پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

ارزان‎ترین خودرو های ایران

05 دی 1402
ارزان‎ترین خودرو های  ایران

تنوع بازار خودرو در ایران سبب شده که در بازه‌های قیمتی گوناگون خودروهای مختلفی وجود داشته باشند. سال ۱۳۹۹، یکی از پرالتهاب‌ترین و پرنوسان‌ترین دوران در بازار خودروی کشور است.

به گزارش بانک اول قیمت خودروها تقریبا هر روز تغییر می‌کند و همین موضوع افراد را برای خرید خودرو مردد می‌کند. وقتی از خودروی ارزان سخن می‌گوییم، منظور ما نسبت به شرایط کنونی است. بنابراین ممکن است ارزان‌ترین خودروی این لیست نسبت به ارزانترین خودروی سال‌های پیش، بسیار گران باشد.

۱. پراید

نمی‌شود از ارزانترین خودرو در ایران سخن گفت؛ اما اشاره‌ای به این خودروی پرتقاضا و مقرون به صرفه نکرد. پراید به دلیل مصرف کم، فراوانی و ارزانی قیمت قطعات یدکی‌اش و نیز استهلاک کمی که دارد، از همان ابتدای تولید مورد توجه اکثر مردم قرار گرفت.

پراید برای اولین بار در سال ۱۳۷۲ و در ۲ مدل صندوق‌دار و هاچ‌بک تولید شد. مدل صندوق‌دار پراید به پراید صبا و مدل هاچ‌بک آن به پراید نسیم معروف شد. پس از انصراف شرکت کیاموتورز از بازار تولید و فروش پراید، انحصار این خودرو از سال ۷۲ تا همین چند سال پیش و تولید آخرین پراید، در اختیار شرکت سایپا قرار گرفت.

موتور پراید در اصل طراحی آمریکایی دارد که در کنار وزن پایین و ابعاد کوچک، شتاب خوب و قابل قبولی را برای این خودرو تولید می‌کند. موتور انژکتوری ۱۳۰۰ سی‌سی پراید در کنار یک گیربکس ۵ سرعته، ۴ عدد سیلندر و ۸ سوپاپ، می‌تواند ۷۱ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه و ۱۹۸ نیوتون‌متر را تولید کند. با توجه به وزنی در حدود ۹۰۰ کیلوگرم، این قدرت تولید شده می‌تواند با سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت، خودرو را به حرکت درآورده و مصرف آن نیز حدوداً ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. صفر تا صد پراید حدوداً ۱۴.۵ ثانیه طول می‌کشد.

در مدل‌های بالاتر، پراید به فرمان هیدرولیک، بالابرهای برقی برای شیشه‌های جلو و ترمز ABS مجهز شد تا فرمان‌پذیری و امنیت بهتری را در اختیار این خودرو قرار دهد؛ اما با توجه به وزن کم، رانندگی با سرعت بالا با این خودرو به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

۲. تیبا

بالاخره و پس از سال‌ها تحمل کردن ظاهر قدیمی پراید، شرکت سایپا در سال ۱۳۸۸ تصمیم گرفت این خودرو را از رده خارج کرده و تولید آن را متوقف کند. تولید پراید متوقف شد و خودروی دیگری به نام تیبا جایگزین آن شد که از نظر طراحی ظاهری، زیباتر و پسندیده‌تر بود؛ اما از نظر امنیت، امکانات رفاهی، مشخصات فنی و قدرت و کشش موتور تفاوت چندانی با پراید نداشت.

خودروی تیبا به عنوان ارزانترین خودرو در ایران با وزنی معادل ۹۱۵ کیلوگرم، مصرف ترکیبی ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ، ابعاد و جثه کوچک، استهلاک کم، فراوانی و قیمت مناسب قطعات یدکی کاملاً آماده بود تا جای پراید را در بازار ایران بگیرد. پیشرانه این خودرو از نوع M۱۵ ۴ سیلندر با یورو ۴ است. ۱۵۰۰ سی‌سی حجم دارد و می‌تواند ۸۷ اسب بخار و ۱۲۸ نیوتون‌متر قدرت و کشش تولید کند که برای وزن ۹۱۵ کیلوگرمی آن اعداد نسبتاً قابل قبولی است. صفر تا صد این خودرو ۱۳ ثانیه طول می‌کشد و می‌تواند نهایتاً به سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برسد.

با مقبولیت تیبا در بین مردم و تثبیت جایگاه در بازار، شرکت خودروسازی سایپا نمونه‌های فیس‌لیفت شده این خودرو را نیز روانه بازار کرد. خودروهایی که تیبا ۲ هاچ‌بک، ساینا و کوئیک نامگذاری شدند که در عمل هیچ‌گونه تفاوت فنی‌ با نمونه اولیه تیبا ندارند که در سال ۱۳۸۸ تولید شده است. در واقع هر ۴ خودروی تیبا، تیبا ۲ هاچ‌بک، ساینا و کوئیک دارای مشخصات فنی مشابه و یکسانی هستند و فقط تفاوت‌های ظاهری این خودروها است که باعث تفاوت در قیمت آن‌ها می‌شود.

همچنین لازم به ذکر است که در حال حاضر خودروی ساینا در دو مدل معمولی و سایناS تولید می‌شود که دارای مشخصات فنی یکسان هستند؛ اما مدل S این خودرو از خدمات رفاهی تقریباً خوب و قابل قبولی مانند شیشه‌های بالابر برقی، سنسور دنده عقب، هشداردهنده صوتی کمربند ایمنی، ترمز ضدقفل، دی‌لایت، صفحه نمایش ۷ اینچی، سیستم تهویه دیجیتال، طراحی متفاوت سپرهای جلو و عقب، طراحی متفاوت چراغ عقب و دیفیوزر، صندلی‌های عقب مجهز به استاندارد ایزوفیکس و سنسور باد لاستیک خودرو بهره می‌برد.

خودروی کوئیک نیز در چند مدل معمولی، R و S تولید می‌شود که دقیقاً به مانند خودروی ساینا تمام مشخصات فنی یکسان بوده و تنها تفاوت این مدل‌ها در آپشن‌های داخل اتاق و نیز تفاوت طراحی در سپرها و چراغ خلاصه می‌شود.

۳. پژو ۴۰۵

در ادامه لیست ارزانترین خودرو در ایران به خانواده پژو می‌رسیم. خودرو پژو توسط کمپانی معروف فرانسوی به همین نام در کشور فرانسه تولید شد. اولین پژو تحت عنوان پژو ۴۰۵ در سال ۱۹۸۷ تولید شد و یک سال بعد، لقب مسلسل را به خود اختصاص داد. پژو ۴۰۵ بهترین خودروی اروپا در سال ۱۹۸۸ شناخته شد و با موتوری ۱۸۰۰ سی‌سی و ۱۹۱ اسب بخار، یک هیولای واقعی بود.

تولید این خودرو در ایران از سال ۱۳۷۰ در حال انجام است. قطعات و موتور قدرتمند این خودرو بومی‌سازی شدند. پژو ۴۰۵ امروزی مجهز به موتور همان ۳۰ سال پیش است. موتور xu۷ این خودرو می‌تواند ۱۰۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور و گشتاور ۱۵۳ نیوتون‌متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه تولید کند. گشتاور بالایی که این موتور ۱۸۰۰ سی‌سی دارد، قدرت و کشش بسیار خوبی را برای سربالایی‌ها و وزن بالای اتاق تولید می‌کند.

این موتور به یک گیربکس ۵ سرعته، ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ مجهز شده که صفر تا صد آن حدوداً ۱۱ ثانیه و مصرف ترکیبی آن عدد بالای حدوداً ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. ظرفیت باک این خودرو ۷۰ لیتر در نظر گرفته شده است و امنیتی به مراتب بالاتر از خودروی پراید دارد.

طراحی ساده و قدیمی این خودرو باعث شد تا ایرانخودور به دنبال ایجاد تغییراتی در ظاهر آن باشد. نتیجه تلاش‌های ایرانخودرو برای فیس‌لیفت کردن این خودرو منجر به تولید پژو پارس و سمند شد. در واقع بیس طراحی اتاق خانوده سمند و پژو پارس بر اساس طرح اولیه پژو ۴۰۵ است. پژو ۴۰۵ در ۳ مدل Glx با موتور xu۷، Slx با موتور Tu۵ و دوگانه سوز CNG در بازار تولید می‌شود. پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز با سوخت گاز طبیعی، قدرتی در حدود ۸۷ اسب بخار تولید می‌کند.

۴. پژو ۲۰۶

به عنوان چهارمین مورد از لیست ارزانترین خودرو در ایران، قصد معرفی یک محصول زیبا، جوان‌پسند و محبوب در نزد جوان‌های ایرانی را داریم. خودروی پژو ۲۰۶ به دلیل طراحی هاچ‌بک، فرمان‌پذیری بسیار مناسب، شتاب اولیه نسبتاً بالا و راضی‌کننده و نیز مصرف پایین در بین جوان‌های ایرانی بسیار پرطرفدار است.

پژو ۲۰۶ در تیپ‌های مختلفی به تولید رسید؛ اما امروزه شاهد حضور تیپ ۲، تیپ ۵ و مدل صندوقدار این خودرو در بازار هستیم. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به موتور قدرتمند Tu۵ و امکانات رفاهی نسبتاً قابل قبولی مجهز شده است و قیمت بالایی دارد؛ اما پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در محدوده قیمت مناسب‌تری در دسترس است.

تولید پژو ۲۰۶ از سال ۱۳۸۰ در ایران انجام می‌شود و در تیپ‌های ۱ و ۲ تا ۶ و در ۲ مدل سدان و هاچ‌بک موجود است. خودروهای ۲۰۶ پلاس، ۲۰۷i و رانا در واقع خودروهای فیس‌لیفت شده ۲۰۶ هستند.

موتور این خودرو از نوع Tu۳ ۱۴۰۰ سی‌سی است که می‌تواند ۷۵ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری در حدود ۱۱۸ نیوتومن‌متر در ۳۴۰۰ دور در دقیقه تولید کند که در مقایسه با موتورهای Xu۷، Tu۵ و Ef۷ ضعیف‌تر است. گیربکس ۵ سرعته در این موتور مشغول انتقال قدرت تولید شده به چرخ‌ها است و با داشتن ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ، دارای صفر تا صد ۱۴ ثانیه و نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است.

مصرف ترکیبی ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و در کنار جثه کوچک و شتاب اولیه نسبتاً مناسب، برای تردد در سطح شهر یک خودروی مناسب و اقتصادی به شمار می‌رود.

۵. MVM

اگر بخواهیم در کنار خودروهای تولید داخل ایرانخودرو و سایپا، نیم نگاهی هم به خودروهای چینی ارزان قیمت و مناسب داشته باشیم، می‌توانیم به سراغ ۲ خودرو از خانواده MVM برویم. همانطور که در جریان هستید خودروهای چینی که با خودروهای تولید داخل در یک رنج قیمیت مشابه قرار دارند، امکانات رفاهی بسیار بالاتر و کامل‌تری را ارائه می‌دهند که خرید این خودروها را جذاب‌تر می‌کند.

خودوری MVM۱۱۰ با یک پیشرانه ۳ سیلندر و حجم موتوری ۸۰۰ سی‌سی، قدرت ۵۱ اسب بخار و گشتاور ۷۰ نیوتومن‌متر، جثه بسیار کوچک و مصرف تنها ۳.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، یک خودروی کاملاً اقتصادی است. این خودرو شتاب صفر تا صد حدوداً ۱۹ ثانیه‌ای دارد و می‌تواند به نهایت سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت برسد.

خودروی MVM۳۱۵ از یک پیشرانه ۱۵۰۰ سی‌سی ۴ سیلندر بهره می‌برد که می‌تواند ۱۰۷ اسب بخار نیرو و گشتاوری معادل ۱۴۰ نیوتون‌متر ایجاد کند که برای وزن ۱۲۱۰ کیلوگرمی این خودرو، اعداد مناسبی به نظر می‌رسند. شتاب صفر تا صد این خودرو حدوداً ۱۲ ثانیه است و می‌تواند به نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت برسد. همچنین با مصرفی ترکیبی ۶.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، یک خودروی مناسب برای داخل شهر و جاده است.

همانطور که اشاره شد نقطه برتری خودروهای چینی نسبت به نمونه‌های تولید داخل، ارائه آپشن‌ها و خدمات رفاهی داخل کابین بالاتر است. تنها نقاط ضعف‌شان هم احتمالاً به بازار دست دوم ضعیف‌تر و نیز کمبود قطعات یدکی در بازار مربوط می‌شود.

اخبار مرتبط
این مقام مسئول ادامه داد: واردات خودروهای جانبازان هم فقط مربوط به سازمان توسعه تجارت نیست و کار سازمان در این رابطه انجام شده و منتظر هستیم بانک مرکزی مدل تخصیص ارز و بنیاد شهید هم گروه‌هایی که قرار است ارز بگیرند را مشخص کند.
لازم به ذکر است که کلیه شرایط عمومی و اختصاصی بخشنامه‌های فراخوان اولویت‌های سامانه یکپارچه فروش خودرو (متقاضیان عادی) در خصوص متقاضیان این بخشنامه نیز لازم‌الاجرا خواهد بود. علاوه بر این، برنامه‌های فروش پیش‌فروش ارائه شده در این بخشنامه، مشمول مصوبه 473 شورای رقابت می‌باشد و در صورت افزایش قیمت محصول در زمان تحویل، بخش معادل پیش‌پرداخت مشمول افزایش قیمت نخواهد شد.
بنا به این گزارش، تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۳ در بازار ۵۵ میلیون تومان ریزش داشت و به قیمت ۹۴۵ میلیون تومان و تارا دنده‌ای V۱ مدل ۱۴۰۳ در حدود ۱۵ میلیون تومان ارزان شده و ۸۲۰ میلیون تومان قیمت خورده است.
گروه خودروسازی سایپا اولین طرح فروش فوق‌العاده محصولات خود را با خودروی سایپا ۱۵۱ SE و با قیمت جدید، ویژه متقاضیان عادی آغاز کرده است

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها