پنجشنبه, 30 فروردین 1403 2024,April

ماجرای شیوع زیرسویه جدید کرونا چیست؟

04 دی 1402
ماجرای شیوع زیرسویه جدید کرونا چیست؟

یک زیرسویه جدید کروناویروس به سرعت کشورهای جهان در حال انتشار است، اما خوشبختانه این گونهٔ جدید ویروس تاکنون منجر به بروز عفونت‌های شدید یا بستری شدن افراد در بیمارستان نشده است.

به گزارش بانک اول کارشناسان می‌گویند زیرسویه جدید JN.۱ (از نوادگان گونه اُمیکرون کرونا) قابلیت سرایت بیشتر و گسترش سریع‌تری دارد و باعث ایجاد علائمی مانند تب، سرفه، سرماخوردگی، گلودرد و درد بدن می‌شود؛ یعنی همان علائمی که در سایر سویه‌های کروناویروس ایجاد می‌کنند.

این زیرسویه از شاخه‌های نوادگان سویه BA.۲.۸۶ (که خودش از سویه اُمیکرون منشا گرفته است) می‌باشد، که نمونه اولیه آن در تابستان امسال یافت شد. این زیرسویه در مقایسه با سویه BA.۲.۸۶ دارای جهش L۴۵۵S اضافی در پروتئین شاخکی ویروس است.

شدت عفونت این زیرسویه جدید مشابه موارد گزارش شده عفونت‌های قبلی ناشی از سویه اُمیکرون است و علائم گزارش‌شده عمدتاً محدود به عفونت‌های راه‌های تنفسی فوقانی است و تاکنون علائم وخیمی از آن گزارش نشده است.

کارشناسان می‌گویند جای نگرانی نیست و افزایش کنونی موارد ابتلا نیز به افزایش انتقال ویروس‌های تنفسی در فصل زمستان نسبت داده می‌شود و در اکثر موارد عفونت با این زیرسویه جدید ویروس خفیف است.

زیرسویه JN.۱ که برای اولین بار در ماه اوت (تیرماه) ۲۰۲۳در لوکزامبورگ شناسایی شده، در حال حاضر در حدود ۴۱ کشور حضور دارد.

سازمان جهانی بهداشت به دلیل گسترش سریع این زیرسویه، آن را به عنوان یک «سویه مورد علاقه» (VOI) جداگانه از نوادگان اصلی BA.۲.۸۶ طبقه‌بندی کرد. به گفته این سازمان زیرسویه JN.۱ می‌تواند بار عفونت‌های تنفسی را در بسیاری از کشورها افزایش دهد.

تعداد موارد جدید ابتلا به کووید-۱۹ در سراسر جهان طی یک ماه گذشته ۵۲ درصد افزایش یافته است. بر اساس برآوردهای مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا، در حال حاضر ۴۴ درصد موارد عفونت کرونا در این کشور مربوط به زیرسویه JN.۱ است.

سازمان جهانی بهداشت در آخرین به‌روزرسانی همه‌گیرشناسی بیش از ۸۵۰٬۰۰۰ مورد جدید در سراسر جهان را در طول دوره ۲۸ روزه از ۲۰ نوامبر تا ۱۷ دسامبر (۲۹ آبان تا ۲۶ دی) گزارش کرده است.

تعداد مرگ‌ومیرهای جدید ناشی از کرونا در مقایسه با دوره ۲۸ روزه قبلی ۸ درصد کاهش یافته و بیش از ۳۰۰۰ مورد جدید گزارش شده است. تا ۱۷ دسامبر، بیش از ۷۷۲ میلیون مورد تأییدشده عفونت با کروناویروس و نزدیک به ۷ میلیون مرگ‌ومیر در سراسر جهان گزارش شده است.

پزشکان می‌گویند افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند COPD، آسم و بیماری قلبی در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید ناشی از عفونت کووید قرار دارند.

اخبار مرتبط
یک سری نوشیدنی‌های ساده می‌توانند به سم زدایی بهتر و موثرتر کبد کمک کنند و سلامت آن را بهبود بخشد. در این مطلب به پنج نوشیدنی ساده اشاره می‌کنیم که ممکن است به سم زدایی کبد کمک کنند.
افرادی که با افزایش سن نیروی جوانی خود را حفظ می‌کنند، معمولاً عادت‌های روزانه خاصی را اتخاذ می کنند. و، باور کنید یا نه، اینها تغییرات بزرگ نیستند، بلکه تمرین های ساده و روزمره هستند.
متخصصان تغذیه ۲ ماده غذایی ارزان‌قیمت را مشخص کردند که در برابر سرطان، چاقی و کلسترول محافظت ایجاد می‌کنند.
سالانه تقریباً ۶۰ میلیون نفر از مردم دچار اختلالات خواب می شوند . مشکلات خواب شامل دیر به خواب رفتن، زود بیدار شدن از خواب، پریدن از خواب، بی کیفیت و بیش از حد سبک بودن خواب و غیره می باشد. معمولاً برای بهبود این مسئله از داروهای خواب آور استفاده می کنند. راه کارهای ریلکسیشن نیز در این امر موثر خواهد بود اما یکی از ساده ترین راهکار ها بهبود عملکرد کبد است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها