جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

جاماندگان سهام عدالت چکار کنند؟

02 دی 1402
جاماندگان سهام عدالت چکار کنند؟

هر سال و پس از واریز سود سهام عدالت برای آن دسته از افرادی که دارای سهام عدالت هستند، برای بسیاری از افراد این پرسش مطرح می‌شود که تکلیف جاماندگان سهام عدالت چه می‌شود؟

به گزارش بانک اول واقعیت این است که دستورالعمل جدیدی برای ثبت‌نام افراد حائز شرایط برای دریافت سهام عدالت صادر نشده و برهمین اساس امکان بهره‌مندی افراد جدید از سهام عدالت وجود ندارد.

 در سال ۱۳۸۵ مردم براساس ۱۳ دهک رتبه‌بندی شدند و ۴۹ شرکت حمایت از سهام عدالت را بر عهده دارند.

مرحله اول سود سهام عدالت 1402 از ۲۳ آذر ماه آغاز شد و تا شب یلدا ادامه یافت و همچنین مرحله دوم واریز سود سهام عدالت از اواخر اسفند ماه آغاز می‌شود.

حساب بانکی مشترک، ادغام بانک‌ها و اشکال در شماره شبا بانکی، حساب راکد، حساب‌های بلند مدت و حساب مسدود و ارزی از جمله دلایلی است که سود در این مرحله برای افراد واریز نشده است.

درحال‌حاضر ثبت‌نام سهام عدالت برای هیچ سن و قشری حتی فرزند تازه متولد شده انجام نمی‌شود، بیان کرد: همچنین هیچ‌گونه سامانه‌ای برای ثبت نام سهام عدالت باز نیست.

همچنین برای دریافت سود سهام عدالت متوفی، بازماندگان باید در ابتدا انحصار وراثت کرده و سپس مدارک خود را به کارگزاری‌های "بیدار، آگاه و یا مفید" تحویل دهند.

قابل ذکر است افراد تحت پوشش سهام لازم است در نهایت تا آخر امسال، شماره شبا خود را در سامانه سجام یا سامانه سهام عدالت درج کنند.

پیشتر در این باره نبض بورس نوشت: شرکت سپرده گذاری مرکزی شرایط ثبت نام جاماندگان سهام عدالت را به صورت غیرحضوری فراهم کرده است. مشمولین پس از اعلام رسمی دولت (هنوز اعلام نشده است) می‌توانند برای ثبت نام به سامانه استعلام و آزادسازی سهام عدالت به آدرس samanese.ir مراجعه کنند.

گفتنی است که در آخرین اظهارنظر در این باره در ۷ آذرماه ۱۴۰۲ مجید عشقی رئیس سازمان بورس گفت: کار‌های مشمولان جدید سهام عدالت افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد و ایثارگران در حال انجام است، سبد سهامی برای آن پیشنهاد شده و در دولت در حال مذاکره است.

اخبار مرتبط
مرحله سوم سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۱۴۰۱ که ناشی از قصور هشت شرکت در واریز سود مرحله‌ی دوم سال گذشته بود قرار است خرداد ۱۴۰۳ پرداخت شود.
بنابر اعلام مسئولان سازمان بورس، احتمالا مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت عملکرد مالی ۱۴۰۱ شرکت‌ها خرداد خواهد بود، سودی که برای دریافت آن نیاز به مراجعه به هیچ سایتی نیست.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: ارائه ابزارهای لازم به بنگاه‌ها برای تأمین مالی یکی از اقداماتی بود که در سال‌های اخیر از طریق شرکت‌ سهامی عام پروژه‌ها برای مشارکت افراد حقیقی انجام دادیم. تاکنون دو پروژه به این شکل تأمین مالی شده، در پروژه اول ۱۰۰ هزار نفر شرکت کردند و ماه بعد به بهره‌برداری می‌رسد و در پروژه دوم هم ۸۰ هزار نفر مشارکت داشتند و در دست اجراست.
وراثی که موفق نشده‌اند در این مرحله سود سهام عدالت متوفیان را دریافت کنند، اگر تا خردادماه فرایند انتقال سهام و ثبت‌نام یا به‌روزرسانی اطلاعات خود در سامانه سجام را انجام بدهند، سود سهام عدالت خود را در مرحله سوم واریز سود سهام عدالت دریافت خواهند کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها