شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

چطور طلا بخریم که سود کنیم؟

30 آذر 1402
چطور طلا بخریم که سود کنیم؟

روش‌های متنوعی برای سرمایه گذاری در طلا وجود دارد، از خرید فیزیکی طلا گرفته تا صندوق‌های سرمایه گذاری در طلا، که علی رغم ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری برای سرمایه گذار، می‌تواند به سردرگمی افراد مبتدی نیز منجر شود.

به گزارش بانک اول سرمایه گذاران مبتدی روش‌های متعددی برای آغاز سرمایه گذاری در طلا، پیش روی خود دارند. در این مقاله با ۵ روش آسان سرمایه گذاری در طلا برای مبتدیان آشنا می‌شوید. اگر شما هم در ابتدای سفر سرمایه گذاری در طلا و در جستجوی روشی آسان برای شروع هستید، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

طلای زینتی، دست دوم و یا آب شده

این سرمایه گذاری برای افرادی مناسب است که به طلا علاوه بر استفاده زینتی و زیورالات آن، به چشم دارایی برای سرمایه گذاری به آن نگاه می‌کنند. خرید این نوع طلا در طلافروشی انجام می‌شود.

در عین حال بین طلای زینتی، دست دوم و آب شده نیز تفاوت‌هایی وجود دارد. به عنوان مثال، در خرید طلای زینتی، اجرت ساخت، مالیات و سود طلا فروش، به قیمت طلا اضافه می‌شود. زمانی که طلا حداقل یک بار توسط خریدار و فروشنده معامله شود، به عنوان طلای دست دوم شناخته می‌شود و در اصطلاح به طلای بدون اجرت معروف است. طلای آب شده نیز از ذوب کردن طلاهای آسیب دیده و غیرقابل فروش، ساخته می‌شود. سرمایه گذاری در این نوع طلا هزینه مالیات و اجرت ساخت ندارد و تنها با پرداخت مبلغ طلای خام، به تملک در می‌آیند.

شمش طلا

به قطعات مکعبی شکلی گفته می‌شود که از طلای خام ساخته شده است. عیار شمش‌های طلا بسیار بالاست و گزینه پر طرفداری برای سرمایه گذاری است. شمش‌های طلا در وزن‌های مختلف از یک گرم تا یک کیلوگرم، ارائه می‌شوند. قیمت هر شمش طلا به درصد آلیاژ موجود در آن و بازار عرضه و تقاضا بستگی دارد و نسبت به بقیه انواع محصولات طلا، کارمزد بالایی دارند.

سکه

گزینه ای کم ریسک در بین روش‌های سرمایه گذاری در طلا است. بسیاری از ایرانیان در سال‌های اخیر، سود بسیاری از بازار سکه کسب کرده اند. سکه قابلیت نقدشوندگی بالایی دارد و به علاوه مشمول هزینه‌های اضافی خرید طلا نیز نمی شود، به همین دلیل افراد بسیاری سکه را به عنوان گزینه ای ایده آل برای سرمایه گذاری انتخاب می‌کنند.

صندوق قابل معامله در بورس طلا

صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) طلا، روشی مناسب برای سرمایه‌گذاری در طلا هستند که سرمای گذاری بدون اینکه با چالش و ریسک نگهداری آن را فراهم می‌کنند. واحدهای این صندوق‌ها در بورس اوراق بهادار معامله می‌شوند و هر سهم نشان دهنده مقدار مشخصی طلا است. انعطاف پذیری و نقدینگی بالا، از جمله دلایلی است که سرمایه گذاری در ETF‌های طلا را جذاب می‌کند.

گواهی سپرده سکه در بورس کالا

اگر به دنبال خرید فیزیکی سکه نیستید اما می‌خواهید فرصت سرمایه گذاری در آن را از دست ندهید، گواهی سپرده سکه انتخاب مناسبی است. شما با داشتن کد بورسی مخصوص بورس کالا می‌توانید گواهی سپرده سکه را خریداری کرده و با افزایش قیمت سکه، از سود آن بهره مند شوید و یا با رسیدن زمان تعیین شده، سکه خود را تحویل بگیرید. مزیت بارز این روش، معافیت مالیاتی آن است.

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در سکه و طلا در بورس

پس از آشنایی با روش‌های مختلف سرمایه گذاری در طلا، لازم است در مورد انتخاب روشی متناسب با اهداف مالی، تحمل ریسک و ترجیحات خود، انتخاب کنیم.

تحمل ریسک و افق سرمایه گذاری

اولین قدم در جهت سرمایه گذاری، ارزیابی سطح ریسک پذیری است. اگر سرمایه گذاری ریسک گریزی هستید، ETF‌های طلا یا گواهی سپرده طلا گزینه مناسب‌تری هستند، زیرا در مقایسه با گزینه‌های خرید طلای فیزیکی مانند طلای زینتی، ریسک کمتری دارند. همچنین افق سرمایه گذاری خود را نیز در نظر بگیرید. گزینه‌های سرمایه گذاری برای اهداف کوتاه مدت و بلند مدت سرمایه گذاری، متفاوت خواهد بود.

سرمایه و مقرون به صرفه بودن

مقدار سرمایه در روش‌های مختلف سرمایه گذاری، متفاوت است. برای خرید طلای فیزیکی، به ویژه به شکل سکه یا شمش، به سرمایه بالاتری نیاز است. در مقابل، ورود به ETF‌ها معمولا با سرمایه‌های کوچکتر نیز امکان پذیر است و افراد مبتدی با سرمایه‌های پایین نیز می‌توانند در آنها مشارکت داشته باشند.

راحتی و دسترسی

خرید طلای فیزیکی نیاز به فضایی امن برای نگهداری دارد که ممکن است باعث تحمیل هزینه‌های اضافی برای سرمایه گذار شود. در حالی که گواهی خرید سکه و ETFها به راحتی از طریق پلتفرم‌های آنلاین انجام می‌شود و چالش‌های نگهداری و امنیت نیز در این روش حذف می‌شود.

هدف از سرمایه گذاری

هدف شما از سرمایه گذاری چیست. اگر با هدف متنوع سازی پرتفوی و محافظت در برابر بحران‌های اقتصادی طلا را انتخاب می‌کنید، طلای فیزیکی یا ETF گزینه مناسبی است. اما اگر به دنبال افزایش سرمایه هستید و می‌خواهید ریسک بیشتری بپذیرید، می‌توان گواهی سپرده طلا یا صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک را انتخاب کنید.

پیامدهای مالیاتی

سرمایه گذاری‌های مختلف، پیامدهای مالیاتی متفاوتی نیز به همراه هستند. طلای فیزیکی معمولا مشمول مالیات است و باید آن را پرداخت کنید، در صورتی‌که خرید و فروش ETF‌های طلا از مالیات معاف هستند.

انعطاف پذیری و نقدینگی

میزان نقدشوندگی روش سرمایه گذاری را در نظر داشته باشید. به این نکته توجه کنید که در صورت نیاز سرمایه شما با چه سرعتی به وجه نقد تبدیل می‌شود. طلای فیزیکی نسبت به سکه یا صندوق‌های قابل معامله در بورس، نقدشوندگی پایین تری دارد. اگر قابلیت نقدینگی برای شما اولویت دارد، گزینه ای را انتخاب کنید که خرید و فروش آن به راحتی انجام می‌شود.

اگر شما نیز به دنبال سرمایه‌گذاری در طلا هستید، نظارت دات کام با ارائه طیف گسترده‌ای از خدمات و امکانات، به شما کمک می‌کند تا در این زمینه موفق شوید.

سخن پایانی

سرمایه گذاری در طلا آنچنان هم پیچیده نیست. فرقی نمی‌کند ترجیح می‌دهید طلای فیزیکی در تملک خود داشته باشید یا در صندوق‌های قابل معامله در بورس سرمایه گذاری کنید، در هر صورت روش‌های مختلفی برای مشارکت و تشکیل پرتفویی از سرمایه گذاری در طلا، پیش روی شما وجود دارد. اما این نکته را به خاطر داشته باشید که تحقیق و بررسی مالکیت فیزیکی یا نقدینگی وجوه قابل معامله در بورس را ترجیح می‌دهید، راه‌های در دسترس مختلفی برای شروع ساخت سبد سرمایه‌گذاری طلا وجود دارد. با این حال، مانند هر سرمایه گذاری، انجام تحقیقات کامل و بررسی تمام جزئیات و در نظر گرفتن اهداف مالی و استفاده از مشاوره افراد متخصص می‌تواند قدم موثری در تصمیم گیری آگاهانه برای سرمایه گذاری باشد.

اخبار مرتبط
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار کرد: به‌نظر بنده، در کوتاه‌مدت باید نرخ ارز را به‌شکل‌های مختلف حفظ کرد، یکی از این اقدامات آگاه کردن مردم است، به‌عنوان نمونه، ترسیم چشم‌اندازی مشخص و اطمینان‌بخش از اینکه روند ناامن‌کننده در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی در کشور وجود ندارد، راهگشاست.
نوزدهمین حراج شمش طلا بناست روز یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شود.
، بازار امروز شاهد ریزش عمده قیمت ها نسبت به روز گذشته است.
مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران با اشاره به ارز تخصیصی به حوزه صنایع اظهار کرد: برای صنایع مختلف شامال معاملات نیمایی و معاملات اشخاص در مجموع یک میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار ارز نیمایی و ۴۸۵ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات، تامین شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها