پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

طلافروشان چقدر مالیات می دهند؟

09 دی 1402
طلافروشان چقدر مالیات می دهند؟

آمارهای سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد 74درصد طلافروشان حداکثر 15میلیون تومان در‌ماه مالیات پرداخت می‌کنند



به گزارش بانک اول در شرایطی که موج شایعه‌سازی‌ در مورد افزایش مالیات طلافروشان ظرف روز‌های گذشته چالش‌برانگیز شده است، اطلاعات موجود نشان می‌دهد اولا افزایش نرخی برای دریافت مالیات در کار نیست و دوماً طبق آمارها 74درصد طلافروشان یا مالیاتی پرداخت نمی‌کنند یا حداکثر مالیات بر درآمد پرداختی آنها 15میلیون تومان در‌ماه است. ضمن اینکه 34درصد طلافروشان هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌کنند.


هفته گذشته و بعد از آنکه مشخص شد طلافروشان نیز باید ازاول دی و از طریق سامانه مودیان مالیاتی صورتحساب الکترونیکی دریافت کنند و همچنین الزام طلافروشان به ثبت موجودی طلایشان در سامانه جامع تجارت موج تازه‌ای از شایعات درباره افزایش مالیات طلافروشان به راه افتاد.

اصل طلا مشمول مالیات نیست
 طبق قانون فعلا قرار نیست هیچ مالیاتی بابت اصل طلا دریافت شود و پرداخت مالیات از سوی مردم برای خرید طلا هم صحت ندارد.آنطورکه رئیس سازمان امور مالیاتی در این‌باره گفته است نه فقط قرار نیست هیچ مالیاتی از اصل طلا دریافت شود بلکه مردم نیز به‌عنوان خریدار لازم نیست کد ملی خود را به فروشنده بدهند.  محمد‌هادی سبحانیان تأکید کرده است: اصل طلا، جواهر و پلاتین به‌کار رفته در مصنوعات ساخته شده از فلزات مزبور معاف از مالیات بر ارزش افزوده است و فقط اجرت ساخت و سود فروشنده که سهم کوچکی از مبلغ پرداختی بابت خرید است مشمول ارزش افزوده است.


مالیات طلافروشان مانند سایر مشاغل میزان پرداخت مالیات طلافروشان مانند سایر مشاغل و اصناف است به این معنا كه اگر سود فعالیت طلافروشان بین صفر تا 200میلیون تومان در‌ماه باشد باید 15درصد مالیات پرداخت کنند و اگر درآمد آنها بعد از کسر هزینه‌ها بین 200 تا 400میلیون تومان باشد میزان مالیات پرداختی آنها 20درصد سود تعیین خواهد شد.
 طلافروشانی که بالاتر از 400میلیون تومان سود کرده‌اند نیز نرخ مالیات‌شان 25درصد خواهد بود.
 

تقسیم بندی طلا فروشان بر اساس میزان مالیاتی که پرداخت می کنند - ارقام به درصد

مقدار مالیات پرداختی

سهم از کل فعالان صنعت

صفر تومان

۳۴

صفر تا ۵ میلیون تومان

۲۰

۵ تا ۱۵ میلیون تومان

۲۰

۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان

۱۶

۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان

۶

بیش از ۵۰ میلیون تومان

۴

میزان مالیاتی که طلا فروشان بر اساس میزان درآمدشان پرداخت می کنند

میزان درآمد

درصد پرداخت مالیات

صفر تا ۲۰۰ میلیون تومان

۱۵

۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان

۲۰

بالاتر از ۴۰۰ میلیون تومان

۲۵

اخبار مرتبط
رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد و درباره اعتراض‌هایی که به قیمت حج امسال شده است، گفت: هزینه ارزی حج نسبت به سال گذشته ۳۱۹ دلار کمتر است، تغییرات نرخ ارز و بلیت هواپیما موجب همپوشانی در هزینه‌ها شده است.
وزارت رفاه ضمن هشدار از هموطنان خواست به منظور جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری به اخبار فاقد اعتبار در این حوزه توجهی نداشته باشند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اصفهان با بیان نقش و اهمیت ویژه این استان در درآمدهای کشور خاطرنشان کرد: اصفهان پس از تهران، رُتبه دوم را تامین درآمدهای مالیاتی دارد اما در دریافت اعتبارات رُتبه هفتم و در تملک دارایی‌ها رتبه شانزدهم کشور است.
اگرچه کاهش رشد نقدینگی می‌تواند یک نشانه مثبت باشد و کم و بیش این اتفاق نظر میان مکاتب اقتصادی وجود دارد که تورم در بلندمدت با نرخ رشد نقدینگی قابل توضیح است، اما به دلایل متعدد در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار همبستگی قوی میان این دو متغیر را داشت. بنابراین حتی با فرض پایدار بودن روند کاهش نرخ رشد نقدینگی، در بازه زمانی یک‌ساله عوامل مهم‌تری وجود دارد که در ارائه چشم‌انداز واقع‌بینانه از تورم باید درنظر گرفت.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها