جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

بازده بازارهای طلا و سکه، ارز، بورس، مسکن و خودرو در پاییز + جدول

04 دی 1402
 بازده بازارهای طلا و سکه، ارز، بورس، مسکن و خودرو در پاییز + جدول

آمارها نشان می‌دهد طلا پربازده‌ترین دارایی در پاییز امسال بوده و بازار ارز، مسکن و خودرو شرایط باثباتی را سپری کرده‌اند. بورس با وجود نوسان های مداوم صعودی و نزولی دومین بازارپر بازده پاییز بوده است.

سیاست‌های تثبیت اقتصادی و اعمال سیاست‌های انقباضی برای کنترل نقدینگی اثرخود را بر بازارها نمایان کرده و از بهار امسال تاکنون بازار دارایی‌ها با نوسان‌های پرشتاب مواجه نشده‌اند. این در حالی است که سال گذشته از اواخر مرداد تا پایان سال و در طول ۷‌ماه قیمت ارز بیش از ۱۱۰درصد رشد کرد و این افزایش قیمت منجر به رشد افراطی همه بازارها شد. به‌طور طبیعی قیمت تمام دارایی‌ها در اقتصاد ایران تحت‌تأثیر قیمت ارز هستند و به بیان دیگر اغلب دارایی‌ها متناسب با قیمت ارز ارزش‌گذاری می‌شوند.

در چنین شرایطی از ابتدای سال‌جاری بانک مرکزی سیاست‌هایی را با عنوان تثبیت اقتصادی در پیش گرفت و از طریق کنترل ترازنامه بانک‌ها و انضباط مالی دولت تلاش کرد تا نقدینگی را کنترل کند. این سیاست‌های انقباض پولی اثر خود را بر بازارها گذاشته و آنطور که آمارها نشان می‌دهد منجر به ثبات نرخ ارز و کنترل قیمت درسایر بازارها شده است. البته بخشی از ایجاد ثبات در بازار ارز نیز به سیاست‌های ارزی و بازارگردانی مرکز مبادله ارز و طلا بازمی‌گرددکه نقش مهمی در ثبات بازار ارز داشته است.

نوسان بازارها در پاییز

آنطور که آمارها نشان می‌دهد در پاییز امسال قیمت هر دلار آمریکا صرفا ۱.۲درصد رشد کرده است و از محدود ۴۹هزارو ۴۰۰تومان به محدوده ۵۰هزار تومان رسیده است. مقایسه قیمت هر دلار آمریکا نسبت به ابتدای سال نیز نشان می‌دهد که میزان رشد قیمت این ارز خارجی در طول ۹‌ماه گذشته فقط ۲.۷درصد بوده است که در مقایسه با رشدهایی که از سال ۱۳۹۷تاکنون داشته رقم ناچیزی تلقی می‌شود.

این موضوع نشان می‌دهد سیاست‌های تثبیت اقتصادی اثر مهمی بر بازار ارز داشته است. ضمن اینکه مقایسه میزان دارایی‌های خارجی بانک مرکزی نشان می‌دهد که این بانک از طریق تزریق منابع ارزی تلاش زیادی برای کنترل بازار ارز انجام داده است.

رشد قیمت طلا

آمارها نشان می‌دهد در شرایطی که اغلب بازارها در رکود هستند قیمت طلا بیش از سایر دارایی‌ها رشد کرده است. به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران با علم به اینکه بانک مرکزی در حال کنترل بازار ارز است به سمت خرید طلا روی آورده‌اند. طبق اطلاعات موجود قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار و مثقال طلا در پاییز امسال نزدیک به ۶درصد رشد کرده که این بیشترین میزان رشد در میان همه بازارها است.

این به‌معنای آن است که حجم تقاضا برای طلای آب شده در پاییز امسال افزایش یافته و همین عامل منجر به رشد قیمت طلا شده است. داده‌های آماری همچنین نشان می‌دهد متناسب با رشد قیمت طلا قیمت هر سکه طرح جدید و ربع سکه نیز به‌ترتیب ۵.۲و ۴درصد افزایش یافته است.

رکود در بازار خودرو و مسکن

با وجود رشد قیمت طلا در پاییز امسال، اطلاعات موجود بیانگر آن است که قیمت مسکن و خودرو کمتر از یک درصد رشد کرده است. شواهد میدانی نیز نشان می‌دهدکه رکود سنگینی در این دو بازارحاکم است و این رکود منجر شده خریداران فعلا دست از خرید بکشند.

در بازار سهام اما با وجود نوسان‌های مقطعی در سال‌جاری، اوضاع قدری بهتر از بازار مسکن و خودرو است. آمارها حاکی از آن است که شاخص کل بورس تهران در پاییز امسال ۴.۲درصد و شاخص کل هم وزن ۵.۵درصد افزایش یافته است. این به‌معنای آن است که بعد از بازار طلا، بورس پربازده‌ترین بازار در پاییز امسال بوده است.

بازده تر بازارها در پاییز امسال

بازار

اول پاییز

آخر پاییز

مقدار بازده- درصد

هر گرم طلای ۱۸عیار- تومان

۲۳۲۴۶۶۸

۲۴۶۲۰۲۵

۵.۹

مثقال طلا- تومان

۱۰۰۷۰۰۰۰

۱۰۶۶۵۰۰۰

۵.۹

اونس جهانی طلا - دلار

۱۹۲۵

۲۰۳۶

۵.۸

شاخص کل هم وزن بورس- واحد

۷۲۱۷۹۹

۷۶۱۳۶۰

۵.۵

سکه طرح جدید- تومان

۲۷۸۰۰۰۰۰

۲۹۲۵۰۰۰۰

۵.۲

یورو- تومان

۵۲۶۵۰

۵۵۰۰۰

۴.۵

شاخص کل بورس- واحد

۲۱۲۱۲۱۲

۲۲۱۰۲۱۸

۴.۲

ربع سکه- تومان

۹۹۰۰۰۰۰

۱۰۳۰۰۰۰۰

۴.۰

سکه طرح قدیم- تومان

۲۴۸۰۰۰۰۰

۲۵۶۰۰۰۰۰

۳.۲

نیم سکه- تومان

۱۴۸۵۰۰۰۰

۱۵۳۰۰۰۰۰

۳.۰

دلار- تومان

۴۹۴۰۰

۵۰۰۰۰

۱.۲

میانگین قیمت خودرو- تومان

۶۳۷،۶۰۰،۰۰۰

۶۴۳،۵۵۰،۰۰۰

۰.۹

مسکن- تومان

۷۵۳۳۰۰۰۰

۷۵۷۵۶۰۰۰

۰.۶

اخبار مرتبط
روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو بخشنامه شماره ۲۹۶۲۷۳‌‌‌‌‌‌‌/۹۴ مورخ ۱۵‌‌‌‌‌‌‌/۱۰‌‌‌‌‌‌‌/۱۳۹۴ موضوع ابلاغ اصلاحیه «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‌-ریالی»،‌به استحضار می‌رساند؛ با سپری‌شدن بیش از هشت سال از اجرای دستورالعمل مذکور و تجربیات حاصل از آن و نیز حسب بازخوردهای واصله از مراجع مختلف، به ویژه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و همچنین با توجه به این که در سال جاری مقرر شده، حدود ۸۰۰۰ هزار میلیارد ریال از تأمین مالی فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی کشور با استفاده از ابزار اعتبار اسنادی داخلی ‌‌-ریالی
مصوبه مزد کارگران در سال ۱۴۰۲ ابلاغ شده و دستمزد فروردین آنها باید بر اساس معیارهای جدید محاسبه و پرداخت شود. دامنه مزد قانونی کارگران در سال جاری از ۷ تا ۵۰ میلیون تومان تعیین شده است و کارگران بنا به وضعیت شغلی و خانوادگی، مشمول دریافت ارقام بالاتری به‌عنوان مزد مبنا و حداقل مزد خواهند بود.
کاظمی با اشاره به آمادگی کامل گمرک جمهوری اسلامی ایران جهت استقرار تدریجی سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی در امور گمرکی در تمامی گمرکات اجرایی، افزود: سازمان‌های همجوار مجوز دهنده در حوزه تجارت خارجی برای ترخیص کالا، بایست ضمن اتصال به سامانه یکپارچه مجوزها وزارت صمت، مجوزها را از طریق این سامانه به سامانه جدید گمرک ارسال کنند.
دیدار با مردم سمنان و شاهرود، حضور در جشن احیای ۲۰۰ واحد راکد استان در دولت سیزدهم، افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی، جشن واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت و نشست «حل مساله» با محوریت تامین آب، فعالیت معادن و راه‌اندازی کارخانه‌های سهامی، در سفر یکروزه دولت سیزدهم برنامه‌ریزی شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها