پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

عیدی دولت به مادران به مناسبت روز مادر + مبلغ

05 دی 1402
عیدی دولت به مادران به مناسبت روز مادر + مبلغ

به گزارش بانک اول به نقل از اقتصاد آنلاین در آستانه روز مادر از عیدی دولت به مادران ایرانی در قالب طرح یسنا رونمایی شد. در این طرح که اجرای آن از از امروز پنجم دی ماه آغاز شده، از مادران باردار و شیرده دارای فرزند زیر ۲ سال حمایت شده و حساب این مادران برای خرید کالا شارژ شده است. طرح یسنا در گام اول در ۸ استان آغاز شده و به زودی در سایر استان‌های کشور نیز اجرایی خواهد شد.

طرح یسنا سومین طرح تشویقی دولت پس از طرح یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی و یارانه کودکان دارای فقر غذایی و نیازمند تغذیه است و در گام اول مادران شیرده (دارای فرزند زیر ۲ سال) در دهک یک درآمدی در ۸ استان کهگیلویه و بویراحمد، خراسان‌جنوبی، ایلام، خراسان‌شمالی، گلستان، فارس، هرمزگان و لرستان، مشمول این طرح هستند.

اجرای این طرح در راستای اجرای ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با هدف حمایت از مادران شیرده دارای فرزند زیر ۲ سال در دهک یک درآمدی در هشت استان کم‌برخوردار (با اولویت محرومیت و نرخ باروری زیر ۲/۵ درصد) با ارائه سبد غذایی رایگان در بستر کالابرگ الکترونیکی انجام می‌شود.

عیدی دولت به مادران به مناسبت روز مادر چقدر است؟

معاون رفاهی وزارت درباره طرح یسنا که در آستانه روز مادر رونمایی شده است بیان کرد: طرح یسنا مربوط به مادران باردار و شیرده دهک اول تا سوم می‌شود. در مرحله نخست فقط برای ۸ استان خراسان جنوبی، خراسان شمالی، لرستان، هرمزگان، فارس، گیلان، کهکیلویه و بویراحمد و گلستان می‌شود. مادران نیازمند به کالری از سوی وزارت بهداشت شناسایی شده‌اند. جمعیت مادران (باردار و شیرده) در این ۸ استان ۲۷ هزار نفر بوده که ۲۲ هزار نفر آن‌ها مشمول طرح دریافت یارانه برای مصرف کالری مورد نیاز شده‌اند.

عسگریان عنوان کرد: در طرح سوم به هر مادر مشمول مبلغ ۴۰۰ هزار تومان ماهانه پرداخت می‌شود که باید از ۱۶ قلم معرفی شده در طرح کودکان استفاده کنند.

وی تاکید کرده است که این طرح اقلام بهداشتی را هم شامل می‌شود.

 آیا عیدی مادران قابل برداشت است؟

طبق گفته معاون رفاهی وزارت کار، یارانه تشویقی مادران باردار و شیرده قابل برداشت نیست و مشمولان این یارانه می‌توانند به صورت کالابرگ از آن استفاده کنند.

اخبار مرتبط
همزمان با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک پرسش‌های مختلفی از سوی شهروندان مطرح شد، از همین رو وزارت رفاه اقدام به پاسخِ برخی پرسش‌های احتمالی شهروندان مانند اینکه «آیا قرار است یارانه‌های نقدی حذف شود؟» یا اینکه «برای ثبت‌نام افراد جامانده از دریافت یارانه باید چه کنیم؟» کرده است.
منابع هدفمند سازی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با رشدی ۱۵ درصدی به ۷۵۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که منابع هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال گذشته حدود ۶۵۹ هزار میلیارد تومان بوده است. با این حساب یک خانوار ۳ نفره در سال آینده مبلغ ۱ میلیون و ۳۸۰ هزارتومان یارانه نقدی خواهند گرفت.
برخی از مردم تصورشان این است که برای خرید اقلام تنها باید ۲۲۰ هزار تومان هزینه کنند در صورتیکه اینگونه نیست و باید خرید داشته باشند و بعد این مبلغ به عنوان تخفیف برای آنها فعال می‌شود؛ همچنین این تصور وجود دارد که خرید باید به صورت یکجا انجام شود در حالی که مدت زمان طرح در سه مرحله یک ماهه اجرا می‌شود و شخص می‌تواند در این بازه به فراخور نیاز خرید داشته باشد.
دولت‌ها از برنامه‌های یارانه نقدی برای کمک به افراد با درآمد کم استفاده می‌کنند. یارانه نقدی یک پرداخت مستقیم از دولت به گیرنده است که به صورت پول نقد یا از طریق کارت های بانکی انجام می‌شود. این برنامه‌ها برای کاهش فقر و تشویق بهترین استفاده از منابع جامعه، به کار می‌روند. بسیاری از این برنامه‌ها از محدودیت دریافت تمایل دارند و تحت شرایط و دستورالعمل‌های خاصی تعیین می‌شوند تا به هدف موردنظر دست یابند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها