ﺳﻪشنبه, 4 اردیبهشت 1403 2024,April

پیش‌بینی زمستان سخت برای سرمایه‌گذاران ایرانی

05 دی 1402
پیش‌بینی زمستان سخت برای سرمایه‌گذاران ایرانی

به‌گزارش بانک اول ؛ تورم ماهیانه اخیرا به محدوده دو درصد کاهش پیدا کرده است تا خانوار ایرانی ناچار شود برای خرید کالا و خدمات به‌طور متوسط دو درصد بیشتر از ماه قبل پول بپردازد. تورم ماهیانه نسبت به ابتدای سال تقریبا نصف شده و از ۳.۷ درصد فروردین، به محدوده دو درصد در انتهای پاییز رسیده، اما مرکز آمار گواهی می‌دهد تورم نقطه به‌نقطه همچنان با سرعتی معادل ۴۰ درصد پیش می‌تازد. تورم نقطه به‌نقطه نشان می‌دهد ایرانی‌ها بابت خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۴۰ درصد بیشتر هزینه پرداخت می‌کنند. سرمایه‌گذاران بورس، طلا، سکه و ارز این وسط دغدغه‌های خاص خود را دارند، چون ارزش سرمایه و دارایی‌شان در خلاق جهت تورم حرکت می‌کند و مدام آب می‌رود.

بهار؛ یکه‌تازی بورس و برزخ نیم سکه

قیمت دلار بازار آزاد در روز‌های اول دی‌ماه، نسبت به ترک کانال ۵۰ هزار تومان بی‌میل نیست. دلار در اولین روز معاملاتی امسال ۵۱ هزار و ۵۱۰ تومان فروخته می‌شد. روند صعودی بازار ارز تا ۱۰ اردیبهشت ادامه پیدا کرد و رکورد تاریخی قیمت دلار با رسیدن به پله ۵۵ هزار و ۵۱ تومان شکسته شد.

قیمت دلار ۳۰ روز بعد، به کف ۴۶ هزار و ۹۸۳ تومان برخورد کرد، ولی نهایتا توانست در آخرین روز بهار، جایگاه ۴۹ هزار و ۷۱۳ تومان را برای خود دست‌وپا کند. خرید دلار به این ترتیب در سه‌ماه بهار امسال موجب ۳.۴ درصد زیان برای سرمایه‌گذاران شده است.

قیمت یورو در انتهای بهار امسال به ۵۴ هزار و ۵۶۸ تومان رسید تا کسانی که اول سال یورو را ۵۶ هزار و ۲۲۲ تومان خریده بودند، سه درصد ضرر کنند.

خرید سکه طلا در بهار امسال مقدار بیشتری از ارزش دارایی سرمایه‌گذاران را به باد داده است. قیمت سکه امامی اول سال روی پله ۳۱ میلیون و ۷۲۱ هزار تومان ایستاده بود و با اینکه تا ۳۴ میلیون و ۹۸۱ هزار تومان پیش رفت، در انتهای بهار به ۲۸ میلیون و ۷۳۹ هزار تومان رضایت داد. ارزش دارایی افرادی که برای خرید سکه امامی اقدام کرده بودند، در سه ماه اول سال ۹.۴ درصد آب رفته است.

قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم از ۲۸ میلیون و ۳۱ هزار تومان به ۲۵ میلیون و ۵۸۳ تومان رسید و بازدهی منفی ۸.۷ درصدی را از خود به جا گذاشت. ربع سکه با ۹.۲ درصد کاهش قیمت در رتبه بعدی قرار می‌گیرد و سکه گرمی بهار امسال افت ۸.۵ درصدی را تجربه کرد. قیمت این سکه اول سال شش میلیون و ۹۱۰ هزار تومان بود و در آخرین روز معاملاتی خرداد تا شش میلیون و ۳۲۰ هزار تومان عقب نشست.

خرید نیم سکه در بهار ۱۴۰۲، بیشترین میزان ضرر و زیان را متوجه سرمایه‌گذاران کرده است. اگر اول سال سراغ سکه نیم بهار آزادی رفته بودید باید ۱۸ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان پول خرج می‌کردید، اما انتهای بهار امسال همین سکه را نمی‌توانستید بیشتر از ۱۵ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بفروشید.

نیم سکه به این ترتیب بهار را با بازدهی منفی ۱۶.۳ درصدی به پایان برد و دست‌کم سه میلیون تومان ارزان شد. قیمت طلا ۱۸ عیار در این مدت ۹.۳ درصد کاهش پیدا کرده است، آن‌هم در شرایطی که افت قیمت جهانی طلا، منفی یک‌درصد برآورد می‌شود.

بورس در بهار سال ۱۴۰۲ تنها بازار مثبت برای سرمایه‌گذاران بود. شاخص کل که پس از پایان اولین روز معاملاتی سال در ارتفاع یک میلیون و ۹۹۸ هزار و ۲۸۱ قرار داشت، در آخرین روز معاملاتی بهار توانست خود را به جایگاه دو میلیون و ۱۷۳ هزار و ۸۹۳ برساند تا سرمایه‌گذاران به‌طور متوسط شانس استفاده از بازدهی مثبت ۸.۷ درصدی را پیدا کنند.

تابستان؛ روز‌های داغ، بازار‌های منجمد

سرمایه‌گذاران در تابستان امسال دو چشم سرخ و دلی پرخون داشتند، چون بازار‌های مختلف سنتی از بورس گرفته تا طلا و از سکه گرمی گرفته تا سکه تا دلار و یورو همگی در سه‌ماه تابستان خنجر خود را تا دسته در گرده سرمایه‌گذاران فرو بردند. تنها سکه امامی توانست از مهلکه جان سالم به‌در ببرد.

قیمت سکه امامی در ابتدای تابستان ۲۸ میلیون و ۷۳۹ هزار تومان بود و آخرین روز تابستان را در جایگاه ۲۸ میلیون و ۹۸۸ هزار تومان به پایان رساند. سکه قدیم در این مدت ۱۱۸ هزار تومان ارزان شده و بازدهی منفی ۴۶ صدم درصدی را به جا گذاشته است. طلا ۱۸ عیار هم تابستان امسال ۷۶صدم درصد کاهش قیمت را تجربه کرد.

قیمت سکه طلا در سایز‌های نیم‌سکه، ربع سکه و گرمی به‌شکلی پایین آمد که می‌توان گفت کمرشان شکسته. نیم سکه از ۱۵ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان به ۱۴ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان رسید تا ارزش دارایی سرمایه‌گذاران ۵.۱ درصد کاهش پیدا کند. افت ۷۰۰ هزار تومانی قیمت ربع سکه به معنی بازهی منفی ۶.۵ درصدی است و سکه گرمی با عقب‌نشینی به ابعاد ۸.۷ درصد، بیشترین ضربه را به سرمایه‌گذاران وارد کرده است.

بیشتر بدانید | شاخص بورس برای رسیدن به نقطه سر به‌سر و حفظ ارزش پول سرمایه‌گذاران در حد و اندازه تورم، باید تا دو میلیون و ۷۹۷ هزار و ۶۰۰ واحد پیش برود. سقف مورد نیاز طلا ۱۸ عیار، عددی مثل سه میلیون و ۶۰۷ هزار و ۳۰۰ تومان است و دلار نباید به کمتر از ۷۲ هزار تومان قناعت کند. به‌نظر شما کدام یک از این پیش‌بینی‌ها با عقل و منطق منطبق است؟

رشد قیمت طلا ۱۸ عیار در پاییز، به پشت‌گرمی بازار جهانی رقم خورده است هرچند دلار از طلا حمایت نکرد

قیمت سکه گرمی اول تابستان شش میلیون و ۹۲۰ هزار تومان، ولی در آخرین روز تابستان نتوانست جایگاهی بالاتر از پنج میلیون و ۷۷۰ هزار تومان برای خود دست‌وپا کند.

قیمت دلار در تابستان امسال با افت ۳۵۵ تومانی، از محدوده ۴۹ هزار و ۷۱۳ تومان تا ۴۹ هزار و ۳۵۸ تومان عقب نشست. خرید دلار و نگهداری آن در تابستان معنایی جز کاهش هفت‌صدم درصدی ارزش دارایی سرمایه‌گذاران نداشته است.

قیمت یورو در روز آخر تابستان امسال رضایت داد روی پله ۵۲ هزار و ۵۱۰ تومان بایستد. یورو روز اول تابستان، ۵۴ هزار و ۵۶۸ تومان فروخته می‌شد و پس از تجربه حرکت در مسیر نزولی، با دو هزار تومان کاهش قیمت، نهایتا بازدهی منفی ۴.۷ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.

شاخص بورس در سه ماه تابستان امسال روند نزولی محسوسی را تجربه کرد و ارتفاع آن از دو میلیون و ۱۷۳ هزار و ۸۹۳ واحد به دو میلیون و ۱۲۱ هزار و ۱۸۸ واحد رسید. آب رفتن ۵۲ هزار و ۷۰۰ واحدی ارتفاع شاخص را معادل ۲.۴ درصد کاهش ارزش دارایی سرمایه‌گذاران بورس می‌دانند اگرچه این عدد برخلاف آنچه در بازار‌هایی مثل طلا، سکه و ارز مشاهده می‌شود، یک معیار دقیق نیست و باید متوسط بازدهی در نظر گرفته شود.

پاییز؛ کامبک طلا و احیای ارز

قیمت طلا در آخرین روز پاییز به دو میلیون و ۴۶۳ هزار و ۸۰۰ تومان به ازای هر گرم رسید که اگرچه در مقایسه با ابتدای سال ۱۱۳ هزار تومان آب رفته، اما در قیاس با آخرین روز تابستان شش درصد رشد را تجربه می‌کند.

قیمت جهانی طلا در سه‌ماه پاییز امسال ۱۱۷ دلار افزایش پیدا کرد و با ارتقا شش درصدی جایگاهش، به دو هزار و ۴۲ دلار و ۸۶ سنت رسید. به این ترتیب می‌توان گفت رشد طلای داخل در این مدت، به پشت‌گرمی بازار جهانی رقم خورده است.

بورس با وجود تمام بی‌مهری‌ها دوباره به روند صعودی برگشت. شاخص بورس در سه ماه پاییز ۸۹ هزار واحد افزایش ارتفاع را تجربه کرد و در جایگاه دو میلیون و ۲۱۰ هزار و ۲۲۷ واحدی ایستاد تا پس از تجربه افت ۲.۴ درصدی تابستان، این‌بار به‌طور متوسط ۴.۲ درصد سودآوری داشته باشد.

قیمت یورو در روز آخر پاییز به ۵۴ هزار و ۹۹۲ تومان رسید که تقریبا دو هزار و ۵۰۰ تومان بیشتر از روز آخر تابستان است. پس یورو بهترین عملکرد را در بازار ارز داشته و ۴.۷ درصد بازدهی مثبت به ارمغان آورده است. دلار در این مدت ۶۲۲ تومان گران شده تا سرمایه‌گذاران دلار ۱.۲ درصد سود کنند.

قیمت ربع سکه در پاییز ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد و با رسیدن به محدوده ۱۰ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان بازدهی چهار درصدی از خود به یادگار گذاشت. سکه نیم بهار آزادی با رشد ۳.۳ درصدی در رتبه دوم قرار می‌گیرد. قیمت نیم سکه در پاییز از ۱۴ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان تا ۱۵ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان پیش رفت.

سکه امامی با افزایش ۴۰۰ هزار تومانی پاییز را به پایان برد و به‌جای پله ۲۸ میلیون و ۹۸۸ هزار تومان در جایگاه ۲۹ میلیون و ۴۰۷ هزار تومان ایستاد. رشد قیمت سکه امامی در این مدت معادل بهبود ۱.۴ درصدی ارزش سرمایه کسانی است که در سه ماه پاییز به سکه وفادار ماندند.

سکه بهار آزادی طرح قدیم و سکه گرمی به اندازه بقیه انواع سکه خوش‌شانس نبودند و به‌خاطر اندکی تعلل که به کاهش ۱۰ تا ۵۰ هزار تومانی قیمت‌شان منجر شد، سرمایه‌گذاران را دست خالی روانه خانه کردند.

مقایسه بازدهی سرمایه‌گذاری ۹ ماهه در بورس، طلا و ارز

نوع سرمایه‌گذاری

قیمت اول سال

قیمت آخر بهار

قیمت آخر تابستان

قیمت آخر پاییز

بازدهی ۹ ماهه

دلار

۵۱ هزار و ۵۱۰

۴۹ هزار ۷۱۳

 ۴۹ هزار و ۳۵۸

۴۹ هزار و ۹۸۰

منفی ۲.۹۷ درصد

یورو

۵۶ هزار و ۲۲۲

۵۴ هزار و ۵۶۸

۵۲ هزار و ۵۱۰

۵۴ هزار و ۹۹۲

منفی ۲.۱۸ درصد

بورس

یک میلیون و ۹۹۸ هزار و ۲۸۱ واحد

دو میلیون و ۱۷۳ هزار و ۸۹۳ واحد

دو میلیون و ۱۲۱ هزار و ۱۸۸ واحد

دو میلیون و ۲۱۰ هزار و ۲۲۷ واحد

مثبت ۱۰.۶ درصد

سکه امامی

۳۱ میلیون و ۷۱ هزار

۲۸ میلیون و ۷۳۹ هزار

۲۸ میلیون و ۹۸۸ هزار

۲۹ میلیون و ۴۰۷ هزار

منفی ۷.۳ درصد

سکه طرح قدیم

۲۸ میلیون و ۳۱ هزار

۲۵ میلیون و ۵۸۳ هزار

۲۵ میلیون و ۷۰۱ هزار

۲۵ میلیون و ۶۸۵ هزار

منفی ۸.۳ درصد

نیم سکه

۱۸ میلیون و ۷۳۰ هزار

۱۵ میلیون و ۶۷۰ هزار

۱۴ میلیون و ۸۷۰ هزار

۱۵ میلیون و ۳۶۰ هزار

منفی ۱۸ درصد

ربع سکه

۱۱ میلیون و ۷۲۰ هزار

۱۰ میلیون و ۶۴۰ هزار

۹ میلیون و ۹۴۰ هزار

۱۰ میلیون و ۳۴۰ هزار

منفی ۱۱.۷ درصد

سکه گرمی

شش میلیون و ۹۱۰ هزار

 شش میلیون و ۳۲۰ هزار

پنج میلیون و ۷۷۰ هزار

پنج میلیون و ۷۲۰ هزار

منفی ۱۷.۲ درصد

طلا ۱۸ عیار

دو میلیون و ۵۷۶ هزار و ۷۰۰

دو میلیون و ۳۳۵ هزار و ۲۰۰

دو میلیون و ۳۱۷ هزار

دو میلیون و ۴۶۳ هزار و ۸۰۰

منفی ۴.۳ درصد

اخبار مرتبط
با آغاز سال جدید، شاید بزرگ‌ترین سوال همه افراد این باشد که با سرمایه‌گذاری دارایی‏‌های خود در چه بازاری می‌توانند بیشترین بازده ممکن را کسب کنند.
کارآفرینان، میلیاردرها و خالقان شرکت‌ها و پروژه‌های موفق تجاری همواره الگویی برای بسیار از سرمایه‌گذاران خرد و مردم بوده‌اند. نقطه نظر این شخصیت‌ها در رابطه با نحوه انجام سرمایه‌گذاری، تجارت دارایی‌ها، استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و تصمیم‌گیری در بازار برای بسیاری از افراد جذاب و قابل توجه است.
اگر شما هدف ثروتمندشدن در سر دارید،‌ آگاهی از طرز تفکر ثروتمندان و اینکه چگونه توانسته اند پولدار شوند برای رسیدن به هدفتان به شما کمک می‌کند.
نشریه فوربس طبق روال گذشته، در سال 2024 نیز اقدام به معرفی ثروتمندترین افراد جهان کرده است، امسال رکورد تعداد میلیاردهای جهان شکسته شد و فوربس تعداد میلیاردرهای جهان در سال 2024 را دو هزار 781 نفر اعلام کرده است. میلیاردرها نقش بزرگی در اقتصاد جهانی، سیاست و رشد بشردوستی در میان ملت ها ایفا می کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها