شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

هزینه گواهینامه رانندگی پایه یک، پایه دو و پایه سه اعلام شد

07 دی 1402
هزینه گواهینامه رانندگی پایه یک، پایه دو و پایه سه اعلام شد

هزینه گواهینامه رانندگی در هر سال به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل بهتر است که بعد از 18 سالگی در اولین فرصت برای گرفتن آن اقدام کنید؛ چون با گذشت هر سال و مشاهده قیمت‌های جدید حسرت خواهید خورد.

به گزارش بانک اول گواهینامه رانندگی خودرو در ایران به ۳ نوع گواهینامه پایه یک (مخصوص کامیون و خودروهای سنگین)، پایه دو (مخصوص خودروهای تا ۲۶ نفر سرنشین و ۶ تن وزن) و پایه سه (مخصوص خودروهای سواری) تقسیم می‌شود که شرایط و هزینه دریافت هر کدام با دیگری تفاوت دارد. همچنین شرایط و هزینه گواهینامه موتور هم با این گواهینامه‌ها متفاوت است.

اگر قصد گرفتن هر کدام از گواهینامه‌های بالا را دارید و می‌خواهید بدانید هزینه گواهینامه ۱۴۰۲ چقدر شده است، این مقاله را تا انتها بخوانید.

هزینه گواهینامه رانندگی شامل چه مواردی می‌شود؟

هزینه گواهینامه رانندگی شامل موارد متعددی می‌شود که در سال‌های اخیر تورم روی آن‌ها هم تأثیر گذاشته است و به همین دلیل است که افزایش هزینه ثبت نام گواهینامه رانندگی ۱۴۰۲ غیرمنتظره به نظر می‌رسد. در ادامه با مواردی که در فهرست هزینه گواهینامه پایه سه، دو و یک قرار می‌گیرند آشنا می‌شوید:

کلاس‌های تئوری
کلاس‌های عملی
هزینه تمبر واریزی به حساب‌های نیروی انتظامی و شهرداری
هزینه چشم‌پزشکی و آزمایش تعیین گروه خونی
هزینه خرید کتاب آیین‌نامه
گواهی عدم اعتیاد (برای گواهینامه پایه یک و دو)
هزینه کاردکس
هزینه مردودی در امتحان آیین‌نامه و شهر


البته به‌تازگی برخی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند که از نظر نیروی انتظامی شرکت در کلاس‌های تئوری (آیین‌نامه) اجباری نیست و به همین دلیل هزینه این کلاس‌ها باید از هزینه گواهینامه ۱۴۰۲ حذف شود.

هزینه گواهینامه پایه یک سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

تمامی افرادی که می‌خواهند با خودروهای سنگین با ظرفیت بیشتر از ۲۶ نفر و وزن بیشتر از ۶ تن رانندگی کنند، باید گواهینامه پایه یک بگیرند. پیش از پرداختن به هزینه گواهینامه پایه یک در سال ۱۴۰۲، بهتر است با شرایط دریافت آن آشنا شوید تا ببینید اصلاً می‌توانید برای این گواهینامه اقدام کنید یا خیر:

حداقل ۲۵ سال سن
گذشتن ۲ سال از اخذ گواهینامه پایه دو
داشتن گواهینامه پایه دو با حداقل ۶ ماه اعتبار
طی کردن آموزش‌های تئوری و عملی
قبولی در آزمون تئوری (آیین‌نامه و اطلاعات فنی خودروهای سنگین) و عملی
انجام معاینات جسمی (چشم) نزد پزشک معتمد
گرفتن گواهی سلامت جسمی و روحی
داشتن گواهی عدم اعتیاد
هزینه گواهینامه پایه یک در سال ۱۴۰۲ چیزی حدود ۷ میلیون تومان می‌شود که در آن هزینه مردودی در امتحان آیین‌نامه و عملی حساب نشده است. به ازای هر بار مردودی آزمون آیین‌نامه ۵ هزار تومان و به ازای هر بار ردشدن در آزمون عملی باید ۱۵۰ هزار تومان به هزینه گواهینامه رانندگی پایه یک اضافه می‌شود.

هزینه گواهینامه پایه دو سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

درصورتی‌که می‌خواهید با خودروهای تا ۲۶ نفر ظرفیت و ۶ تن وزن رانندگی کنید، باید گواهینامه پایه دو بگیرید. دریافت این گواهینامه هم مثل گواهینامه پایه یک شرایط خاص خود را دارد و پیش از پرداختن به هزینه گواهینامه پایه دو، بهتر است با این شرایط آشنا شوید:

حداقل ۲۳ سال سن
داشتن گواهینامه پایه سه با حداقل ۷ ماه اعتبار
گذشتن حداقل ۲ سال از تاریخ گرفتن گواهینامه پایه دو
گواهی عدم اعتیاد
گذراندن کلاس‌های عملی و تئوری
قبولی در امتحان تئوری (آیین‌نامه و اطلاعات فنی خودرو) و شهر
اخذ تأییدیه سلامت جسمی (چشم) و روحی
هزینه گواهینامه پایه دو در سال ۱۴۰۲ چیزی بین ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تا ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که هزینه هر بار رد شدن در آزمون تئوری (۵۰ هزار تومان) و آزمون عملی (۱۵۰ هزار تومان) منجر به تفاوت در این هزینه شده و ممکن است هزینه گواهینامه رانندگی پایه دو را بالاتر هم ببرد.

هزینه گواهینامه پایه سه سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

گواهینامه پایه سه ساده‌ترین گواهینامه رانندگی است که هر شخصی با داشتن ۱۸ سال تمام و قبولی در آزمون‌های مربوطه می‌تواند آن را دریافت کند. با گرفتن گواهینامه پایه سه، می‌توانید انواع خودروهای سواری و وانت را برانید.

به جز پرداخت هزینه گواهینامه پایه سه و داشتن ۱۸ سال تمام، سایر شرایط اختصاصی دریافت این گواهینامه شامل داشتن قد بالاتر از ۱۴۰ سانتی‌متر می‌شود. سایر شرایط اخذ گواهینامه رانندگی پایه سه مشابه پایه یک و دو است و فقط نیازی به به دریافت گواهی عدم اعتیاد ندارد.

با احتساب تمامی جزئیات، هزینه گواهینامه پایه ۳ چیزی بین ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تا ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود. هزینه مردودی در آزمون عملی و تئوری این گواهینامه هم مشابه گواهینامه پایه یک و دو است و به ازای هر بار رد شدن در این آزمون‌ها، هزینه گواهینامه رانندگی پایه سه شما بالاتر می‌رود.

هزینه گواهینامه بین المللی چقدر است؟

گرفتن گواهینامه بین‌المللی بهترین راه برای کاهش هزینه‌های در سفر به کشورهای همسایه است؛ چون شما را از صرف هزینه برای تاکسی‌های اینترنتی و وسایل حمل و نقل عمومی بی‌نیاز می‌کند. برای گرفتن گواهینامه بین‌المللی باید مدارک زیر را  به کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران ارائه کنید:

کپی صفحه اول پاسپورت دارای اعتبار
اصل گواهینامه رانندگی داخلی با حداقل یک ماه و یک روز اعتبار
یک قطعه عکس ۴*۳ تمام رخ
هزینه گواهینامه بین المللی به مدت اعتبار مدنظر شما بستگی دارد. این گواهینامه به‌صورت یک و سه‌ساله صادر می‌شود و هزینه دریافت آن‌ها به ترتیب ۴۳۰ هزار تومان و یک میلیون و ۲۱۳ هزار تومان است. همچنین هزینه دریافت گواهینامه بین‌المللی خودرو و موتور به‌صورت یکجا با اعتبار یک‌ساله ۴۶۰ هزار تومان و با اعتبار ۳ ساله یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان می‌شود

هزینه گواهینامه موتور در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

هزینه گواهینامه موتور به‌مراتب کمتر از هزینه گواهینامه رانندگی خودرو است؛ چون برای دریافت گواهینامه موتور ۵ جلسه کلاس عملی و برای گواهینامه خودرو ۱۰ جلسه کلاس عملی می گذارنید. همچنین هزینه کلاس‌های تئوری گواهینامه موتور تقریباً نصف کلاس‌های تئوری گواهینامه خودرو است.

در سال ۱۴۰۲، هزینه گواهینامه رانندگی موتور چیزی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که شامل هزینه کلاس‌های تئوری و عملی و هزینه آزمایش چشم، خون و … می‌شود.

در این مقاله هزینه ثبت نام گواهینامه رانندگی ۱۴۰۲ برای پایه‌های مختلف و همچنین هزینه گواهینامه رانندگی بین المللی و موتور را بررسی کردیم. با توجه به افزایش چشمگیر هزینه گواهینامه رانندگی در سال‌های اخیر، توصیه می‌کنیم که هنگام آزمون‌های عملی حتماً آرامش خود را حفظ کنید و پیش از آزمون نیز به اندازه کافی تمرین کنید تا هزینه دریافت گواهینامه برای شما بیشتر نشود.

اخبار مرتبط
فعال‌سازی این بخشنامه بر روی وبسایت esale.ikco.ir پس از دریافت پیامک از ایران‌خودرو انجام خواهد شد. تکمیل مراحل ثبت نام تنها از طریق وبسایت ثبت نام ایران خودرو امکان‌پذیر است. لطفاً توجه داشته باشید که در صورت انجام مراحل از طریق وبسایت‌های دیگر، شرکت ایران خودرو هیچ‌گونه مسئولیتی را بر عهده نمی‌گیرد. ثبت نام تنها از طریق وبسایت ایران خودرو و به صورت آنلاین انجام می‌شود و متقاضیان موظفند نمایندگی محل سکونت خود را برای ثبت سفارش انتخاب کنند.
پژو پارس برخلاف وعده سازمان ملی استاندارد از خط تولید ایرانخودرو کنار نرفت و احتمالا بدون استاندارد‌های ۸۵ گانه در سال جدید به متقاضیان سامانه تحویل داده می‌شود. این وسط حدود ۱۵۰ میلیون به خریدارانی که از زمستان پارسال چشم‌انتظار این محصول بودند، ضرر وارد شد. براساس آخرین بخشنامه اعلامی شرکت ایران خودرو، قیمت جدید خودرو پژو پارس با موتور XU۷P ویژه فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳ اطلاع رسانی شد.
فروش ۳ محصول سایپا در سامانه این شرکت فعال شد.
پس از سه سال فروش خودرو به شیوه قرعه‌کشی، زمستان سال ۱۴۰۱ وزارت صمت با ابداع شیوه نوبت‌دهی از طریق سامانه یکپارچه سعی کرد عرضه خودرو چه از طرف خودروسازان داخلی و چه مونتاژکاران، ساماندهی شود. اما مشکل اصلی این شیوه فروش در اجبار خودروسازان برای عرضه خودرو حتی در صورت نداشتن ظرفیت بود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها