چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 2024,April

همه ی آنچه مالکان خودرو باید بدانند

05 دی 1402
همه ی آنچه مالکان خودرو باید بدانند

کارت ماشین و گواهینامه را همیشه همراه داشته باشید، این بدیهی ترین توصیه به مالکان خودروها و راننده هاست ولی نکته های مهمتری هم وجود دارند که حتما باید بدانید.

 به گزارش بانک اول به غیر از کارت ماشین و گواهینامه که همراه داشتن شان بسیار ضروری است، باید حواستان به کارت سوخت هم باشد چون در صورت همراه نداشتن آن باید بنزین آزاد بزنید و با محدودیت‌های اخیر در مورد کارت‌های جایگاه‌های سوخت، پیگیری کارت سوخت ماشین صفر هم اهمیت زیادی پیدا کرده است.

کارت ماشین چیست و چرا اهمیت دارد؟

کارت ماشین یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مدارک خودرو است که هر راننده در هنگام رانندگی باید همراه داشته باشد. زمانی که فردی خودرویی را خریداری می‌کند، پس از طی کردن مراحل قانونی کارت خودرو به وسیله پست به آدرس محل سکونت صاحب خودرو ارسال می‌شود. اما گاهی دریافت کارت خودرو با تاخیر صورت می‌گیرد و نیاز به پیگیری دارد.

زمانی که یک خودرو (صفر یا کارکرده) معامله می‌شود، کارت ماشین جدید برای صاحب کنونی صادر می‌شود.کارت خودرو نشان‌دهنده مالکیت صاحب آن است. هنگام بروز تصادفات یا تخلفات صاحب خودرو باید کارت ماشین را به پلیس ارائه دهد و همراه نداشتن این مدرک ممکن است مشکلات فراوانی را برای راننده ایجاد کند. از سال ۱۳۹۵ با آغاز هوشمندسازی کارت ماشین، این کارت با ظاهری جدید صادر شد. در این کارت‌ها، اطلاعات بخش روی کارت اطلاعات مالک و اطلاعات کلی خودرو درج می‌شود. اطلاعات مندرج در قسمت پشت کارت ماشین مربوط به اطلاعات وسیله نقلیه است.

بر روی کارت خودرو این اطلاعات درج شده است: نام و نام خانوادگی یا مالک خودرو (حقیقی یا حقوقی)، شماره ملی یا کد شناسایی مالک خودرو، نام پدر یا نماینده سازمان مالک حقوقی مالک خودرو، شماره پلاک خودرو، شماره VIN خودرو (شماره شناسایی منحصر به فرد هر خودرو)

پشت کارت خودرو هم اهمیت دارد و اطلاعات قابل توجهی درج شده است: نوع خودرو، سیستم خودرو، تیپ خودرو، رنگ خودرو، مدل خودرو، نوع سوخت، ظرفیت خودرو، شماره موتور خودرو، شماره شاسی

پیگیری کارت ماشین

کارت سوخت و کارت ماشین از جمله مدارکی هستند که هنگام تحویل گرفتن خودرو از نمایندگی یا تعویض پلاک به شما تحویل داده نمی‌شوند و باید منتظر دریافت آن‌ها از طریق پست باشید. درصورتی‌که بعد از مدت‌زمان مقرر این مدارک به دستتان نرسد، باید فرایند پیگیری مدارک خودرو را آغاز کنید تا هنگام استفاده یا خرید و فروش احتمالی خودرو مشکلی برایتان پیش نیاید. مرکز صدور کارت خودرو تقریباً در مدت 10 روز کاری کارت خودرو را صادر می‌کند؛ اما ممکن است فرایند تحویل دادن آن به پست و رسیدن آن درب منزل شما، تا 2 ماه هم طول بکشد. گاهی اوقات بازه صدور و دریافت کارت خودرو به دلیل مشکلات سیستمی، نبودن مواد اولیه تولید کارت و … طولانی می‌شود. درصورتی‌که این فرایند از زمان تحویل خودرو از نمایندگی یا تعویض پلاک بیشتر از 2 ماه طول کشید، باید نسبت به پیگیری کارت ماشین اقدام کنید.

پیگیری کارت ماشین از پست

اولین روش برای پیگیری کارت ماشین، سایت اداره پست است. عدم ثبت آدرس دقیق یا اشتباه در ثبت، یکی از دلایل نرسیدن کارت خودرو و برگشت خوردن آن است و شما را مجبور می‌کند به‌صورت حضوری به اداره پست یا پلیس 10+ مراجعه کنید یا حتی بدتر از آن مجبور به پیگیری کارت ماشین از ناجا و مراکز تعویض پلاک شوید. برای دریافت کارت خودرو موظف هستید اطلاعات دقیقی از محل سکونت خود را ثبت کنید. اگر بپرسید که بهترین راه برای دریافت آسان کارت ماشین چیست، باید بگوییم که درج دقیق و بی‌نقص اطلاعات شخصی هنگام ثبت نام در قرعه‌کشی‌های خودرو و پیش از تعویض پلاک، بهترین راه برای جلوگیری از هر دردسری است.

شاید فکر کنید که برای پیگیری کارت ماشین از پست لزوماً باید به اداره پست مراجعه کنید؛ اما صبر کنید! یک راه آسان‌تر هم برای این کار وجود دارد. اداره پست مدت زیادی است که فعالیت خود را در زمینه ارائه خدمات اینترنتی آغاز کرده است. برای استفاده از این خدمات، باید وارد سایت رهگیری مرسولات سازمانی ناجا به آدرس najatracking.post.ir شوید که به‌صورت مشترک توسط ناجا و پست راه‌اندازی شده و مخصوص پیگیری مدارک خودرو صفر و تعویض پلاکی است. در این سایت، خدمات زیادی ازجمله پیگیری کارت سوخت خودرو نیز ارائه می‌شود و تنها روش پیگیری کارت ماشین با پلاک است. پس از ورود به این سایت، ابتدا باید نوع مدرک موردنظرتان را انتخاب و سپس شماره پلاک خودرو و عدد داخل کادر را وارد کنید. پس از زدن دکمه جستجو، پیگیری کارت ماشین از ناجا انجام می‌شود و در صفحه بعدی می‌توانید وضعیت مرسوله خود را ببینید.

پیگیری کارت ماشین از پست به‌صورت تلفتی نیز امکان‌پذیر است. گر به هر دلیلی نتوانستید از طریق سایت بالا نسبت به پیگیری کارت اقدام کنید، می‌توانید با شماره تلفن 84470000-021 (واحد ارتباط با مشتریان شرکت پست) تماس بگیرید و نسبت به پیگیری کارت خودرو اقدام کنید.

پیگیری کارت ماشین با کد USSD

یک راه دیگر این است که کد دستوری #193* را شماره گیری کنید. بعد از شماره گیری این کد منویی باز می‌شود که باید در آن رهگیری مرسوله را انتخاب کنید. بعد از انتخاب این گزینه، باید کد 20 تا 24 رقمی رهگیری را وارد کنید. در مرحله آخر پیامکی برای شما ارسال می‌شود که حاوی اطلاعات مرسوله مثل تاریخ تحویل، منطقه پستی، نام نامه رسان و وضعیت تحویل آن است. کد رهگیری مرسوله را می‌توانید از پروفایل خود در سایت شرکت‌های خودروساز یا نتیجه جستجو در سایت رهگیری مرسولات ناجا بردارید.

برای پیگیری کارت خودرو از طریق پیامک، باید پیامکی حاوی کد رهگیری 20 تا 24 رقمی مرسوله خود را به سر شماره 2000441 ارسال کنید. حواستان باشد که یک حرف R پیش از کد رهگیری خود بگذارید. پس از آن پیامکی دریافت می‌کنید که مشابه پیامک پیگیری کارت خودرو از طریق کد دستوری است.

پیگیری کارت خودرو با کد ملی روش نسبتاً جدیدی است و برای استفاده از آن باید سراغ اپلیکیشن‌ها و سایت‌هایی بروید که این خدمات را ارائه می‌دهند. پیدا کردن این سایت و اپلیکیشن‌ها به‌سادگی از طریق یک جستجوی اینترنتی امکان‌پذیر است. معمولاً برای استفاده از خدمات این سامانه‌ها باید علاوه بر کد ملی، شماره پلاک خودرو را نیز داشته باشید.

در صورت برگشت‌خوردن کارت خودرو باید چه‌کار کرد؟

درصورتی‌که کارت خودرو به هر دلیلی به دست مالک آن نرسد، چه خواهد شد؟ در صورت عدم حضور مالک در آدرس ثبت شده در سامانه سخا، این فرایند 2 بار دیگر تکرار می‌شود و اگر در دفعات بعد هم مأمور پست نتواند کارت خودرو را به مالک تحویل دهد، کارت برگشت می‌خورد. بعد از آن کارت ماشین تا 3 ماه در اداره پست نگه‌داری خواهد شد. در این مدت مالک فقط با مراجعه حضوری به باجه‌های اداره‌پست می‌تواند نسبت به دریافت کارت ماشین اقدام کند. اگر این اتفاق نیفتد، اداره پست دیگر پاسخگو نخواهد بود و مالک باید نسبت به پیگیری کارت خودرو از طریق پلیس +10 اقدام کند. البته پیگیری کارت ماشین با بارکد پستی از پلیس +10 و مراکز تعویض پلاک راحت‌تر است و به همین دلیل توصیه می‌کنیم که حتماً این بارکد را از اداره پست بگیرید.

طبق گفته‌های معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا، اگر از زمان صدور کارت خودرو کمتر از 6 ماه گذشته باشد، با پیگیری از پلیس +10 کارت خودرو مجدداً چاپ و توسط پست به آدرس مربوطه ارسال می‌شود؛ اما چنان‌چه این زمان بیشتر از 6 ماه باشد، باید مالک یا نماینده قانونی او نسبت به پیگیری کارت ماشین از تعویض پلاک اقدام کنند. در گذشته؛ این کار از طریق مراجعه به شهرک آزمایش انجام می‌شد و در حال حاضر این مرکز پاسخگویی پیگیری کارت خودرو و کارت سوخت نیست.

دریافت کارت سوخت ماشین صفر

کارت سوخت هم در زمان خرید خودروی صفر به شما تحویل داده نمیشود. کارت سوخت خودروی صفر معمولاً بین 20 تا 60 روز صادر و ارسال می‌شود. در گذشته کارت سوخت در محل نمایندگی به مالک تحویل داده می‌شد؛ اما در حال حاضر مالک باید منتظر دریافت آن از طریق پست باشد. از طرف دیگر ناجا توصیه کرده که مالکان خودروهای نوشماره نسبت به پیگیری کارت سوخت ماشین صفر از پلیس +10 اقدام کنند تا این روند کوتاه‌تر شود. همچنین در صورت مفقودی کارت سوخت، صدور نسخه المثنی آن بین 45 روز تا 2 ماه طول می‌کشد.

چطور پیگیری کارت سوخت ماشین را انجام دهیم؟

پیگیری کارت سوخت ماشین صفر و کارکرده (تعویض پلاکی) با 6 روش امکان‌پذیر است که در ادامه تمامی آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

پیگیری کارت سوخت از پست

پیگیری کارت سوخت از پست، مشابه پیگیری کارت خودرو از این سازمان است. برای استفاده از این روش باید وارد همان سامانه najatracking.post.ir شوید و نوع مدرک را کارت سوخت انتخاب کنید. برخلاف کارت خودرو، پیگیری کارت سوخت با پلاک از این سامانه امکان‌پذیر نیست و باید حتماً شماره VIN خودرو که پشت کارت آن درج شده است را وارد کنید. پس از ورود این شماره، اطلاعات مرسوله پستی مثل کد رهگیری، زمان تحویل و … نمایش داده می‌شود.

پیگیری کارت سوخت از پلیس +10

آسان‌ترین راه پیگیری کارت سوخت، مراجعه به دفاتر پلیس +10 است. درصورتی‌که می‌خواهید کارت سوخت خودروی صفر خود را پیگیری کنید، باید با در دست داشتن شناسنامه، کارت ملی و بیمه نامه شخص ثالث به پلیس +10 مراجعه و درخواست خود را ثبت کنید. کارشناسان این مراکز پس از بررسی درخواست شما، کد رهگیری مرسوله کارت سوخت را در اختیارتان قرار می‌دهند تا بتوانید نسبت به پیگیری آن از طریق سایت پست اقدام کنید. اگر کارت سوخت خود را گم کرده‌اید یا به دلیل خرید خودرو با پلاک قدیمی خود قصد دریافت کارت سوخت جدید دارید، باید نسبت به درخواست کارت سوخت المثنی اقدام کنید که فرایند آن مشابه فرایند پیگیری کارت سوخت خودرو صفر است.

پیگیری کارت سوخت از طریق تماس تلفنی

مشابه پیگیری کارت ماشین، برای پیگیری کارت سوخت هم باید با شماره 84470000-021 واحد ارتباط با مشتریان اداره پست یا ۰۹۶۲۷ شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی تماس بگیرید.

پیگیری کارت سوخت از طریق سایت epolice.ir

برای پیگیری کارت سوخت با این روش، باید ابتدا وارد سایت epolice.ir شده و روی دکمه خدمات اینترنتی بزنید. زدن این دکمه شما را به سامانه سخا هدایت می‌کند. درصورتی‌که قبلاً در آن ثبت نام کرده‌اید، وارد پروفایل خود شوید و به بخش خدمات راهور و سپس استعلام وضعیت کارت سوخت خودرو مراجعه کنید. پس از آن پنجره‌ای باز می‌شود که از شما شماره پلاک می‌خواهد. با واردکردن شماره پلاک و زدن دکمه استعلام، وضعیت کارت سوخت جدید یا المثنی شما نمایش داده می‌شود.

پیگیری وضعیت کارت سوخت از سامانه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی

شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی برای پیگیری کارت‌های سوختی که در جایگاه‌های سوخت جا مانده‌اند یا به باجه‌های معطله ادارات پستی منتقل شده‌اند، سامانه‌ای را به آدرس gts.niopdc.ir/cart/SearchCard راه‌اندازی کرده است. پس از ورود به این سامانه باید شماره VIN کارت خودرو را وارد کنید تا وضعیت کارت سوختتان نمایش داده شود.

پیگیری کارت سوخت از طریق پیامک

برای پیگیری کارت سوخت از طریق پیامک، باید کد VIN کارت خودرو به‌صورت V*VIN را به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۴۰ پیامک کنید.

شما با تمامی روش‌های پیگیری کارت ماشین و پیگیری کارت سوخت ماشین صفر آشنا شدید. توصیه ما این است که همیشه منتظر تمام شدن بازه زمانی توصیه شده برای دریافت مدارک خودرو از طریق پست نمانید و نسبت به پیگیری آن‌ها اقدام کنید تا در صورت وجود مشکل، زودتر آن را رفع کنید و مدارک ضروری خود را تحویل بگیرید.

اخبار مرتبط
این مقام مسئول ادامه داد: واردات خودروهای جانبازان هم فقط مربوط به سازمان توسعه تجارت نیست و کار سازمان در این رابطه انجام شده و منتظر هستیم بانک مرکزی مدل تخصیص ارز و بنیاد شهید هم گروه‌هایی که قرار است ارز بگیرند را مشخص کند.
لازم به ذکر است که کلیه شرایط عمومی و اختصاصی بخشنامه‌های فراخوان اولویت‌های سامانه یکپارچه فروش خودرو (متقاضیان عادی) در خصوص متقاضیان این بخشنامه نیز لازم‌الاجرا خواهد بود. علاوه بر این، برنامه‌های فروش پیش‌فروش ارائه شده در این بخشنامه، مشمول مصوبه 473 شورای رقابت می‌باشد و در صورت افزایش قیمت محصول در زمان تحویل، بخش معادل پیش‌پرداخت مشمول افزایش قیمت نخواهد شد.
بنا به این گزارش، تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۳ در بازار ۵۵ میلیون تومان ریزش داشت و به قیمت ۹۴۵ میلیون تومان و تارا دنده‌ای V۱ مدل ۱۴۰۳ در حدود ۱۵ میلیون تومان ارزان شده و ۸۲۰ میلیون تومان قیمت خورده است.
گروه خودروسازی سایپا اولین طرح فروش فوق‌العاده محصولات خود را با خودروی سایپا ۱۵۱ SE و با قیمت جدید، ویژه متقاضیان عادی آغاز کرده است

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها