جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

راهکارهای طب سنتی برای پایین‌ آوردن فشارخون

04 دی 1402
راهکارهای طب سنتی برای پایین‌ آوردن فشارخون

یکی از عوامل اثرگذار در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، پرفشاری خون شناخته می‌شود و این درحالی است که حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال کشور به بیماری پرفشاری خون مبتلا هستند اما نیمی از این افراد از ابتلای خود به بیماری پرفشاری خون بی‌اطلاع هستند.

به گزارش بانک اول ، همچنین گفته می‌شود که حتی ۵۰ درصد کسانی که از پرفشاری خون خود مطلع هستند هم دارو مصرف می‌کنند و بیماری در کمتر از ۵۰ درصد این افراد تحت کنترل است.

مراجعه به پزشک، شناخت بیماری و راه‌های کنترل آن بسیار مهم است اما در کنار مصرف دارو می‌توان روش‌های تغذیه‌ای که طب سنتی بر آنها تاکید کرده است را نیز دنبال کرد تا بتوان با این راهکارهای ساده هم پر فشاری خون را کنترل کرد.

اولین اقدام مفید در زمان افزایش فشارخون، پاشویه با آب یا مخلوط آبغوره و آب از زانو به پایین است.

در منابع طب ایرانی امتلاء و پُری بدن از مواد و یا خشکی رگ‌ها و کاهش قابلیت ارتجاعی آن عامل پرفشاری خون شناخته شده است. از این رو کاهش دادن میزان غذا و مصرف غذاهای مزوره (غذاهای شکم پرکن که چاق کننده نیستند) نظیر کرفس، کنگر، هویج، زیتون، لوبیا، گشنیز، جعفری و لیموترش در غذاها مفید است.

از سوی دیگر روغن‌مالی بدن با روغن زیتون تازه یا روغن بادام شیرین در افراد لاغر و خشک مزاج می‌تواند کمک کننده باشد. برخی گیاهان نظیر سیر، قره قاط، سرخ ولیک و ریشه گزنه نیز اثر کاهنده فشارخون دارند که می‌توان از آنها استفاده کرد.

بنابر اعلام دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، در صورتی که از داروهای دیگر هم استفاده می‌کنید هنگام استفاده از گیاهان برای کاهش فشارخون با متخصص طب سنتی مشورت کنید.

اخبار مرتبط
پزشک طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی راه کارهایی را برای کاهش ضعف و بی حالی در ماه مبارک رمضان مطرح کرد و گفت: برای کاهش ضعف و بی حالی باید حتما وعده سحری مصرف و در این وعده برای جبران کمبود آب بدن از غذاهای خورشتی استفاده شود.
سبک زندگی غلط، تغذیه اشتباه، عدم تحرک و استرس روزانه، از طول عمر ما کم می‌کند و زمینه را برای بیماری‌های حاد و غیر معمول فراهم می‌کند. یکی از راه‌های پیشگیری از بیماری‌های تهدید کننده سلامت عمومی بدن، تغذیه درست است
محمد اسماعیل کاملی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر سازمان بیمه سلامت چه خدماتی به بیماران SMA ارائه می دهد، گفت: با تشکیل صندوق بیماریهای خاص و صعب العلاج، درصورتی که اطلاعات بیماران مبتلا به اس ام ای در سامانه بیماری های نادر وزارت بهداشت (RDA) ثبت شده باشد، از مزایای صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج بهره مند می شوند.
دریافت بیش از اندازه برخی ویتامین‌ها ممکن است سلامتی انسان‌ها را به خطر بیندازند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها