جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

چه کسانی از یارانه زمستانه دولت بهره مند می شوند؟

04 دی 1402
چه کسانی از یارانه زمستانه دولت بهره مند می شوند؟

مشمولان ۸ استان کشور به زودی یارانه زمستانه می گیرند.

به گزارش بانک اول مشمولان ۸ استان کشور شامل خراسان شمالی، خراسان جنوبی، هرمزگان، ایلام، فارس، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد به زودی یارانه زمستانه می گیرند.

در بسیاری از کشورها، دولت‌ها از برنامه‌های یارانه نقدی برای کمک به افراد با درآمد کم استفاده می‌کنند. یارانه نقدی یک پرداخت مستقیم از دولت به گیرنده است که به صورت پول نقد یا از طریق کارت‌های بانکی انجام می‌شود. این برنامه‌ها برای ترغیب افراد به پرداخت مالیات، کاهش فقر و تشویق بهترین استفاده از منابع جامعه، به کار می‌روند. بسیاری از این برنامه‌ها از محدودیت دریافت تمایل دارند و تحت شرایط و دستورالعمل‌های خاصی تعیین می‌شوند تا به هدف موردنظر دست یابند. این برنامه‌های یارانه نقدی غالباً به عنوان یک پشتوانه مالی برای کسانی که به دلیل شرایط اقتصادی نیاز به کمک دارند، عمل می‌کنند.

یارانه نقدی زمستانه جدید در قالب طرح حمایت و امنیت غذایی مادران شیرده و دارای کودک زیر دو سال از روز سه‌شنبه به خانواده‌ها و مادران مشمول طرح ارسال می‌شود و به عبارت دیگر مشمولان از طریق پیامک می‌توانند متوجه شوند که مشمول این طرح شده‌اند یا نه.

طرح یسنا چیست؟

طرح یسنا به حمایت غذایی از مادران باردار و شیرده اختصاص دارد و قرار است از این هفته پروسه اجرایی خود را آغاز کند. علت اصلی راه‌اندازی این طرح براساس آنچه معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است، کاهش میزان کالری مصرفی مردم در طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۹ بود. معضلی که عاملی شد تا دولت بسته کلانی در حوزه امنیت غذایی تدوین کند که یکی از بخش‌های مهم آن به حمایت از مادران شیرده و دارای کودکان زیر دو سال اختصاص داشته باشد.

در این طرح مادران شیرده دهک اول درآمدی هشت استان تحت پوشش طرح امنیت غذایی قرار گرفتند و ماهانه ۴۰۰ هزار تومان یارانه آنها توسط دولت شارژ می‌شود. اعتباری که صرفا برای خرید ۱۶ قلم کالای خوراکی است و امکان برداشت نقدی آن وجود ندارد. 

چند نفر یارانه زمستانه می گیرند؟

اعتبار کل این طرح ۱۱۰ میلیارد تومان بوده که به‌طور ماهیانه تا پایان سال‌جاری، در بستر کالابرگ الکترونیکی به حدود ۲۷ هزار مادر مشمول، اختصاص خواهد یافت. وزارت رفاه اجتماعی اعلام کرده است: در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری در گام‌های دیگر اقدامات مؤثری را در این ارتباط انجام خواهد داد که طرح ملّی یسنا به‌عنوان یک کار اثرگذار در بسترهای مختلف، تأثیرگذاری و رضایت‌مندی آحاد مختلف جامعه را به‌دنبال خواهند داشت. 

 این طرح ملّی با همکاری بنیاد کرامت رضوی آستان قدس رضوی، بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن مجتبی(ع) و در گام اول با اعتبار ۱۱۰ میلیارد تومانی در هشت استان کمتر برخوردار با ارائه سبد رایگان غذایی مورد تأیید وزارت بهداشت به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان از آبان‌ماه سال‌جاری تا پایان سال ۱۴۰۲ در بستر کالا الکترونیکی اجرایی می‌شود. 

طرح یارانه معیشتی، پوشش نیازمندان در کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی و اخیراً طرح حمایت از کودکان زیر ۵ سال دارای تغذیه ناکافی در وزارت رفاه از نمونه‌های ایجاد تکافل اجتماعی است.   یکی از مهم‌ترین اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ایجاد عدالت اجتماعی است و از بدو تأسیس در حوزه تکافل اجتماعی اقدامات مؤثری را در سراسر کشور انجام داده است. 

اخبار مرتبط
به هر حال پیش‌بینی دولت بر فروش بیشتر از این میزان استوار است و همین مساله اولین احتمال عدم تحقق را پررنگ می‎سازد. به عبارت دیگر من معتقدم که این مساله خود مشکلی اساسی برای وقوع کسری بودجه تلقی می‌شود.
در این مصوبه علاوه بر ضریب حقوق شاغلان و بازنشستگان، مبالغ حداقل حقوق و مزایای مستمر، حداقل حکم کارگزینی و سقف خالص پرداختی متوسط ماهانه کارمندان نیز مشخص شده است.
رییس پلیس فتا تهران تأکید کرد: افراد باید پس از مواجهه با این گونه پیام‌ها، حتی از طرف اعضای خانواده‌ی خود، قبل از اقدام به واریز وجه از طریق تماس تلفنی صحت آن پیام را بررسی کنند؛ چرا که ممکن است شبکه‌ی اجتماعی ارسال‌کننده‌ی پیام هک شده باشد و او این پیام را نفرستاده باشد.
معاون بهره برداری و فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ادامه داد: کالا‌های اساسی شامل لوازم خانگی برقی، لوازم آشپزخانه، کالای دیجیتال، وسایل سرمایشی، گرمایشی و ... است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها