جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

۳ پیش بینی از قیمت دلار در دی ماه

30 آذر 1402
۳ پیش بینی از قیمت دلار در دی ماه

البته برخی کارشناسان مالی معتقدند بازارساز در حال سرکوب قیمت ارز است و قیمت ذاتی دلار اکنون در محدوده‌ای بالاتر از نرخ فعلی قرار دارد.

به گزارش بانک اول  قیمت دلار که مدت‌ها بود در محدوده ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان مانده بود و با وجود نوسانات افزایشی و کاهشی مقطعی، باز هم به همین سطح باز می‌گشت، در هفته جاری روند کاهشی به خود گرفت به گونه‌ای که به کانال ۴۹ هزار تومان سقوط کرد.

مُسکن بعدی مهار دلار چیست؟

علی طباطبایی، کارشناس اقتصادی در این رابطه به تجارت‌نیوز گفت: «بهترین اتفاقاتی که می‌توانست موج صعودی دلار را موقتا سرکوب کند تا کنون رخ داده. سیاست‌گذار با خبردرمانی قیمت دلار را مهار کرده است.

پس از این هم شاید بتواند موقتا و در محدوده زمانی کوتاهی قیمت‌ها را در همین محدوده نگه دارد؛ اما معتقدم بعد از این هیچ گونه ریزشی برای دلار نخواهیم داشت.»

سطح تعادلی دلار حفظ می‌شود؟

مجتبی دیبا دیگر کارشناس اقتصادی هم با اشاره به گرفتاری دلار در محدوده‌ای مشخص به تجارت‌نیوز گفت: «اخبار سیاسی و مسائلی نظیر جنگ غزه به این اسکناس روند ناچیزی داد؛ اما قیمت، دوباره به سطح ۵۰ هزار تومان برگشت.

سطح تعادلی دلار در حال حاضر محدوده ۵۰ هزار تومانی است و هر چه قیمت از این محدوده پایین‌تر بیاید خرید را ارزشمند‌تر می‌کند.

اما هر چه قیمت از این محدوده دور شود ریسک خرید را بالا می‌برد.»
وی با اشاره به اینکه بازار عملا نوسان بزرگی ندارد، خاطرنشان کرد: «سطح ۵۴ هزار و ۵۰۰ تومان را نیز به‌عنوان سقف حرکتی این اسکناس می‌توان در نظر گرفت.»

اما دلیل رشد قیمت دلار حواله در بیش از یک ماه گذشته چیست؟

دیبا پاسخ داد: «در کشور حدود پنج تا ۶ مدل دلار داریم. اهمیت کاهش قیمت دلاری که شرکت‌ها و کارخانه‌های صادرات محور با آنها کار می‌کنند شاید از این جهت باشد که اگر قیمت پایین‌تر بیاید، اقبال برای عرضه دلار این شرکت‌ها بالا می‌رود.

این موضوع می‌تواند خبر خوبی باشد از این جهت که عرضه شرکت‌ها را کمی بیشتر کند.»

ترسیم چشم‌انداز بلندمدت برای دلار شدنی نیست

وی افزود: «قیمت و میزان فروش نفت، موضوع بودجه سال آینده و انتخابات مجلس در ماه‌های پایانی سال می‌تواند عواملی برای تحرک قیمت دلار باشد.

با توجه به اینکه بازارساز علاقه‌ای به تحرکات قیمت ندارد تا بتواند تورم سال آینده را سرکوب کند، شاید در سال ۱۴۰۳ شاهد تغییر استراتژی سیاست‌گذار باشیم.»

حرکت نمایشی دلار در روند نزولی

در همین راستا فردین آقابزرگی کارشناس اقتصادی نیز با اشاره به فریز قیمت دلار توسط سیاست‌گذار گفت: «در شرایطی که قیمت کالاهای اساسی، کالاهای مصرفی ، لوازم خانگی، لوازم الکترونیک و خودرو بیش از دلار افزایش قیمت داشته است می‌توان نتیجه گرفت قیمت این اسکناس توسط سیاست‌گذار فریز شده است.»

وی با تاکید بر اینکه برای کنترل قیمت دلار باید حجم نقدینگی کنترل شود، خاطرنشان کرد: «در اقتصاد باید متناسب با افزایش حجم نقدینگی، رشد اقتصادی داشته باشیم.

اگر این دو پارامتر به مرور زمان، نه صرفا مقطعی، تداوم داشته باشد، ثبات یا کاهش قیمت دلار واقعی خواهد بود.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به نوسانات محدود دلار گفت: «متغیرهای اقتصادی کشورها تحت تاثیر شرایط یا استراتژی‌های بلندمدت تغییر می‌کند؛ بنابراین نباید انتظار داشته باشیم با ریتم اخبار مساعد، فاکتورهای اقتصادی تغییر کند و بعید است که دلار با سناریوسازی سیاست‌گذار، در بلندمدت کنترل شود.»

وی افزود: «بانک‌ مرکزی برای مهار قیمت دلار از تزریق اخبار و پالس‌های سیاسی کمک می‌گیرد؛ اما عدم تطابق بین کاهش نرخ قیمت کالاهای اساسی و مصرفی و عدم تطابق آن با نرخ دلار این موضوع را تایید می‌کند که این ایست قیمت دلار صرفا یک مساله شفاهی، روانی و نمایشی است.»

اخبار مرتبط
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار کرد: به‌نظر بنده، در کوتاه‌مدت باید نرخ ارز را به‌شکل‌های مختلف حفظ کرد، یکی از این اقدامات آگاه کردن مردم است، به‌عنوان نمونه، ترسیم چشم‌اندازی مشخص و اطمینان‌بخش از اینکه روند ناامن‌کننده در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی در کشور وجود ندارد، راهگشاست.
نوزدهمین حراج شمش طلا بناست روز یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شود.
، بازار امروز شاهد ریزش عمده قیمت ها نسبت به روز گذشته است.
مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران با اشاره به ارز تخصیصی به حوزه صنایع اظهار کرد: برای صنایع مختلف شامال معاملات نیمایی و معاملات اشخاص در مجموع یک میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار ارز نیمایی و ۴۸۵ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات، تامین شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها