جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

۱۰ ارز قدرتمند جهان در سال ۲۰۲۳ / قوی‌ترین پول جهان متعلق به کدام کشورها است؟

06 دی 1402
۱۰ ارز قدرتمند جهان در سال ۲۰۲۳ / قوی‌ترین پول جهان متعلق به کدام کشورها است؟

کشور‌های عرب نشین جنوب غربی آسیا، در چند دهه گذشته سرمایه‌گذاری بسیار زیادی روی گردشگری کرده‌اند. البته در کنار این کشور‌ها، کشور‌های پیشرفته غربی نیز حرفی برای گفتن دارند.

به گزارش بانک اول تعداد زیادی ارز در جهان وجود دارد که ۱۸۰ مورد از آن‌ها توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته می‌شوند. چند مورد از این پول‌ها از نظر ارزش پولی، در بالاترین سطح دنیا قرار دارند. اکثر این ارزها، واحد پولی کشور‌های عرب نشین جنوب غرب آسیا هستند. این کشور‌ها با ارزش‌ترین ارز جهان را دارند. چون اولاً به خوبی از صادرات نفت استفاده کرده‌اند، دوماً خبری از تحریم‌های اقتصادی علیه آن‌ها نیست.

خبرنگاران تحریریه «فوربس» پس از تجزیه‌وتحلیل اقتصادهای جهانی و معرفی برترین و قدرتمند‌ترین کشورها، اقتصادها، بانک‌ها و... در سال ۲۰۲۳ این‌بار ۱۰ پول قدرتمند در سال مذکور را معرفی کردند. سازمان ملل ۱۸۰ را در سراسر جهان به عنوان ارز قانونی به رسمیت می‌شناسد، اما مفهوم قدرت ارز حول قدرت خرید پول یک کشور در هنگام مبادله برای کالاها، خدمات یا ارزهای دیگر می‌چرخد.

بر این اساس باید گفت که قدرت ارز در ارزیابی با تعداد کالاها و خدمات قابل خرید در مقابل یک واحد پول ملی، یا به عبارت دیگر میزان ارز حاصل از مبادله آشکار می‌شود.

در راستای این موضوع اقتصاددانان تاکید کردند برای اینکه لقب با‌ارزش‌ترین و قدرتمند‌ترین ارز را به واحد پول یک کشور داد مستلزم ارزیابی کشور در زمینه‌های نرخ تورم، رشد اقتصادی داخلی، سیاست‌های اعمال شده توسط بانک مرکزی مربوطه و ثبات کلی اقتصاد‌ی کشور است. بر این اساس تحلیلگران این نهاد ۱۰ پول قدرتمند جهانی در سال ۲۰۲۳ را معرفی کردند و عامل برجستگی آنها را نیز مورد بررسی قرار دادند.

دینار کویت: قدرتمندترین پول جهان، دینار کویت است که برای نخستین بار در سال ۱۹۶۰ معرفی شد و به عنوان با ارزش‌ترین ارز جهان در رتبه‌بندی‌ قرار گرفت. دلیل این امر را باید ناشی از ذخایر نفتی و سیستم معاف از مالیات دانست که به تقاضای بالای پولی این کشور کمک می‌کند.

دینار بحرین: دینار بحرین به عنوان پول رایج بحرین جزیره‌ای در خلیج فارس، در رتبه دوم قرار دارد که ارزش آن به‌شدت به صادرات نفت وابسته است. این کشور با جامعه مهاجران قوی از جمله تعداد قابل توجهی از هندی‌ها در جایگاه دومین ارز قوی جهان قرار گرفت.

ریال عمان: این ارز به عنوان واحد پول عمان پس از آنکه این کشور استفاده از روپیه هند را به عنوان واحد پول رسمی خود متوقف کرد، به رسمیت شناخته شد. ارزش این ارز به ذخایر قابل توجه نفت وابسته است و به موجب آن در جایگاه سومین ارز ارزشمند جهان شناخته شد.

دینار اردن: این ارز از سال ۱۹۵۰ جایگزین پول فلسطین شد. نرخ ارز ثابت و اقتصاد متنوع اردن به ارزش بالای پول اردن کمک کرده است و آن را به عنوان چهارمین پول قدرتمند در سطح جهان رساند.

پوند انگلیس: بریتانیا که از چند کشور انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی تشکیل شده از پوند به عنوان پول رایج استفاده می‌کند. این ارز به عنوان پنجمین ارز قوی جهان، جایگاه قابل توجهی در امور مالی جهانی دارد و به سبب موقعیت لندن به عنوان یک مرکز مالی و فعالیت‌های تجاری گسترده بریتانیا تقویت شده است.

پوند جبل‌الطارق: جبل‌الطارق به عنوان یک قلمرو برون‌مرزی بریتانیا، به بخش‌هایی مانند گردشگری و بازی‌های الکترونیکی وابسته است و جایگاه ششم را در بین قوی‌ترین ارزها دارد.

دلار جزیره کیمن: این ارز به عنوان واحد پول جزیره کیمین در رتبه‌بندی‌ها در پله هفتم قرار دارد که این منطقه واحد پول خود را در سال ۱۹۷۲ پذیرفتند.

فرانک سوئیس: سوئیس که به ثبات اقتصادی معروف است در میان ثروتمندترین کشورهای جهان قرار دارد و ارزش پول آن به عنوان هشتمین ارز ارزشمند جهان شناخته می‌شود.

یورو: واحد پول رسمی منطقه یورو به شمار می‌رود که ۱۹ کشور عضو اتحادیه اروپا را شامل می‌شود. این دومین ارز ذخیره بزرگ و دومین ارز پرمعامله در سراسر جهان است و به عنوان یکی از قوی‌ترین ارزها در جایگاه نهم قرار دارد.

دلار: دلار آمریکا پرمعامله‌ترین ارز در سطح جهان است و با وجود محبوبیت، رتبه دهم را در بین قوی‌ترین ارزهای جهان دارد. گفتنی است که این ارز قابلیت ذخیره به عنوان سرمایه‌گذاری در آینده را دارد.

اخبار مرتبط
رکوردشکنی ها پی در پی بهای جهانی طلا، بازار داخلی فلز زرد را هم تحت تاثیر قرار داده به گونه ای که قیمت هر سکه طرح جدید از حدود ۳۴ میلیون تومان در روز ۱۰ اسفند سال گذشته، به حدود ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در روز جاری رسانده است. همچنین بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در روز ۱۰ اسفند به ۳ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان در روز جاری رسیده است.
امروز قیمت دلار ثبات را تجربه کرده است، قیمت طلا اما افزایش یافت
یک اقتصاددان، قیمت دلار در پایان سال ۱۴۰۳ را پیش‌بینی کرد.
رئیس اتحادیه طلا فروشان گفت: مردم از خرید طلای دست دوم جدا خودداری کنند طلایی که فاقد کد استاندارد باشد قابل پیگیری نیست

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها