جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

چطور می‌توان سابقه ازدواج را استعلام گرفت؟

05 دی 1402
چطور می‌توان سابقه ازدواج را استعلام گرفت؟

در این مطلب قصد داریم شما را با سامانه‌هایی آشنا کنیم که از طریق آن می‌توانید سابقه ازدواج را استعلام بگیرید.

به گزارش بانک اول، ایرانی‌های داخل و خارج از کشور ممکن است به هر دلیلی بخواهند وضعیت تأهل خود یا فردی را استعلام بگیرند و از آن مطلع شوند. برای این کار سامانه‌هایی در نظر گرفته شده است که از طریق آن‌ها با وارد کردن اطلاعات هویتی و شناسایی می‌توانید سابقه ازدواج را استعلام بگیرید. در این مطلب قصد داریم شما را با این سامانه‌ها و روش استعلام آنلاین سابقه ازدواج، آشنا کنیم.


سامانه‌های استعلام سابقه ازدواج

برای اطلاع پیدا کردن از سوابق ازدواج‌های ثبت‌شده افراد دو سامانه آنلاین وجود دارد. یکی از این سامانه‌ها سامانه ثبت من است و سامانه دیگر سامانه سازمان ثبت احوال است که برای استعلام سابقه ازدواج می‌توان از آن استفاده کرد. البته این دو سامانه برای استعلام سابقه ازدواج دو کارکرد متفاوت دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد.


سامانه ثبت من

سامانه ثبت من متعلق به سازمان ثبت احوال کشور است که خدمات مختلفی مانند خدمات مربوط به اسناد رسمی، ثبت شرکت و مؤسسه، ازدواج و طلاق و... را ارائه می‌دهد. یکی از خدمات این سامانه فراهم کردن امکان استعلام سوابق ازدواج است. این سامانه صرفاً اطلاعات ازدواج‌ها و طلاق‌های ثبت‌شده از سال ۱۳۹۲ به بعد را ثبت کرده و استعلام مواردی پیش از این تاریخ از طریق این سامانه امکان‌پذیر نیست.


ورود به سامانه ثبت من

برای اینکه بتوانید استعلام سابقه ازدواج را انجام دهید ابتدا وارد سایت ثبت من به نشانی www.ssaa.ir شوید و بخش «ازدواج و طلاق» را انتخاب کنید. در ادامه روی گزینه «وقایع ازدواج و طلاق» کلیک کنید. با انتخاب این گزینه سامانه از شما می‌خواهد که ثبت نام کنید.

برای ثبت نام باید کد ملی، تاریخ تولد و شماره موبایل خود را وارد کنید. پس از وارد کردن اطلاعات، سامانه به شما کد تأییدی در قالب پیامک ارسال می‌کند. با وارد کردن این کد و کلیک روی گزینه ثبت نام، مرحله ثبت نام شما به پایان خواهد رسید.

استعلام سابقه ازدواج با کد ملی

پس از این که در سامانه ثبت نام کردید، می‌توانید وارد حساب خود شوید. برای ورود به سامانه کافی است کد ملی خود و یک رمز پویا را که به شماره موبایل شما ارسال شده، وارد کنید و در نهایت روی گزینه ورود کلیک کنید.

پس از ورود به سامانه ابتدا بخش «ازدواج و طلاق» و سپس، بخش «وقایع ازدواج و طلاق» را انتخاب کنید. چنانچه موارد مربوط به ازدواج و طلاق شخص برای سال ۱۳۹۲ به بعد باشد، سوابق ثبت‌شده ازدواج و طلاق به شما نمایش داده می‌شود.

استعلام سوابق ازدواج افراد صرفاً باید توسط خود فرد یا وکیل او انجام شود و شخص دیگری نباید با مراجعه به سامانه‌های مربوطه برای صدور گواهی تجرد یا اطلاع از وضعیت تأهل دیگری اقدام کند.


سامانه ثبت احوال

یک روش دیگر برای استعلام سوابق ازدواج استفاده از سامانه ثبت احوال است. یک مزیت این سامانه این است که ایرانی‌های مقیم خارج از کشور نیز می‌توانند از این سامانه برای استعلام سوابق تأهل و دریافت گواهی آن اقدام کنند.

در واقع، ایرانیانی که قصد خروج از کشور را دارند یا مقیم یکی از کشورهای خارجی هستند، می‌توانند از طریق سایت ثبت احوال برای صدور گواهی تجرد تقاضا دهند. البته روش حضوری برای این کار هم وجود دارد. این افراد می‌توانند به یکی از اداره سجلات و احوال شخصیه در وزارت امور خارجه (داخل کشور) یا نمایندگی جمهوری اسلامی ایران (خارج از کشور)، مراجعه کنند.

روش آنلاین ثبت درخواست صدور گواهی ازدواج و استعلام وضعیت تأهل مراجع به سایت ثبت احوال به نشانی www.sabteahval.ir است. بعد از ورود به سامانه وارد قسمت «معرفی خدمات» شده و روی گزینه «صدور گواهی تجرد» کلیک کنند.

در صفحه جدیدی که به شما نمایش داده می‌شود روی گزینه «سامانه‌های مرتبط» کلیک کنید و در صفحه بعدی، بخش «دریافت خدمت» را انتخاب کنید. در مرحله بعد یک فرم به شما نمایش داده می‌شود که باید تمام اطلاعات و مشخصات خواسته‌شده را وارد کنید.

پس از وارد کردن تمام این اطلاعات و تکمیل فرم تمام مراحل به انجام رسیده و می‌توانید درخواست خود برای صدور گواهی تجرد را ثبت کنید. پس از ارسال درخواست صدور گواهی، یک شماره پیگیری به شما ارائه می‌شود. از طریق این شماره پیگیری می‌توانید وضعیت صدور گواهی تجرد یا مرحله‌ای را که گواهی در آن قرار دارد، پیگیری کنید.

اخبار مرتبط
رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد و درباره اعتراض‌هایی که به قیمت حج امسال شده است، گفت: هزینه ارزی حج نسبت به سال گذشته ۳۱۹ دلار کمتر است، تغییرات نرخ ارز و بلیت هواپیما موجب همپوشانی در هزینه‌ها شده است.
وزارت رفاه ضمن هشدار از هموطنان خواست به منظور جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری به اخبار فاقد اعتبار در این حوزه توجهی نداشته باشند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اصفهان با بیان نقش و اهمیت ویژه این استان در درآمدهای کشور خاطرنشان کرد: اصفهان پس از تهران، رُتبه دوم را تامین درآمدهای مالیاتی دارد اما در دریافت اعتبارات رُتبه هفتم و در تملک دارایی‌ها رتبه شانزدهم کشور است.
اگرچه کاهش رشد نقدینگی می‌تواند یک نشانه مثبت باشد و کم و بیش این اتفاق نظر میان مکاتب اقتصادی وجود دارد که تورم در بلندمدت با نرخ رشد نقدینگی قابل توضیح است، اما به دلایل متعدد در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار همبستگی قوی میان این دو متغیر را داشت. بنابراین حتی با فرض پایدار بودن روند کاهش نرخ رشد نقدینگی، در بازه زمانی یک‌ساله عوامل مهم‌تری وجود دارد که در ارائه چشم‌انداز واقع‌بینانه از تورم باید درنظر گرفت.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها