جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

۲۰۲۳ سالی رویایی برای رمزارزها / تهدیدها برای سال ۲۰۲۴ همچنان باقی است

03 دی 1402
۲۰۲۳ سالی رویایی برای رمزارزها / تهدیدها برای سال ۲۰۲۴ همچنان باقی است

یک سال پیش، دنیای رمزارزها در حال خراب شدن بود. اما اکنون بازگشته است، سوار بر افزایش قیمت جدیدی که حامیان پیش‌بینی می‌کنند در سال ۲۰۲۴ حتی بالاتر خواهد رفت.

به گزارش بانک اول قیمت بیت‌کوین (BTC-USD)، بزرگترین ارز دیجیتال جهان، امسال بیش از ۱۶۰ درصد افزایش یافته است، پس از اینکه برای اولین بار از اوایل سال ۲۰۲۲ از ۴۴۰۰۰ دلار عبور کرد. سهام صرافی ارزهای دیجیتال Coinbase (COIN) بیش از سه برابر شده است، در حالی که ارزش کل بازار تمام دارایی‌های کریپتو تقریباً دو برابر شده است.

برایان آرمسترانگ، مدیر عامل کوین‌بیس گفت: «من فکر می‌کنم آنچه مردم امسال نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند این است که کریپتو آمده تا خود را اثبات کند.»

بازگشت این صنعت یکی از شگفت‌انگیزترین داستان‌های بازار در سال ۲۰۲۳ بود، پس از سقوط حماسی در سال ۲۰۲۲ که بسیاری از سرمایه‌گذاران را سوزاند و برخی از بزرگ‌ترین نام‌های صنعت را از بین برد.

مورد مثبت سال ۲۰۲۴ این است که بسیاری از بزرگترین مشکلات ارزهای دیجیتال پس از محکومیت قضایی سام بنکمن-فرید، بنیانگذار FTX و اعتراف به جرم از سوی مدیر عامل بایننس، چانگ پنگ ژائو، اکنون رسماً پشت سر گذاشته‌ شده‌اند.

سرمایه‌گذاران خوشبین هستند که صنعت آماده پذیرش گسترده‌تر و وضوح نظارتی واشنگتن است. آن‌ها انتظار دارند که قانون‌گذاران در ماه ژانویه برای یک سری ETF بیت‌کوین موافقت کنند که به مردم این امکان را می‌دهد تا بدون داشتن مالکیت آن، در معرض این ارز دیجیتال قرار بگیرند.

سرمایه‌گذاران همچنین از هاوینگ بیت‌کوین در آوریل هیجان‌زده هستند، رویدادی که هر چهار سال یک‌بار انتشار روزانه ارز دیجیتال را به نصف کاهش می‌دهد و معمولاً منجر به رشد صعودی دیگر می‌شود.

شان فارل، معاون استراتژی دارایی دیجیتال Fundstrat Global Advisors، گفت: «واقعاً طوفان عالی از جریانات مثبت در سال آینده در راه است.»

ریچ روزنبلوم، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت سازنده بازار کریپتو GSR، افزود: بازار کریپتو «در شش ماه آینده رو به پیشرفت دارد.»

با این حال، این صنعت هنوز با خطرات زیادی روبرو است. یکی از نگرانی‌ها این است که قانون‌گذاران ایالات متحده می‌توانند مانند دوره رونق گذشته، پیشرفت شرکت‌های دارایی دیجیتال را بسیار سخت‌تر کنند. مورد دیگر این است که ریسک‌پذیران شدید در صنعت می‌توانند کارها را بیش از حد انجام دهند، همانطور که در آستانه سال ۲۰۲۲ انجام دادند.

مولی وایت، محقق و منتقد ارزهای دیجیتال گفت: «اگر قیمت‌ها دوباره بالا بروند، فکر می‌کنم می‌توانیم چشم‌اندازی بسیار مشابه با آنچه قبلا اتفاق افتاده بود ببینیم.»

سومین مشکل بالقوه این است که کنگره نحوه تنظیم صنعت را روشن نمی‌کند و این امر دستیابی به پذیرش جریان اصلی را برای صنعت دشوارتر می‌کند. دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در واشنگتن در حال حاضر در مورد اینکه آیا ارزهای دیجیتال تهدیدی برای سیستم مالی هستند یا منبعی برای نوآوری، اختلاف نظر دارند.

جیمی دیمون، مدیرعامل جی‌پی‌مورگان چیس (JPM) در اوایل این ماه به قانون‌گذاران آمریکایی گفت که اگر قدرت انجام این کار را داشته باشد، به کریپتو پایان خواهد داد.

او در پاسخ به سوال سناتور الیزابت وارن (D-Mass)، که لایحه جدیدی را مطرح می‌کند که ارائه‌دهندگان رمزارز را مجبور می‌کند از پادمان‌های ضد پولشویی پیروی کنند، گفت: «اگر من جای دولت بودم، آن را تعطیل می‌کردم.»

اگر شرکتی وجود داشته باشد که بیشترین سود را از گام‌های بعدی صنعت می‌برد یا به همان اندازه ضرر می‌کند، آن کوین‌بیس، بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال در ایالات متحده است. سهام آن در سال جاری تاکنون ۳۷۵ درصد افزایش یافته است.

این شرکت از سقوط FTX و عملکرد متوسط بایننس، دو رقیب بزرگ خود سود برد، در حالی که مجموعه‌ای از محصولات جدید را از بورس اوراق بهادار تحت نظارت ایالات متحده تا راه‌حل مقیاس‌بندی بلاک چین لایه ۲ معرفی کرد. همچنین قرار است متولی بسیاری از ETFهای بیت‌کوین نقدی شود که امیدوارند در اوایل سال آینده راه‌ اندازی شوند.

کوین بیس هفتمین ضرر سه ماهه متوالی خود را در سه ماهه سوم به ثبت رساند، اما این نزدیک‌ترین زیان به درآمد مثبت از سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ بود، زمانی که آخرین رونق ارزهای دیجیتال همچنان ادامه داشت.

درآمدهای آتی آن همچنان در معرض خطر مبارزه قانونی با کمیسیون بورس و اوراق بهادار است، که در ماه ژوئن از صرافی به اتهام اداره یک بورس اوراق بهادار کریپتو بدون مجوز، کارگزار و آژانس تسویه شکایت کرد.

این شرکت تصمیم دارد در دادگاه از خود دفاع کند و برایان آرمسترانگ، مدیر عامل آن، در مورد اختلافات خود با SEC (سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا) صحبت کرده است.

SEC همچنان بزرگترین تهدیدی است که بیشتر صنعت را تهدید می‌کند. بیش از ۳۲ اقدام علیه بازیگران مرتبط با رمزارز در سال ۲۰۲۳ انجام شد که در مقایسه با ۲۵ مورد در سال ۲۰۲۲، ۲۸ درصد افزایش داشت.

ادعای اصلی آن این است که بسیاری از دارایی‌های رمزنگاری باید به عنوان اوراق بهادار در نظر گرفته شوند، در نتیجه نیاز به نظارت سخت‌تر از جانب SEC دارند.

قضات در سال ۲۰۲۳ در پرونده‌های مطرح شده توسط SEC نظرات متفاوتی در مورد این موضوع ارائه کردند که بر سردرگمی افزود. یکی حکم داد که یک سکه دیجیتالی به نام XRP تنها زمانی که به سرمایه‌گذاران نهادی فروخته می‌شود امنیت دارد اما نه زمانی که در بورس عمومی به مشتریان خرده فروشی فروخته می‌شود.

یک قاضی دیگر در یک پرونده جداگانه مربوط به توکن Terra USD گفت که ارزهای دیجیتال در صورت فروش به عموم مردم می توانند به عنوان اوراق بهادار در نظر گرفته شوند، که در تضاد با حکم قبلی است.

کوین بیس به طور جداگانه از SEC خواسته است تا چارچوب جدیدی برای نظارت بر ارزهای دیجیتال ارائه کند، اما آژانس این درخواست را در این ماه رد کرد.

در انجام این کار، گری گنسلر، رئیس SEC به منابع محدود SEC و نقل قولی از رئیس اجرای SEC اشاره کرد که بیان کرد: «شما به سادگی نمی‌توانید قوانین را نادیده بگیرید تنها به این دلیل که آن‌ها را دوست ندارید یا به دلیل اینکه قوانین متفاوت را ترجیح می دهید.» کوین بیس به این تصمیم اعتراض می‌کند.

در حالی که کوین بیس در حال جنگ با SEC است، همچنین به طور فعال در واشنگتن برای شفافیت بیشتر در مورد نحوه تنظیم دنیای ارزهای دیجیتال لابی می‌کند.

به همین منظور، کوین‌بیس و سایر حامیان رمزارز در این ماه اعلام کردند که ۷۸ میلیون دلار برای حمایت از نامزدهایی در سال ۲۰۲۴ جمع‌آوری کرده‌اند که طرفدار سیاست‌های ارز دیجیتال هستند.

آرمسترانگ افزود: فراز و نشیب‌هایی وجود خواهد داشت، اما این جنبش اینجا باقی مانده است و ما باید این پیام را به واشنگتن ارسال کنیم./ اقتصادآنلاین-آرش نصیری

اخبار مرتبط
بازار ارزهای دیجیتال، مورد توجه بسیاری افراد و شرکت ها قرار رفته و امروزه بسیاری از معاملات جهانی با رمز ارز ها صورت می گیرد. برد گارلینگهاوس (Brad Garlinghouse)، مدیرعامل ریپل، با اشاره به رونق اخیر بازار ارزهای دیجیتال، بر اهمیت کاربرد واقعی ارزهای دیجیتال برای موفقیت در این دوره تاکید کرد.
رمزارزهای دیجیتال همچنان در مسیر نزولی هستند و بیت‌کوین و اتریوم سقوط کردند.
بیت‌کوین در بهترین روز‌های خودش قرار دارد و با احتساب بازدهی ۵۰ درصدی در یک ماه به یک قدمی کانال ۷۰ هزار دلار رسیده است. افزایش قیمت بیت کوین از این جهت در روز‌های اخیر مورد توجه تریدر‌ها و افکار عمومی قرار گرفته که رهبر بازار ارز دیجیتال رسما پا به محدوده جدیدی گذاشته اما از یک ماه قبل به این طرف اتریوم به‌عنوان دومین رمزارز برتر بازار سود ۶۰ درصدی برای سرمایه‌گذارانش به ارمغان آورده و اوضاع دوج‌کوین، شیبااینو و بایننس نیز که جزو ۱۰ رمزارز برتر بازار قرار می‌گیرند، از خود بیت‌کوین توپ‌تر بود
قیمت بیت کوین از اوایل سال جاری بیش از ۵۵ درصد افزایش یافته که عمدتاً به دلیل تایید صندوق‌های ETF اسپات بیت کوین بوده است

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها