جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

تورم را چگونه پیش‌ بینی کنیم؟ / مواظب پس اندازتان باشید

09 دی 1402
تورم را چگونه پیش‌ بینی کنیم؟ / مواظب پس اندازتان باشید

اینکه نرخ تورم در آینده چه می‌شود، یکی از دغدغه‌های همیشگی شهروندان جامعه است اما نرخ تورمی که همواره نهادهای رسمی نظیر مرکز آمار ایران اعلام می‌کنند، بیشتر نمایانگر روند رشد قیمت‌ها در گذشته است.

به گزارش بانک اول  سوال مهم این است که چگونه نرخ تورم در ماه‌های بعد را پیش‌بینی کنیم و سپر مناسب در برابر شوک‌های بعدی در دست داشته باشیم. از منظر ادبیات اقتصادی دستکم دقت در ۲ شاخص برای پیش‌بینی تورم مهم است؛ نخست رشد هزینه تولید خدمات و کالاها و دوم رشد ماهانه قیمت‌ها. به این ترتیب هر چه هزینه تولید کالاها و خدمات روندی افزایشی داشته باشد با فاصله چند ماه اثر آن بر قیمت کالاها و خدمات مصرفی نمایان می‌شود.

از سوی دیگر وقتی شاخص تورم ماهانه یعنی میانگین قیمت کالاها و خدمات در هر ماه نسبت به ماه قبض رشد کند و از محدوده یک درصد فراتر برود، این انتظار ایجاد می‌شود که روند کاهش تورم ممکن است متوقف شود. پس دقت کنید که برای ایجاد یک سپر حفاظتی در برابر تورم، شاخص‌های اثرگذار بر تورم از، تورم تولید، تورم ماهانه رشد نقدینگی و پایه پولی را رصد کنید.

سپر شما در برابر تورم

نکته بسیار با اهمیت این است که پس اندازتان را در برابر شوک های تورمی حفظ کنید. به طور مثال الان با تورم موجود شاید سپرده‌گذاری کردن نزد بانک‌ها جذابیت از حیث بازدهی نداشته باشد اما به دلیل بدون ریسک بودن این نوع سرمایه گذاری همچنان گزینه نخست بسیاری از شهروندان این است که پول شان را نزد بانک‌ها سپرده گذاری کنند و در پایان هر ماه سودش را بگیرند. گزینه دیگر سرمایه گذاری در صندوق های با درآمد ثابت است که سود آن کمی بالاتر از سپرده‌های سرمایه گذاری بانکی است و ریسک هم ندارد.

اما دغدغه حفظ ارزش پس انداز در برابر تورم همچنان باقی است و از این رو شاید شما تصمیم بگیرید که بخشی از پس اندازتان را به دلار یا سکه و طلا تبدیل کنید و بدیهی است که باید ریسک نوسان ارزش آن را در نظر بگیرید، هرچند که بازار طلا و ارز دارای قدرت نقدشوندگی بالایی است.

از سوی دیگر یکی از همین سپرهای ضدتورمی، سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و بورس است که البته ریسک نوسان آن زیاد است تا جایی که به طور مثال در همین امسال بازدهی کافی را برای سهامداران نداشته است.

پیشنهاد می‌شود بدون داشتن سواد مالی و اقتصادی پس اندازتان را در برابر معرض ریسک قرار ندهید و فریب افرادی را نخورید که خودشان را کارشناس در فضای مجازی معرفی می‌کنند.

روزنامه همشهری

اخبار مرتبط
روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو بخشنامه شماره ۲۹۶۲۷۳‌‌‌‌‌‌‌/۹۴ مورخ ۱۵‌‌‌‌‌‌‌/۱۰‌‌‌‌‌‌‌/۱۳۹۴ موضوع ابلاغ اصلاحیه «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‌-ریالی»،‌به استحضار می‌رساند؛ با سپری‌شدن بیش از هشت سال از اجرای دستورالعمل مذکور و تجربیات حاصل از آن و نیز حسب بازخوردهای واصله از مراجع مختلف، به ویژه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و همچنین با توجه به این که در سال جاری مقرر شده، حدود ۸۰۰۰ هزار میلیارد ریال از تأمین مالی فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی کشور با استفاده از ابزار اعتبار اسنادی داخلی ‌‌-ریالی
مصوبه مزد کارگران در سال ۱۴۰۲ ابلاغ شده و دستمزد فروردین آنها باید بر اساس معیارهای جدید محاسبه و پرداخت شود. دامنه مزد قانونی کارگران در سال جاری از ۷ تا ۵۰ میلیون تومان تعیین شده است و کارگران بنا به وضعیت شغلی و خانوادگی، مشمول دریافت ارقام بالاتری به‌عنوان مزد مبنا و حداقل مزد خواهند بود.
کاظمی با اشاره به آمادگی کامل گمرک جمهوری اسلامی ایران جهت استقرار تدریجی سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی در امور گمرکی در تمامی گمرکات اجرایی، افزود: سازمان‌های همجوار مجوز دهنده در حوزه تجارت خارجی برای ترخیص کالا، بایست ضمن اتصال به سامانه یکپارچه مجوزها وزارت صمت، مجوزها را از طریق این سامانه به سامانه جدید گمرک ارسال کنند.
دیدار با مردم سمنان و شاهرود، حضور در جشن احیای ۲۰۰ واحد راکد استان در دولت سیزدهم، افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی، جشن واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت و نشست «حل مساله» با محوریت تامین آب، فعالیت معادن و راه‌اندازی کارخانه‌های سهامی، در سفر یکروزه دولت سیزدهم برنامه‌ریزی شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها