چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 2024,April

هوش مصنوعی می‌تواند زمان مرگ انسان را پیش‌بینی کند

07 دی 1402
هوش مصنوعی می‌تواند زمان مرگ انسان را پیش‌بینی کند

دانشمندان نشان دادند هوش مصنوعی توسعه یافته می تواند برای پیش بینی رویدادهای زندگی افراد مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش بانک اول، دانشمندان نشان دادند هوش مصنوعی توسعه یافته برای مدل سازی زبان نوشتاری می تواند برای پیش بینی رویدادهای زندگی افراد مورد استفاده قرار گیرد. یک پروژه تحقیقاتی از دانشگاه فنی دانمارک، دانشگاه کپنهاگ و دانشگاه نورت‌ایسترن آمریکا نشان می دهد که اگر در مدل های ترنسفورمر از مقادیر زیادی داده در مورد زندگی افراد استفاده کنید و آن آموزش دهید، (مانند ChatGPT) آنها می توانند به طور سیستماتیک داده ها را سازماندهی و پیش بینی کنند که در زندگی یک فرد چه اتفاقی می افتد و حتی زمان مرگ را تخمین بزنند.

در مقاله جدیدی با عنوان «استفاده از توالی رویدادهای زندگی برای پیش‌بینی زندگی انسان‌ها» که در Nature Computational Science منتشر شده، محققان داده‌های سلامت و دلبستگی به بازار کار را برای ۶ میلیون دانمارکی در مدلی با نام life۲vec تجزیه و تحلیل کرده‌اند.

پس از اینکه مدل در مرحله اولیه آموزش دید، یعنی الگوهای موجود در داده‌ها را آموخت، نشان داده شد که عملکرد بهتری از دیگر شبکه‌های عصبی پیشرفته دارد.

پیش‌بینی‌های Life۲vec پاسخی است به سؤالات کلی مانند: آیا مرگ فرد در ۵ سال آینده اتفاق میافتد؟ هنگامی که محققان پاسخ های مدل را تجزیه و تحلیل کردند، نتایج با یافته های موجود در علوم اجتماعی سازگار بود.

البته محققان هشدار دادند که چالش هایی مانند محافظت از داده های حساس، حریم خصوصی و نقش سوگیری در داده ها باید قبل از استفاده از این مدل، عمیق تر درک شوند.

امروزه در شرکت‌های فناوری موارد مشابهی برای پیش‌بینی رویدادهای زندگی و رفتار انسان استفاده می‌شوند که برای مثال، رفتار ما را در شبکه‌های اجتماعی ردیابی و از آن برای پیش بینی رفتار و تأثیرگذاری بر ما استفاده میکند.

به گفته محققان، گام بعدی ترکیب انواع دیگری از اطلاعات، مانند متن و تصاویر یا اطلاعات مربوط به ارتباطات اجتماعی ما خواهد بود. این استفاده از داده ها یک تعامل کاملاً جدید بین علوم اجتماعی و بهداشت را باز می کند.

اخبار مرتبط
روزنامه دیلی میل در مصاحبه با کارشناسان هوش مصنوعی و روسای شرکت‌های مربوط به فناوری‌های هوش مصنوعی نوشته است که ممکن است در سال‌های آینده مشاغل زیر منقرض شوند.
هاشم کارگر در تشریح سامانه احراز هویت دیجیتال ایرانیان، گفت: موضوع احراز هویت توسط سازمان ثبت احوال در کشور انجام می شود. سامانه احراز هویت دیجیتال ایرانیان نیز اقدام بزرگی بود که با هدف گسترش احراز هویت به ویژه در بخش های خصوصی مدنظر قرار گرفت و آغاز به کار کرد.
در نامه‌ی اعتراضی هنرمندان علیه هوش مصنوعی آمده است: «هوش مصنوعی درصورتی‌که غیرمسئولانه استفاده شود، تهدید بزرگی برای توانایی ما در محافظت از حریم خصوصی، هویت، موسیقی و معیشت‌مان ایجاد می‌کند. برخی شرکت‌های بزرگ، بدون اجازه، از آثار ما برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. این موضوع برای بسیاری از موسیقی‌دانان، هنرمندان و ترانه‌سراهایی که تلاش می‌کنند امرار معاش کنند، فاجعه‌آمیز خواهد بود.»
کارکنان آینده، رویایی هستند. آنها مرخصی نمی‌گیرند، به تعطیلات نمی‌روند و برای ملاقات با رئیس درخواست نمی‌کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها