جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

ممنوعیت مبادلات با ارزهای خارجی در عراق از اول ژانویه

04 دی 1402
ممنوعیت مبادلات با ارزهای خارجی در عراق از اول ژانویه

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: از ژانویه ۲۰۲۴ مصوب شده، پولهای رایج غیرملی در داخل عراق استفاده نشود و برای این کار جرم انگاری نیز در نظر گرفته شده است؛ براین اساس تمام مبادلات چه خرد و چه کلان براساس پول ملی انجام خواهد شد.

به گزارش  بانک اول جهانبخش سنجابی دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق امروز در شورای سیاست گذاری همکاری های ایران و عراق، اظهار داشت: با وجود اینکه بخش قابل توجهی از صادرات ما به عراق صدور خدمات فنی مهندسی بوده است اما برخی از شرکت‌ها در صادرات این خدمات به عراق ضرر کرده‌اند که دلایل مختلفی مانند وجود مسائل امنیتی عراق و بدقولی شرکت‌ها مورد معامله بوده است اما استراتژی ملی ایران آن بود که شرکتهای ایرانی از بازارعراق خارج نشوند به همین منظور برای کمک به این شرکتها تسهیلات بانکی نیز ارائه شد.

وی افزود: در آن مقطع 216 میلیون دلار تسهیلات بانکی از طریق بانک توسعه صادرات در اختیار شرکتهای صادر کننده خدمات فنی مهندسی قرار گرفت و باوجود تحریم های فصل هفت توانستیم در این کشور پروژه و ضمانت نامه بگیریم.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: در صورتی که از آن تمهیدات استفاده و خود را به روز کنیم می توان بخشی از بودجه های عراق را تبدیل به کار برای شرکتهای ایرانی کرد.

دو نرخی شدن ارز در عراق چالش جدید تجارت با ایران

سنجابی تصریح کرد: مجموعه درامدهای نفتی این کشور در بانکی قرار می گیرد که فدرال رزرو امریکا بر آن نظارت دارد و عراقی‌ها می توانند پولهای خود را با نظارت امریکا هزینه کنند.

وی با اشاره به چالش دو نرخی شدن ارز در عراق گفت:بانک مرکزی عراق توزیع ارز را از 2022 محدود کرد به طوری که به یک باره توزیع روزانه ارز از 200 میلیون دلار به 48 میلیون دلار کاهش یافت.

سنجابی ادامه داد: از طرفی تعدادی از بانکهای خصوصی عراق که براساس چهارچوب‌های آمریکا عمل نمی‌کردند و حواله جاتی به کشورهای تحریمی درنقاط مختلف دنیا داشتند از سهمیه تخفیف ارز خارج  و با این کار به صورت نانوشته تحریم شدند.

وی اظهار داشت: اتفاق سومی که در این کشور روی داده است ایجاد سامانه ای مانند سامانه نیما در کشورمان برای تخفیف ارز به فعالین تجاری این کشور است که براساس آن اطلاعات تجاری در آن سامانه بارگزاری می شود تا ارز به آنها اختصاص یابد.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق اضافه کرد: عراق چند مقصد انتقال ارز را به عنوان مقاصد ممنوعه اعلام کرد که کشورهایی مانند ایران، سوریه و روسیه نیز جزو آن مقاصد بودند.

اعمال ممنوعیت مبادلات خرد و کلان با ارزهای خارجی در عراق از چند روز آینده

سنجابی ادامه داد: همچنین از ژانویه 2024 مصوب شده است که پولهای رایج غیرملی را در داخل عراق استفاده نشود و برای این کار جرم انگاری نیز در نظر گرفته شده است؛ براین اساس تمام مبادلات چه خرد و چه کلان براساس پول ملی انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: عراق با کشورهای ترکیه و امارات نیز توافقات دوجانبه ای امضاکرده است که مبادلات تجاری با یکدیگر براساس پولهای ملی خودشان انجام شود؛ براین اساس حتی عراق در مبادلات خارجی خود نیز به دنبال استفاده از پول ملی است.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: نرخ ارز رسمی در کشور عراق 132 هزار دینار به ازای یک دلار در بازار رسمی و در بازار آزاد 153 هزار دینار تا 168 هزار دینار است یعنی تفاوت نرخ ارز رسمی در این کشور 8 تا 9 درصد تا 22 درصد است.

سنجابی اظهار داشت: براین اساس افرادی که می خواهند به عراق واردات داشته باشند و حواله دلاری یا یورویی به کشورمان از طریق صرافی ها انجام دهند صرافی نرخ حواله را براساس نرخ ارز در بازار آزاد محاسبه می‌کند که نرخ امروز آن به ازای هر دلار هزار و 630 دینار است که در واقع در تجارت میان ایران و عراق 22 درصد ارزش پول صادراتی از بین خواهد رفت.

وی گفت: عراقی ها نیز برای واردات از ایران باید حدود 20 درصد گرانتر وارد کنند که اگر فکری به حال این موضوع نشود عراقی ها نیاز وارداتی خود را از کشورهای دیگری در آینده تامین خواهند کرد.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: در آینده ما کالاهایی می توانیم به این کشور صادر کنیم که صدور آن بیشتر از 20 درصد باشد تا بتواند چند نرخی بودن ارز در عراق را توجیه کند.

سنجابی گفت: براین اساس میانگین ارزش کالاهای صادراتی ما در مقایسه با سال گذشته 5 درصد افت داشته است. طرف عراقی هنوز فرصت جایگزینی ایران در بازار خود پیدا نکرده است اما این به معنی آن نیست که فکری در مورد این موضوع نمی کند.

وی خاطرنشان کرد: رایزنهای ایران باید با طرفهای دولتی و خصوصی عراق وارد مذاکره و معامله شوند تا راهکاری برای دو نرخی شدن در عراق پیدا کنند./تسنیم

اخبار مرتبط
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار کرد: به‌نظر بنده، در کوتاه‌مدت باید نرخ ارز را به‌شکل‌های مختلف حفظ کرد، یکی از این اقدامات آگاه کردن مردم است، به‌عنوان نمونه، ترسیم چشم‌اندازی مشخص و اطمینان‌بخش از اینکه روند ناامن‌کننده در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی در کشور وجود ندارد، راهگشاست.
نوزدهمین حراج شمش طلا بناست روز یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شود.
، بازار امروز شاهد ریزش عمده قیمت ها نسبت به روز گذشته است.
مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران با اشاره به ارز تخصیصی به حوزه صنایع اظهار کرد: برای صنایع مختلف شامال معاملات نیمایی و معاملات اشخاص در مجموع یک میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار ارز نیمایی و ۴۸۵ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات، تامین شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها