پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

مالیات خودرو لوکس دقیقا چقدر است؟

06 دی 1402
مالیات خودرو لوکس دقیقا چقدر است؟

مالیات خودرو لوکس در سال ۱۴۰۳ مثل امسال برای مدل‌های بالای سه میلیارد اهمیت پیدا می‌کند. یعنی برای صاحبان ماشین‌های داخلی و چینی جای نگرانی وجود ندارد و طبق قانون مالیات خودرو لوکس معادل یک درصد از مازاد ارزش خودرو نسبت به مرز سه میلیارد محاسبه می‌شود. با این اوصاف کسی که خودرو چهار میلیاردی دارد، باید ۱۰ میلیون تومان به عنوان مالیات خودرو لوکس به حساب دولت واریز کند. اخذ مالیات از خودرو لوکس قانونی است که از سال ۱۴۰۰ در لایحه بودجه گنجانده می‌شود، اما عددورقم‌های اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی درباره سال‌های گذشته تفاوت چشمگیری با ارقام اولیه و پیش‌بینی‌شده دارد و به‌عنوان مثال در سال ۱۴۰۱ کمتر از یک درصد مشمولان اقدام به پرداخت مالیات خودرو لوکس کرده‌اند.

مالیات خودرو لوکس در سال ۱۴۰۳

به گزارش بانک اول مالیات خودرو لوکس در سال ۱۴۰۳ و روش محاسبه آن تفاوتی با سال گذشته ندارد. در صفحه بیستم لایحه بودجه ۱۴۰۳ نوشته شده: انواع خودرو‌های سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی که در اختیار مالکان حقیقی و حقوقی دولتی قرار دارند و قیمت روز آن‌ها بیش از سه میلیارد تومان است، نسبت به مازاد این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد می‌شوند.

مالیات خودرو لوکس در سال ۱۴۰۳ با این اوصاف تفاوتی با امسال ندارد و همچنان خودرو‌های گران‌تر از سه میلیارد به عنوان خودرو لوکس شناخته می‌شوند.

مالیات خودرو لوکس از طریق محاسبه قیمت روز خودرو انجام می‌شود که این تکلیف طبق قانون به سازمان امور مالیاتی محول شده و آن‌ها تا پایان خرداد هر سال سازوکار دریافت مالیات خودرو لوکس را به اشخاص مشمول اعلام می‌کنند. اشخاص مشمول باید نهایتا تا بهمن ۱۴۰۳ نسبت به واریز مالیات خودرو لوکس اقدام کنند.

سرنوشت مالیات خودرو لوکس در سال‌های گذشته

مالیات خودرو لوکس داستانی است که مثل مالیات خانه لوکس از سال ۱۴۰۰ کلید خورده. مشمولان خودرو و خانه لوکس در سال جاری، مثل روال سال‌های گذشته تا پایان بهمن امسال برای واریز مالیات فرصت دارند، اما عدد و رقم‌هایی که از سال‌های گذشته درباره اخد مالیات خودرو لوکس وجود دارد، تاحدود زیادی مشخص می‌کند میزان درآمد دولت از محلی که پیش‌بینی می‌شده، بسیار پایین‌تر بوده است.

مالیات خودرو لوکس به‌عنوان مثال در سال ۱۴۰۰ یعنی اولین سال اجرای این قانون، شامل ۱۷۷ هزار خودرو لوکس می‌شده است. آن زمان ملاک خودرو‌های لوکس، ماشین‌های بالای یک میلیارد محسوب می‌شدند و قرار بود آن سال حدود شش هزار میلیارد تومان از محل مالیات خودرو لوکس به حساب دولت واریز شود. با این حال در اولین سال اجرای قانون فقط ۷۷۰ میلیارد تومان دریافت شد که حدود ۱۳ درصد از رقم پیش‌بینی شده به حساب می‌آید.

مالیات خودرو لوکس در سال ۱۴۰۱ شامل ۲۶۲ هزار خودرو لوکس می‌شد. آن سال هم طبق پیش‌بینی‌ها باید چیزی نزدیک شش هزار میلیارد از محل مالیات خودرو لوکس دریافت می‌شد، اما نهایتا این عدد به ۲۰ میلیارد تومان یعنی حدود سه‌دهم درصد از رقم اولیه به حساب دولت رفت.

مالیات خودرو لوکس دقیقا چقدر است؟

مالیات خودرو لوکس شامل مازاد قیمت خودرو از مرز سه میلیارد است و اگر ارزش خودرو دقیقا سه میلیارد باشد، مالک از پرداخت مالیات معاف است. مالک بی ام و سری ۳ مدل ۲۰۱۴ که ارزش خودرو آن حدود چهار میلیارد تومان است، به این ترتیب باید بابت آن یک میلیارد یک درصد یعنی ۱۰ میلیون تومان مالیات پرداخت کند.

مازراتی گیبلی مدل ۲۰۱۵ یکی از گران‌قیمت‌ترین مدل‌های وارداتی فعلی در خیابان‌هاست که یکسری از فروشنده‌ها حدود ۳۵ میلیارد برای آن قیمت گذاشتند. البته که ارزش‌گذاری خودرو برای محاسبه مالیات خودرو لوکس به عهده سازمان امور مالیاتی است، اما با فرض این عدد به عنوان ارزش خودرو، مالیات سالانه آن یک درصد از ۳۲ میلیارد خواهد بود؛ یعنی ۳۲۰ میلیون.

اخبار مرتبط
جک J4 یکی از سدان‌های جمع و جوری است که هم‌زمان با هم‌وطنان چینی‌اش، بسترن B30 و بی وای دی F3 به بازار ایران رسید. پیش از ورود این خودرو در سال ۹۷، کرمان موتور جک J3 و جک J5 را روی خط مونتاژ داشت که به ترتیب در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۶ به پایان کار خود رسیدند.
لی جون، بنیانگذار چینی شیائومی اعلام کرد که تا ۲۴ آوریل ۷۵ هزار و ۷۲۳ سفارش برای سدان الکتریکی SU۷ اسپرت خود ثبت کرده است و قصد دارد بیش از ۱۰ هزار دستگاه را در ژوئن تحویل دهد.
ساینا خودرویی است که مراحل طراحی آن توسط سایپا صورت گرفته‌است و از موتور ام۱۵ و استاندارد یورو۴ و یورو۵ برخوردار است. شرکت سایپا تاکنون ۵ تیپ ساینا از جمله ساینا اتوماتیک، ساینا اس، ساینا ئی‌ایکس، ساینا اس‌ایکس و ساینا لوکس اتوماتیک تولید کرده‌است.
برخلاف شرکت فودای که از چهار موتور مختلف برای پیکاپ فودای F22 خودش استفاده کرده، اما شرکت دایون، پیکاپ V5 خود را فقط با دو موتور در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد که هردوی آنها از نوع توربوشارژ هستند و گیربکس 6 دنده دستی دارند اما یکی از آنها دیزلی است و دیگری بنزینی.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها