پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

فرآیند انتقال سهام عدالت به وراث از طریق بازار سرمایه رایگان است

06 دی 1402
فرآیند انتقال سهام عدالت به وراث از طریق بازار سرمایه رایگان است

مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفت: تمام خدمات مربوط به انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث به شرط اینکه از طریق بازار سرمایه صورت گیرد رایگان خواهد بود.

به گزارش بانک اول مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در بحث انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث این نکته را باید مطرح کرد که وراث اگر می‌خواهند از طریق بازار سرمایه به انحصار وراثت سهام عدالت اقدام کنند باید در ابتدا کارهای مربوط به انحصار وراثت را انجام دهند و برگه حصر وراثت را دریافت کنند تنها کافی است که یکی از وراث سجامی باشد و مدارک مورد نیاز را به همراه داشته باشد.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: مدارک لازم شامل تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی، اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیینی در گواهی حصر وراثت (با این توضیح که رسید متقاضی کارت ملی و یا گواهی شماره ملی ممهور به مهر سازمان ثبت احوال می‌تواند جایگزین کارت ملی باشد)، اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی (در صورتی که مادر در عداد وراث باشد؛ مستنبط از بند ب ماده ۸۹۲ قانون مدنی جهت کنترل حاجب، صفحات شناسنامه مربوط به تعداد فرزندان پدر و مادر متوفی نیز الزامی است) و در صورتی که متوفی دارای وصیت نامه رسمی باشد که در گواهی حصر وراثت نیز به آن اشاره شده است، ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت نامه نیز ضروری است. سپس افراد می‌توانند به یکی از شعب کارگزاری‌ها و یا شعب بانک‌های منتخب مراجعه کنند و مدارک را تحویل دهند گفتنی است این فرآیند رایگان بوده و نیازمند به پرداخت هیچ وجهی نخواهد بود.

حاجی‌وند توضیح داد: بعد از بررسی و طی شدن مراحل در کوتاه مدت سهام عدالت متوفی میان وراث توزیع و تمام سود انباشته آن هم در انتهای سال با مرحله دوم واریز سود سهام عدالت برای افراد پرداخت خواهد شد.

او در خصوص رایگان بودن فرآیند انتقال سهام عدالت به وراث گفت: باید بر این‌ نکته تاکید کرد که وراثی که از طریق بازار سرمایه(شعب کارگزاری‌ها و شعب بانک‌های منتخب) اقدام به انحصار وراثت سهام عدالت کنند فرآیند برای آنها رایگان خواهد بود./باشگاه خبرنگاران

اخبار مرتبط
وراثی که موفق نشده‌اند در این مرحله سود سهام عدالت متوفیان را دریافت کنند، اگر تا خردادماه فرایند انتقال سهام و ثبت‌نام یا به‌روزرسانی اطلاعات خود در سامانه سجام را انجام بدهند، سود سهام عدالت خود را در مرحله سوم واریز سود سهام عدالت دریافت خواهند کرد.
مرحله سوم سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۱۴۰۱ که ناشی از قصور هشت شرکت در واریز سود مرحله‌ی دوم سال گذشته بود قرار است خرداد ۱۴۰۳ پرداخت شود.
بنابر اعلام مسئولان سازمان بورس، احتمالا مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت عملکرد مالی ۱۴۰۱ شرکت‌ها خرداد خواهد بود، سودی که برای دریافت آن نیاز به مراجعه به هیچ سایتی نیست.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: ارائه ابزارهای لازم به بنگاه‌ها برای تأمین مالی یکی از اقداماتی بود که در سال‌های اخیر از طریق شرکت‌ سهامی عام پروژه‌ها برای مشارکت افراد حقیقی انجام دادیم. تاکنون دو پروژه به این شکل تأمین مالی شده، در پروژه اول ۱۰۰ هزار نفر شرکت کردند و ماه بعد به بهره‌برداری می‌رسد و در پروژه دوم هم ۸۰ هزار نفر مشارکت داشتند و در دست اجراست.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها