پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

از چند سالگی می‌توانیم وام بگیریم؟

05 دی 1402
از چند سالگی می‌توانیم وام بگیریم؟

با وجود تصویب افزایش وام ازدواج، هنوز تکلیف پرداخت وام به افراد زیر ۱۸ سال مشخص نیست و احتمال ممنوعیت پرداخت وام به آن ها وجود دارد.

به گزارش بانک اول  فاطمه ذوالقدر عضو فراکسیون زنان مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر، از طرح دولت برای ایجاد محدودیت سنی در دریافت وام ازدواج خبر داد و گفت: با توجه به افزایش رقم وام ازدواج، قرار است طرحی از سوی دولت برای محدودیت سنی دریافت کنندگان وام ازدواج وضع شود.

ذوالقدر توضیح داد: در صورت تصمیم به اجرایی شدن این طرح، دولت این محدودیت را به بانک‌ها ابلاغ خواهد کرد و مجری مستقیم آن دولت و بانک‌ها خواهند بود.

وی با بیان اینکه این موضوع پیشنهاد خود دولت است و ربطی به مجلس ندارد، تصریح کرد: مجلس تنها پیشنهاد افزایش رقم وام ازدواج را داد که مطرح کننده این طرح نیز کمیسیون فرهنگی بود و خوشبختانه به نتیجه نیز رسید اما طرح محدودیت اعطای وام مربوط به خود دولت است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با توضیح درباره جزئیات این محدودیت نیز ابراز داشت: اگر این طرح اجرا شود، احتمالاً دریافت وام ازدواج برای دختران زیر ۱۵ سال و پسران زیر ۱۸ سال ممنوع یا دارای ضوابط خاصی خواهد شد.

تندگویان نیز طی روزهای اخیر با اشاره بر همین موضوع گفت: حرف ما این نیست که به زیر ۱۵ سال وام تعلق نگیرد بلکه می‌گوئیم حق آنها تا ۱۸ سالگی محفوظ بماند تا بتوانند خودشان از وام استفاده کنند زیرا به صورت قانونی تا ۱۸ سالگی نمی‌توانند افتتاح حساب داشته باشند و از وام استفاده کنند.

معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور نیز چندی پیش در واکنش به افزایش وام ازدواج از لزوم ممنوعیت هرگونه ازدواج افراد زیر ۱۳ سال سخن گفت و تاکید کرد: سعی داریم بتوانیم محدودیت سنی برای وام ازدواج مدنظر قرار دهیم تا امکان سو استفاده از این وام وجود نداشته باشد.

با این وجود هنوز تکلیف پرداخت وام ازدواج برای افراد زیر ۱۸ سال مشخص نیست و تاکنون برای اینکه وام افراد زیر ۱۸ و ۱۳ سال به طور کلی ممنوع یا محفوظ مانده و پس از ۱۸ سالگی به آنها پرداخت شود، تصمیمی گرفته نشده است.

حال باید دید پس از اظهار نظرهای متعدد در این باره، سرنوشت وام ازدواج برای افراد ۱۸ سال چه خواهد شد و آیا زوج‌های زیر ۱۸ سال نیز مشمول دریافت وام خواهند شد یا خیر./مهر

اخبار مرتبط
تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱۴۰۱/۱/۱بوده است مبلغ سه میلیارد (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله تعیین شده است.
این طرح از جمله طرح‌های اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه در بانک رفاه کارگران است که مشتریان این بانک می‌توانند بر اساس میانگین ایجادی در حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز خود، از مزایای آن بهره‌مند شوند. بر اساس این طرح، اشخاص حقیقی و شرکت‌های حقوقی دارای کسب‌وکارهای خرد و دانش‌بنیان می‌توانند با سپرده‌گذاری در مقاطع مختلف از تسهیلات قرض‌الحسنه با نرخ کارمزد صفر تا 4 درصد و بازپرداخت حداکثر 60 ماهه بهره‌مند و یا امتیاز حساب استفاده نشده را به کارکنان خود انتقال دهند.
معاون توسعه بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه متخصصان ایرانی دانش‌آموخته خارج از کشور نیز می‌توانند برای درخواست بهره‌مندی از این تسهیلات، از طریق ارتباط با مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری اقدام کنند، گفت: هر متقاضی صرفاً مجاز به استفاده از یکی از تسهیلات ساخت/خرید و یا ودیعه اجاره مسکن است و در صورت استفاده از یکی از این دو، امکان معرفی برای تسهیلات مسکن دیگر وجود ندارد.
تسهیلات خرید لوازم خانگی بانک‌ها بر اساس درخواست مشتری از ۵ میلیون، ۱۰ میلیون، ۳۰ میلیون، ۵۰ میلیون، ۱۰۰، ۱۵۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان است

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها