چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 2024,April

غذایی که روی زمین افتاده تا چند ثانیه تمیز است؟

05 دی 1402
غذایی که روی زمین افتاده تا چند ثانیه تمیز است؟

چند بار پیش آمده خوراکی را که روی زمین افتاده است برداشته و بعد از بررسی ظاهرش به خود گفته‌اید: حتی یک ثانیه هم روی زمین نبود، پس هنوز تمیز است!

به گزارش بانک اول به نقل از ایندیپندنت فارسی، قوت این باور عامیانه نزد اغلب مردم دانشمندان را بر آن داشت تا آن را روی چهار سطح مختلف شامل فولاد ضدزنگ، کاشی یا سرامیک، چوب و فرش، با چهار خوراکی مختلف شامل هندوانه، نان، نان کره‌مال و آب‌نبات صمغی، طی چهار زمان تماس مختلف (کمتر از یک ثانیه، کمتر از پنج ثانیه، زیر ۳۰ ثانیه و پس از ۳۰۰ ثانیه) و دو روش شناسایی باکتری در آزمایشگاه، بررسی کنند.

نتایج این مطالعه باور عامیانه «قانون پنج ثانیه» را نیازمند یک بازنگری گسترده نشان می‌دهد و به امکان آلوده شدن مواد غذایی با تمرکز بر احتمال انتقال باکتری انتروباکتر آئروژن‌هاــ باکتری عامل بیماری‌های گوارشی‌ــ از سطوح مختلف به انواع غذا‌ها نگاه تازه‌ای می‌اندازد.

این تحقیق با در نظر گرفتن احتمال‌های متفاوت بر اساس نوع سطح، نوع غذا و زمان تماس، نشان داد که مدت زمان تماس، غذا و نوع سطح همگی روی درصد انتقال باکتری‌ها تاثیری بسیار مهم دارند. به‌خصوص، زمان تماس طولانی‌تر احتمال انتقال باکتری‌ها را افزایش می‌دهد؛ اما به این معنی نیست که در صورت کوتاه بودن زمان تماس، احتمال آلودگی را در نظر نگیریم.

نتایج این مطالعه به‌روشنی نشان می‌دهند که عوامل دیگری نظیر ماهیت غذا و نوع سطح نیز در انتقال باکتری‌ها اهمیتی برابر یا بیشتر دارند.

در این تحقیق، هندوانه نسبت به هر غذای دیگر، باکتری‌های بیشتری (۲ تا ۹۷ درصد) به خود جذب کرد و انتقال باکتری‌ها به برخی غذا‌ها مانند هندوانه و آب‌نبات در زمانی بسیار کوتاه (کمتر از یک ثانیه) رخ داد که باور عامیانه «قانون پنج ثانیه‌ای» را به چالش می‌کشد.

این مطالعه به‌طورکلی نشان داد که نحوه انتقال باکتری‌ها از سطوح به غذا یک ضرورت و نیازمند ارزیابی‌های موشکافانه‌تر است و می‌تواند سطح بهداشت عمومی در مقابله با بیماری‌های ناشی از غذا را بالا ببرد.

نتیجه اینکه اگرچه زمان تماس طولانی‌تر به آلودگی بیشتر منجر می‌شود، عوامل دیگر از جمله ماهیت غذا و سطح هم مهم‌اند و برخی انتقال‌ها «فورا» و در کمتر از یک ثانیه صورت می‌گیرند و قانون پنج ثانیه‌ای را کاملا رد می‌کنند.

این تحقیقات می‌تواند بر عملکرد بهداشتی آشپزخانه‌های خانگی و صنعتی هم تاثیر بسیار مهمی داشته باشد و اهمیت شست‌وشو و ضدعفونی کردن سطوح پیش از قرار دادن مواد غذایی روی آن‌ها را نشان می‌دهد.

این یافته‌ها به مصرف‌کنندگان توصیه می‌کند در مورد خوردن غذا‌هایی که اتفاقی بر زمین افتاده‌اند، احتیاط بیشتری به خرج دهند و بدانند که اگر غذا روی سطحی افتاده که ممکن است آلوده باشد، حتی اگر کمتر از پنج ثانیه بر زمین مانده باشد، احتمال انتقال باکتری وجود دارد.

اخبار مرتبط
همه می‌دانیم که شکر چقدر برای ما ضرر دارد. اما اعتیاد به آن طوری است که به سختی می‌توانیم ترکش کنیم. به‌نظر می‌رسد به‌جای ترک شکر، باید جایگزین‌هایی برای آن پیدا کنیم. اما چه جایگزین‌هایی؟
بر اساس این گزارش که در مجله Journal of Neuroscience منتشر و رسانه‌های عربی هم آن را بازنشر داده‌اند: محققان بعد از بررسی و تحلیل توانمندی‌های فکر ۷۵۱ شهروند سوئیسی که سن آنها بین ۵۰ تا ۹۱ سال بود و با در نظر گرفتن سطح علمی آنها و اینکه آیا در طول زندگی به بیماری‌های قلبی و عروقی، افسردی، نگرانی مبتلا بوده یا مواد مخدر مصرف کرده‌اند آن را با نتایج سیتی‌اسکن‌های آنها مطابقت دادند.
اگر در طول خواب با مشکلاتی مانند تعریق شبانه، سردرد، تلاش زیاد برای به خواب رفتن و دندان قروچه مواجه هستید به‌احتمال زیاد دچار بیماری‌ای هستید که تاکنون تشخیص داده نشده یا نسبت به درمان آن اقدام نکرده‌اید.
ظاهرش نشان نمی‌دهد؛ این‌که بیماری ساده‌ای مانند غلظت خون می‌تواند حرکت خون در رگ‌ها را کند کرده، کم آبی شدید ایجاد کند، باعث لخته خون شده و در نهایت گاهی به سکته قلبی و مغزی یا حتی بیماری‌های مزمن مانند تنگی نفس منجر شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها