جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

خبر خوش دولت برای متقاضیان وام مسکن / نحوه بازپرداخت تسهیلات تغییر کرد

05 دی 1402
خبر خوش دولت برای متقاضیان وام مسکن / نحوه بازپرداخت تسهیلات تغییر کرد

سقف وام مسکن تحت تاثیر تورم طی سال‌های گذشته چندین بار افزایش پیدا کرد و این مساله رقم اقساط را افزایش داد تا جایی که بازپرداخت اقساط نجومی به یکی از چالش وام‌گیرندگان مسکن تبدیل شده است. در راستای حل این مشکل امروز یک مقام مسئول از تغییر نحوه بازپرداخت وام مسکن ملی خبر داد.

به گزارش بانک اول محمدرضا اسماعیلی درباره پرداخت تسهیلات به متقاضیان نهضت ملی مسکن اظهار کرد: این پرداختی است که از ابتدای سال رخ داده، صرف پروژه‌ها شده و ماحصل آن تحویل خانه به متقاضیان است. برخی از این خانه‌ها در قالب نهضت ملی مسکن آغاز شده و بخشی دیگر در قالب مسکن مهر بودند.

وی افزود: دولت در تلاش است تا در اسرع وقت پروژه های حمایتی را به سر انجام برساند بر این اساس پروژه های با پیشرفت فیزیکی به سر انجام برسد. تلاش داریم تا پروژه ملی نهضت مسکن را به نتیجه برسانیم؛ زیرا این موضوع قانون است.از زمانی که صندوقت ملی مسکن به عملیات تامین ملی نهضت ملی اضافه شده دو اتفاق بزرگ رخ داده می توان به تسریع در تحویل واحد آمده شده و تاثیر مثبت بر بازار مسکن اشاره کرد.

وی ادامه داد: اتفاق خوشحال کننده دیگر تغییر روند پرداخت اقساط از حالت یکسان به پلکانی است. با توجه به شناخت از متقاضیان و مشکلات آنها در پرداخت اقساط با اجرایی شدن آن فشار کمتری به مردم وارد خواهد شد

اقساط وام نهضت ملی مسکن

دوره بازپرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن بدون احتساب دوره مشارکت ۲ تا ۳ ساله است. در روش بازپرداخت پلکانی اقساط متقاضیان پروژه‌های طرح مذکور در دوره اول (سال اول) ماهانه حدود ۷ میلیون و ۳۵۷ هزار تومان باید پرداخت کنند.

این اقساط در سال پنجم به ۸ میلیون و ۲۸۱ هزار تومان و در سال دهم به ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد. در سال پانزدهم بازپرداخت وام، اقساط ماهانه ۱۱ میلیون و ۱۲۹ هزار تومان خواهد بود. در نهایت در سال بیستم اقساط ماهانه وام نهضت ملی مسکن ۱۲ میلیون و ۹۰۱ هزار تومان است.

سود وام نهضت ملی مسکن چقدر است؟

درحال‌حاضر متقاضیان در یک دوره ۲۰ ساله برای وام ۵۵۰ میلیون تومانی ۲ میلیارد و ۳۷۲ میلیون و ۴۵۵ هزار تومان پرداخت خواهند کرد. از این رقم حدود یک میلیارد و ۸۲۲ میلیون تومان سود تسهیلات است. قبلا که سود تسهیلات ۲۳ درصد بود اقساط ماهانه این طرح در سال اول حدود ۹.۵ میلیون تومان آغاز می‌شد و در سال بیستم به بیش از ۱۶.۶ میلیون تومان می‌رسید.

قیمت واحدها نیز طبق هزینه ساخت محاسبه می‌شود. بر اساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی هزینه ساخت هر متر مربع از واحدهای نهضت ملی مسکن بین ۷.۵ تا ۸ میلیون تومان است. به این رقم هزینه آماده‌سازی و محوطه‌سازی هم اضافه می‌شود که بر عهده متقاضی است. متراژ واحدها نیز بین ۵۰ تا ۹۰ متر مربع خواهد بود.

اخبار مرتبط
تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱۴۰۱/۱/۱بوده است مبلغ سه میلیارد (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله تعیین شده است.
این طرح از جمله طرح‌های اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه در بانک رفاه کارگران است که مشتریان این بانک می‌توانند بر اساس میانگین ایجادی در حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز خود، از مزایای آن بهره‌مند شوند. بر اساس این طرح، اشخاص حقیقی و شرکت‌های حقوقی دارای کسب‌وکارهای خرد و دانش‌بنیان می‌توانند با سپرده‌گذاری در مقاطع مختلف از تسهیلات قرض‌الحسنه با نرخ کارمزد صفر تا 4 درصد و بازپرداخت حداکثر 60 ماهه بهره‌مند و یا امتیاز حساب استفاده نشده را به کارکنان خود انتقال دهند.
معاون توسعه بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه متخصصان ایرانی دانش‌آموخته خارج از کشور نیز می‌توانند برای درخواست بهره‌مندی از این تسهیلات، از طریق ارتباط با مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری اقدام کنند، گفت: هر متقاضی صرفاً مجاز به استفاده از یکی از تسهیلات ساخت/خرید و یا ودیعه اجاره مسکن است و در صورت استفاده از یکی از این دو، امکان معرفی برای تسهیلات مسکن دیگر وجود ندارد.
تسهیلات خرید لوازم خانگی بانک‌ها بر اساس درخواست مشتری از ۵ میلیون، ۱۰ میلیون، ۳۰ میلیون، ۵۰ میلیون، ۱۰۰، ۱۵۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان است

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها