دست آوردن ارزشی بالاتر، حال این ارزش می‌تواند افزایش سرمایه و اعتبار باشد. به طور کلی سرمایه‌گذاری دو حالت مستقیم و یا غیر مستقیم دارد. در ایران بازارهای سرمایه‌ای همچون مسکن، بورس، ارز، طلا و سپرده‌های بانکی وجود دارد که هر شخصی با هدف و به امید افزایش ارزش دارایی خود در آنها سرمایه‌گذاری می‌کند. این روزها با توجه به رکود، نوسانات، تورم و شرایط اقتصادی طبیعی است که سرمایه‌گذاری نیاز به دانش و تخصص دارد تا اصطلاحا دارایی فرد سرمایه‌گذار بر باد نرود.

وی درباره بهترین شهرهای کشور برای سرمایه گذاری مردم گفت: در حال حاضر در جنوب کشور ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، شهرهایی همچون کیش، قشم و ماهشهر به دلیل موقعیت جغرافیایی و اقتصادی که دارند این روزها به یکی از سواحل امن سرمایه‌گذاران ملکی تبدیل شده‌اند. به عنوان نمونه یکی از پروژه‌هایی که در شهر ماهشهر برای سرمایه‌گذاری ملکی وجود دارد، پروژه چندمنظوره‌ای است که متقاضیان از طریق اتحادیه تعاونی‌های عمرانی  تهران می‌توانند اقدام به خرید سهام آن کنند.

وزیری در پاسخ به این پرسش که درحال حاضر کدام یک از شهرهای ایران برای سرمایه‌گذاران جذابیت دارد؟ اینطور توضیح داد: تهران به عنوان پایتخت همواره یکی از جذاب‌ترین شهرهای ایران برای سرمایه‌گذاران ملکی بوده است اما با توجه به اینکه هر منطقه در پایتخت شرایط خاص خود را دارد و برای مبالغ محدود با توجه به اینکه طبق آمارهای مرکز آمار، حداقل میانگین قیمت خرید مسکن تقریبا متری ۸۰ میلیون تومان است، سرمایه‌گذاری در این شهر غیر ممکن یا بسیار دشوار به نظر می‌رسد، از این رو سرمایه‌گذاران عمدتا راغب به سرمایه‌گذاری در شمال و جزایر جنوب کشور و به ویژه کیش شده‌اند.

او  در پاسخ به این پرسش که شمال ایران تا چه اندازه ظرفیت سرمایه‌گذاری مردمی را دارد؟ گفت: در سال‌های اخیر شاهد ساخت‌وسازهای زیادی در شهرهای شمالی کشور بوده‌ایم که در سال‌های ابتدایی استقبال خوبی نیز از این املاک شد، اما با گذشت زمان این مناطق به دلایل مختلف جذابیت خود را از دست داد؛ به نحوی که در حال حاضر  ملک برای خرید وجود دارد اما خریدار بسیار کم شده است.

مدیر روابط عمومی اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران  مسکن را یک کالای سرمایه‌ای در ایران دانست و گفت: مسکن طی سال‌های اخیر یکی از بازارهای جذاب برای سرمایه‌گذاران بوده است، زیرا هم کمتر شاهد نوسان بوده و هم متناسب با تورم موجود رشد قابل قبولی داشته است ولی آیا نوسان کمتر در مسکن می‌تواند باعث شود که هر سرمایه گذاری ملکی سودده باشد؟

وزیری یادآور شد: قطعا سرمایه‌گذاری در هر شرایطی در بازار جذاب مسکن سودده نیست چه بسا در برخی مواقع زیان‌های جبران‌ناپذیری هم به بار می‌آورد. عموم تصور می‌کنند تنها سرمایه‌گذاری در بازارهایی همچون بورس و فرا بورس نیاز به دانش و تخصص دارد اما برای سرمایه‌گذاری در بازار ملکی نیاز به این تخصص نیست، در حالی که امروزه با توجه به اینکه سود ناشی از ساخت‌وساز به پایین‌ترین درصد خود رسیده است، بسیار مهم است که منابع مالی خود را کجا و چگونه سرمایه‌گذاری می‌کنید.
 

ایسنا

اخبار مرتبط
در ادامه تاکید رئیس‌جمهور مبنی بر تأمین رضایت جامعه کارگران، شورای عالی کار در این هفته چندین جلسه داشت. بر اساس سخن برخی از اعضای شورای عالی کار افزایش حق مسکن در مصوبه حداقل مزد ۱۴۰۳ محتمل است و این عدد حدود ۳۰ درصد برآورد می‌شود.
قبل از اقدام به انعقاد قرارداد خرید املاک، حتما منزلی که قصد خرید آن را دارید، حضوری مشاهده و بررسی کنید. نکات مهم در زمان بازدید حضوری خانه به شرح زیر است:
وزیر اقتصاد می‌گوید: برای موجرانی که اجاره بها را از حد مشخصی افزایش نمی‌دهند مشوق‌هایی درنظر گرفته شده است.
بر این اساس، متقاضیان به چنین وعده‌هایی اعتماد نکرده و در صورت مشاهده چنین پیشنهاداتی موارد را به حراست شرکت عمران شهر جدید سهند به شماره ۰۴۱۳۳۴۳۷۷۱۴ اطلاع دهند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها