جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

خط پایان یک شایعه طلایی/ مالیات خرید طلا چگونه حساب می‌شود؟

07 دی 1402
خط پایان یک شایعه طلایی/ مالیات خرید طلا چگونه حساب می‌شود؟

یک عضو اتحادیه طلا با بیان اینکه مساله سامانه پایانه‌های فروشگاهی و مودیان مالیاتی برای صنف طلا حل شده است، پیش بینی کرد بازار روند رو به رشدی داشته باشد.

به گزارش بانک اول بازار طلا هفته پر تنشی را پشت سر گذاشت و شایعات مربوط به نرخ ۲۵ درصدی برای طلا باعث ایجاد نگرانی هم در سمت فروشندگان هم در سمت خریداران شد.

ماجرا از آنجا شروع شد که سامانه پایانه‌های فروشگاهی و مودیان مالیاتی از جمعه یکم دی ماه آغاز به کار کرد و فعالان صنف طلا نیز باید صورت‌های مالی را در این سامانه ثبت می‌کردند؛ اما یکباره شایعه‌ای مبنی بر دریافت ۲۵ درصدی مالیات از طلا فضای بازار را دگرگون کرد؛ البته این شایعه به سرعت هم از سوی سازمان امور مالیاتی و هم اتحادیه طلا و جواهر تکذیب شد.

عبادالله محمدولی، عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه بازار در شرایط عادی قرار گرفته است، به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت:  بحث هایی که پیش آمد نه اعتصاب بود نه اعتراض، این موضوع یک مساله مرتبط با حقوق صنفی است که در اتفاق پیش آمده، هر دو طرف مقصر هستند؛ هم اتحادیه و هم دستگاه ذیربط که اطلاع رسانی درستی در ابتدای کار نداشت.

وی افزود: یکی دو روز بحث صنفی بود که با مدیریت هیات مدیره اتحادیه و مسئولان اقتصادی مسائل برطرف شد و در حال حاضر مغازه‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند و مشکل خاصی وجود ندارد.

این عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: در سامانه فروشگاهی و مودیان یک ابهام در تبصره ۴ برای ثبت اموال و مالیات بر عایدی سرمایه وجود که قرار شد این مساله کمی به تاخیر بیفتد و دو کمیته به صورت تخصصی روی این بحث کار کارشناسی انجام دهند.

وی با استقبال از راه اندازی سامانه پایانه های فروشگاهی اظهار داشت: از این سامانه استقبال می کنیم؛ چون یک بستر الترونیکی است و دست افراد را برای سود جویی کوتاه می‌کند؛ ضمن اینکه صنف طلا نیز به صورت کلی موافق استفاده از این سامانه است.

به گفته محمدولی، سامانه جامع تجارت نیز کم و بیش فعال است؛ اما در آینده استفاده از آن عمومی می‌شود.

این عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره مالیات طلا نیز گفت: مالیات همان ۹ درصد از سود طلا است؛ به این صورت که قیمت طلای خام را در فاکتورها قید می‌کنند و هر مازادی باشد به عنوان سود کار است، بنابراین صادر کننده فاکتور اگر بنکدار باشد، اجرت تولید را کم می کند؛ الباقی که حق الزحمه فروشنده است، ۹ درصد مالیات دارد.

وی با بیان اینکه تعرفه خاصی برای طلا نیست با توجه به کیفیت کار اجرت تعیین می‌شود؛ درباره آخرین وضعیت بازار طلا نیز اظهار داشت: بازار شرایط خوبی دارد فعلا تغییر خاصی در تقاضا نداشتیم؛ اما با توجه به نزدیکی روز مادر احتمالا تقاضایی وارد بازار می‌شود.

وی در پایان گفت: بازار روند خود را طی می‌کند هر مثقال طلا الان حدود ۱۰ میلیون ۸۰۰ هزار تومان و هر گرم طلا ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومان است؛ اما حرکت قیمت‌ها رو به بالا است./مهدی جهانشاهلوراد

اخبار مرتبط
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار کرد: به‌نظر بنده، در کوتاه‌مدت باید نرخ ارز را به‌شکل‌های مختلف حفظ کرد، یکی از این اقدامات آگاه کردن مردم است، به‌عنوان نمونه، ترسیم چشم‌اندازی مشخص و اطمینان‌بخش از اینکه روند ناامن‌کننده در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی در کشور وجود ندارد، راهگشاست.
نوزدهمین حراج شمش طلا بناست روز یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شود.
، بازار امروز شاهد ریزش عمده قیمت ها نسبت به روز گذشته است.
مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران با اشاره به ارز تخصیصی به حوزه صنایع اظهار کرد: برای صنایع مختلف شامال معاملات نیمایی و معاملات اشخاص در مجموع یک میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار ارز نیمایی و ۴۸۵ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات، تامین شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها