پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

حق کمیسیون مشاوران املاک مشخص شد / اعتراض به حق کمیسیون چگونه است؟

07 دی 1402
حق کمیسیون مشاوران املاک مشخص شد / اعتراض به حق کمیسیون چگونه است؟

پرداخت حق کمیسیون بنگاه‌ها یکی از دغدغه‌های خریداران و فروشندگان املاک است. حق کمیسیون به طور رسمی مشخص و اعلام شده است با این وجود برخی از مشاوران املاک بیش از میزان اعلام شده از دو طرف معامله حق کمیسیون دریافت می‌کنند که این کار غیر قانونی است. خریداران و فروشندگان املاک در صورتی که با قوانین پرداخت حق کمیسیون آشنایی کافی داشته باشند می‌توانند از حق خود دفاع کرده و از پرداختن هزینه اضافی پرهیز کنند.

به گزارش بانک اول  رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران به تازگی اعلام کرده که مشاوران املاک باید از هر طرف معامله ۲۵ صدم درصد دریافت کنند. به گفته حسین جنتی، در حال حاضر تعرفه خرید و فروش آپارتمان ۲۵ صدم درصد از هر دو طرف معامله و مجموعا نیم درصد بهای خرید است. البته روی مبلغ نهایی باید ۹ درصد نیز به‌ عنوان مالیات ارزش‌ افزوده محاسبه و دریافت شود که این مبلغ جزو حقوق دولتی است و درآمد مشاور املاک محسوب نمی‌شود.

حق کمیسیون ۲۵ درصدی به معنای آن است که چنانچه یک واحد آپارتمان به قیمت یک میلیارد تومان فروخته شود، صاحب بنگاه می‌تواند از هر کدام از طرفین معامله دو و نیم میلیون تومان حق کمیسیون دریافت کند که مجموع آن پنج میلیون تومان می‌شود. این در حالی است که به گفته رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران، برخی مشاوران املاک در پایتخت از هریک از متعاملین یک درصد و در مجموع ۲ درصد بهای خرید ملک کمیسیون دریافت می‌کنند.

جنتی با اشاره به پلمپ هزار و ۳۰۰ واحد صنفی مشاور املاک در استان تهران طی شش ماهه نخست سال جاری به دلیل فعالیت صنفی غیر مجاز و بدون پروانه، تاکید می‌کند: هیچ مشاور املاکی حق دریافت رقم بالاتر و غیرقانونی از متعاملین مسکن ندارد.

حق کمیسیون رهن و اجاره چقدر است؟

حق کمیسیون قراردادهای رهن و اجاره به میزان نیم‌درصد مبلغ رهن و یک‌چهارم مبلغ اجاره یک‌ماه از هر طرف محاسبه می‌شود و باید ۹ درصد مالیات نیز به آن اضافه شود. بر اساس نرخ‌نامه مشاوران املاک، حق کمیسیون تمدید قرارداد اجاره، معادل یک‌دهم حق کمیسیون آن قرارداد است و خدمات مربوط به متمم قرارداد و مبایعه‌نامه نیز باید رایگان انجام شود.

اعتراض به حق کمیسیون چگونه است؟

ممکن است برخی از مشاوران املاک زیاده‌خواه باشند و حق کمیسیون بالاتر از نرخ مقرر طلب کنند که در وهله اول بهترین راه اعتراض، افزایش آگاهی عمومی و زیر بار نرفتن طرفین معامله است. اما راه قانونی برای اعتراض هم وجود دارد و بازرسی اتحادیه و واحد ثبت شکایات مکلف است به اعتراض و شکایت مردم از صنف مشاوران املاک رسیدگی کند.

همچنین برای شکایت از مشاوران املاک به تعزیرات، فرد شاکی یا به صورت حضوری به شعب بدوی تعزیرات مراجعه و شکایت خود را به ثبت می‌رساند و یا ضمن تماس با شماره ۱۳۵ شکایت و اعتراض خود را اعلام می‌کند. شکایت از مشاور املاک از طریق سازمان تعزیرات از طریق مراجعه به سایت tazirat۱۳۵.ir امکان‌پذیر است.

اخبار مرتبط
در این مصوبه علاوه بر ضریب حقوق شاغلان و بازنشستگان، مبالغ حداقل حقوق و مزایای مستمر، حداقل حکم کارگزینی و سقف خالص پرداختی متوسط ماهانه کارمندان نیز مشخص شده است.
رییس پلیس فتا تهران تأکید کرد: افراد باید پس از مواجهه با این گونه پیام‌ها، حتی از طرف اعضای خانواده‌ی خود، قبل از اقدام به واریز وجه از طریق تماس تلفنی صحت آن پیام را بررسی کنند؛ چرا که ممکن است شبکه‌ی اجتماعی ارسال‌کننده‌ی پیام هک شده باشد و او این پیام را نفرستاده باشد.
معاون بهره برداری و فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ادامه داد: کالا‌های اساسی شامل لوازم خانگی برقی، لوازم آشپزخانه، کالای دیجیتال، وسایل سرمایشی، گرمایشی و ... است.
از بین تمام ایده‌ها و فعالیت‌های ایلان ماسک از خودرو‌های تسلا گرفته تا موشک‌های اسپیس ایکس، تصاحب توئیتر، برنامه‌های استعمار مریخ شاید شرکت مخفی تراشه‌های مغزی او با نام "نورالینک" خطرناک‌ترین آن‌ها باشد. نورالینک برای چه به وجود آمده است؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها