ﺳﻪشنبه, 4 اردیبهشت 1403 2024,April

۷ نکته ای که باید درباره مجوزهای کسب و کار بدانید/ تقاضا برای اخذ مجوز، غیرحضوری و غیرکاغذی است

05 دی 1402
۷ نکته ای که باید درباره مجوزهای کسب و کار بدانید/ تقاضا برای اخذ مجوز، غیرحضوری و غیرکاغذی است

برای اخذ مجوزهای کسب و کار، هفت نکته مهم باید از سوی هر متقاضی مورد بررسی و توجه قرار گیرد؛ به خصوص اینکه کل فرآیند ثبت درخواست تا صدور مجوز، الکترونیکی و تحت نظارت هوشمند درگاه، قرار دارد.

به گزارش بانک اول، برای صدور و دریافت مجوز الکترونیک ۷ نکته مهم جود دارد که باید متقاضیان جهت بهره مند شدن از حقوق خود نسبت به آنها آگاهی باشد.به گزارش دبیرخانه مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار این ۷ مرحله عبارتند از:

درگاه ملی مجوزها

شرایط، مدارک، هزینه و زمان صدور ۴۲۰۰ مجوز کسب‌وکار در درگاه ملی مجوزها (mojavez.ir) اعلام شده است.

کل فرآیند ثبت درخواست تا صدور مجوز هم الکترونیکی و تحت نظارت هوشمند درگاه قرار دارد تا مجوز هر متقاضی واجد شرایط، به موقع صادر شود. خدمات درگاه ملی مجوزها، کاملا غیرحضوری است و هیچ مدرک کاغذی با عکس، نیاز ندارد.

مجوز چطور صادر می‌شود؟

پس از ثبت درخواست متقاضیان مجوز، درگاه ملی مجوزها، استعلام های اولیه را بطور خودکار و هوشمند دریافت و پرونده متقاضی را با این پیام به درگاه تخصصی صدور مجوز ارسال می‌کند: پاسخ استعلام‌های اولیه این متقاضی مثبت است. در زمان اعلام شده چک کنید اگر شرایط تخصصی اعلام شده در درگاه ملی را هم دارد، خبر دهید تا مجوزش صادر شود. 

حق متقاضی مجوز

هر متقاضی مجوز اگر همه شرایط اعلامی در درگاه ملی مجوزها را داشته باشد باید در زمان مقرر مجوزش صادر شود.

مراجع صدور مجوز برای رد درخواست یک متقاضی، باید کتبا ابلاغ کنند که متقاضی کدام شرط اعلامی در درگاه ملی مجوزها را نداشته است. با این روش، متقاضی واجد شرایط به راحتی میتواند حقش را اثبات کند و بگیرد. 

شرایط مخالفت با صدور مجوز

مراجع صدور مجوز حق ندارند از متقاضی مجوز، شرط یا مدرکی که در درگاه ملی مجوزها اعلام نشده مطالبه کنند این کار جرم است و ۶ماه تا ۲سال حبس دارد.

درگاه ملی مجوزها به صورت پیامکی از هر متقاضی قبل و پس از صدور مجوز رعایت این حکم را می پرسد و بطور هوشمند تخلف مراجع صدور مجوز را کشف و به دادگاه اعلام می‌کند.

مجوزهای جدید

مجوزهای جدید، شناسه‌ یکتا (الکترونیکی) هستند.مجوزی که خارج از درگاه ملی مجوزها صادر شود و در qr.mojavez.ir نباشد، قانوناً مجوز نیست و در ادارات دولتی، مراجع انتظامی، بانکها و... ‌اعتبار ندارد.

 تا پایان ۱۴۰۲ همه مجوزهای کاغذی باید تبدیل به شناسه یکتا شوند.درگاه ملی مجوزها با دریافت کدملی و کدپستی، غیرحضوری و رایگان برای دارندگان مجوزهای معتبر کاغذی، شناسه یکتا صادر می‌کند.

مجوزهای ثبت محور و تاییدمحور

۸۰ درصد مجوزها، ثبت محور هستند. یعنی پس از ثبت درخواست و اخد استعلامات پایه، حداکثر ۳ روزه صادر می‌شوند.

همه مجوزهای خانگی و ۹۰ درصد مجوزهای صنفی، ثبت محور هستند.

مجوزهای تاییدمحور، پس از اخذ پاسخ استعلامات تخصصی (مثل آزمون، تغییرکاربری زمین، ساخت بنا، محیط زیست، استاندارد، حرایم برق، راه، آب و...) صادر می‌شود و صدور آنها بسته به تعداد و دشواری استعلام های آنها بین ۴ تا حدود ۱۰۰ روز طول می‌کشد

استعلام برای صدور مجوز

صدور برخی مجوزها به پاسخ مثبت استعلام هایی نیاز دارد. شرایط و مدارک لازم برای پاسخ استعلام‌ها هم در صفحات جداگانه ای در درگاه ملی مجوزها وجود دارد و بسیاری از آنها (نظیر نظام وظیفه، بدهی مالیاتی، اساسنامه شرکت و...) خودکار و غیرحضوری برای متقاضی دریافت می‌شود.استعلام‌ها و تاییدیه های لازم برای دریافت هر مجوز در صفحه راهنمای دریافت آن مجوز نوشته شده است.

اخبار مرتبط
سقف دریافتی هر فرد در استخدام دولت اعم از مدیر و کارمند برای سال ۱۴۰۳ رقم ۷۰ میلیون تومان تعیین شده و تمام شرکت‌های دولتی مکلفند این قاعده را رعایت کنند.
سقف برداشت از حساب‌های بانکی که به صورت حضوری و غیرحضوری با تصمیم بانک مرکزی تا پایان فروردین ماه افزایش یافته بود به حالت قبل بازگشته است.
توجه فرمائید که در قانون کار میزان ساعت کاری هفتگی ۴۴ ساعت در هفته است و چنانچه یک روز تعطیلی به ایام کاری اضافه گردد ساعات کاری هفتگی ۴ ساعت کاسته شده و به تبع آن مزد کارکنان و کارگران نیز ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت.
معمولا در زمان افتتاح حساب در بانک‌ها، کارمندان بانک، مشتریان را از خدمات مختلف از جمله خدمات پیامکی آگاه کرده و از این‌رو مشتریان مختارند که این خدمات را دریافت کنند یا خیر. اما درخصوص بانک رسالت، این مساله کمی متفاوت است. بانک رسالت اگرچه دارای شعب فیزیکی بوده، ولی مشتریان آن ناچارند که برای افتتاح حساب، از اپلیکیشن این بانک استفاده کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها