جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

راه هایی برای تشخیص تصاویر جعلی هوش مصنوعی از واقعی

09 دی 1402
راه هایی برای تشخیص تصاویر جعلی هوش مصنوعی از واقعی

در حالی که هوش مصنوعی روز به روز پیشرفته‌تر می‌شود، تشخیص تصاویر واقعی از مجازی سخت‌تر می‌شود. با این حال، روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند به شناسایی تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی کمک کند که در این جا به ۱۰ مورد از آنها می‌پردازیم.

به گزارش بانک اول به نقل از آی ای مجموعه‌ای از نرم‌افزار‌های تولید تصویر هوش مصنوعی طی چند سال اخیر شروع به کار کرده‌اند و تصاویر جعلی زیادی در سراسر اینترنت پخش شده‌اند و در حالی که کاربران درستکار به خواننده اطلاع می‌دهند که تصاویر توسط هوش مصنوعی تولید شده‌اند، برخی از افراد نیز ممکن است این کار را نکنند.

، در حالی که تولید تصاویر مصنوعی می‌تواند سرگرم کننده باشد، این تصاویر به طور فزاینده‌ای برای فریب مردم استفاده می‌شوند. برخی از شاخص‌ترین نمونه‌های چنین تصاویری که در فضای مجازی هیاهو به پا کردند عبارتند از تصویری از پاپ که ژاکت پف‌دار به تن داشت یا تصاویری از پنتاگون که مورد حمله قرار گرفته بود.

از همین رو، توسعه راه‌هایی برای تشخیص اینکه کدام تصاویر جعلی هستند اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

اما، قبل از اینکه به بررسی راه‌های تشخیص تصاویر جعلی از واقعی بپردازیم شاید بخواهید توانایی خود را در تشخیص تصاویر جعلی از واقعی بسنجید. برای انجام این کار می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید و اگر عملکرد خیلی خوبی نداشتید در اینجا چند نکته مفید برای افزایش شانس موفقیت شما در آینده وجود دارد.

۱۰ راه برای تشخیص تصاویر جعلی هوش مصنوعی از واقعی

۱. چیره‌دستی

همانطور که هر هنرمندی به شما خواهد گفت، تسلط بر ترسیم دست انسان یکی از سخت‌ترین مهارت‌ها است و به نظر می‌رسد همین امر در مورد تصاویر هوش مصنوعی نیز صادق باشد. اگر دقت کنید، تشخیص موارد جعلی در اینجا می‌تواند نسبتا ساده باشد.

اغلب، تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی، نمایش بسیار عجیبی از دست‌ها ارائه می‌دهند. وجود شش انگشت یا بیشتر، زوایای عجیب انگشتان، بلندی غیرمعمول آن‌ها یا به کار گیری روش‌های عجیب برای نگه داشتن اشیا همگی مشکلات رایج در تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی هستند. در ظاهر، این کمی عجیب به نظر می‌رسد، زیرا مطمئنا هوش مصنوعی می‌داند که انسان‌ها فقط چهار انگشت و یک شست در هر دست دارند، اما درست مانند هنرمندان واقعی، انواع هوش مصنوعی‌های تولید کننده تصاویر فعلا در ترسیم دست‌ها مشکل دارند.

علت این است که دست‌ها بخش کوچکی از بدن انسان هستند و معمولا در تصاویر افراد، تمرکز اصلی روی آن‌ها نیست.

۲. هوش مصنوعی در مواردی مانند متون یا خط‌کشی راه‌ها موفق نیست

۱۰ راه برای تشخیص تصاویر جعلی هوش مصنوعی از واقعی

یکی دیگر از راه‌ها می‌تواند گنجاندن متن در تصاویر باشد. متن مورد نظر می‌تواند شامل نام خیابان‌ها، آگهی‌ها، علائم و ... شود به طوری که متن یا قسمت حاوی متن تمرکز اصلی در یک تصویر نیست.

مشابه دست‌ها، هوش مصنوعی واقعا اهمیت این بخش از تصاویر آموزشی خود را «درک» نمی‌کنند. هوش مصنوعی می‌داند که باید مورد مشابهی را وارد تصویر کنند، اما لزوما به «معنای» آن متن توجهی نمی‌کند. در نتیجه موارد واضحی مانند فاصله‌گذاری عجیب بین حروف و یا حتی دیدگاه‌های عجیب در حروف دیده می‌شود.

در حالی که هوش‌های مصنوعی تولیدکننده تصاویر پیچیده‌تر می‌شوند و این نوع «خطا» احتمالا به تدریج برطرف می‌شود، در حال حاضر، این راه می‌تواند گزینه‌ای بسیار مفید برای تشخیص تصویر تولید شده توسط هوش مصنوعی باشد.

۳. تصویری که خیلی بی‌نقص به نظر می‌رسد احتمالا جعلی است

۱۰ راه برای تشخیص تصاویر جعلی هوش مصنوعی از واقعی

یکی دیگر از نشانه‌های هشداردهنده این است که چقدر تصویر «بی‌نقص» یا «صیقل خورده» به نظر می‌رسد. اگرچه این گزینه قطعی نیست، زیرا امروزه بسیاری از افراد از نرم افزار‌های ویرایش تصویر و فیلتر‌ها استفاده می‌کنند، اما می‌تواند یک علامت هشدار اولیه باشد.

پوست و سایر عناصر بسیار متغیر، مانند سطوح ناهموار هنگامی که توسط هوش مصنوعی تولید می‌شوند، می‌توانند کمی عجیب به نظر برسند. شبیه‌سازی منافذ پوست، لکه‌ها، جای زخم‌ها و سایر عیوب برای هوش مصنوعی کمی دشوار است. همچنین باید به عناصری مانند دندان توجه زیادی داشته باشید.

هوش مصنوعی در ترسیم دندان‌ها و گوش‌های انسان نیز که اندازه کوچکی دارند، مشکل دارد. به عنوان مثال، دندان‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی ممکن است کوچک، بیش از اندازه زیاد یا نوک تیز به نظر برسند، در حالی که گوش‌ها ممکن است فاقد لاله گوش باشند.

شما همچنین باید به دنبال تقارن بسیار عالی در سوژه اصلی یک تصویر مانند یک چهره باشید. اکثر افراد دارای عدم تقارن هستند. این تفاوت ظریف خواهد بود، اما مغز شما به شما می‌گوید که چیزی در تصویر اشتباه به نظر می‌رسد.

۴. اگر تصویر یک نقاشی را تماشا می‌کنید، ضربه‌های قلم مو را بررسی کنید

۱۰ راه برای تشخیص تصاویر جعلی هوش مصنوعی از واقعی

نکته خوب دیگر، به خصوص اگر قرار است تصویر مربوط به یک نقاشی را بررسی کنید، بزرگنمایی آن و بررسی هرگونه ضربه قلم مو است. احتمالا آن‌ها را در آنجا خواهید یافت، اما باید به الگو یا «منطق» قرارگیری آن‌ها توجه زیادی داشته باشید.

اغلب، این ضربات قلمو کاملا تصادفی هستند و ممکن است به موضوع نقاشی ارتباطی نداشته باشند.

اگر تجربه دیدن نقاشی‌های واقعی را داشته باشید، باید این فورا برای شما روشن شود، اما حتی علاقه‌مندان تازه کار به هنر نیز می‌توانند متوجه شوند که چیزی در تصویر درست نیست. همچنین ممکن است لکه‌های عجیب و غریب یا ادغام قسمت‌هایی از نقاشی را در پس‌زمینه مشاهده کنید که اگر نقاشی واقعی بود، وجود نداشتند.

همچنین باید به دنبال مصنوعات دیجیتالی مانند پیکسل‌سازی، نویز غیرمعمول یا مصنوعات فشرده‌سازی باشید که نامناسب به نظر می‌رسند.

۵. پس زمینه‌تار اغلب سرنخ خوبی است

۱۰ راه برای تشخیص تصاویر جعلی هوش مصنوعی از واقعی

یکی دیگر از موضوعات رایج در تصاویر ایجاد شده توسط هوش مصنوعی، پس زمینه بیش از حد تار است. به طور معمول مولدهای تصاویر پس زمینه را کاملا محو می‌کنند تا از نمایان شدن بیش از حد جزئیات غیرعادی جلوگیری کنند. در حالی که پس‌زمینه عکس‌های واقعی را می‌توان به راحتی محو کرد، یک پس‌زمینه کاملا تار باید زنگ هشدار را برای شما به صدا درآورد.

به صورت مشابه، هر ساختمان یا مشخصه‌ معماری که طراحی آن‌ عجیب و غریب به نظر می‌رسد، راه دیگری است. گاهی اوقات، ممکن است پله‌ها به درستی تراز نشده باشند، یا ممکن است دیوارها دارای منحنی‌های عجیب و غریب باشند. سقف‌ها ممکن است بدون هیچ دلیلی شیب‌دار باشند. در مورد حضور جمعیت زیاد، پس‌زمینه تار ممکن است خطاهای قابل‌توجهی را پنهان کند، مانند فقدان اعضای بدن یا افراد سه چشم، بنابراین مراقب آنها باشید.

۶. آیا تصویر بیش از حد «براق» به نظر می‌رسد؟

۱۰ راه برای تشخیص تصاویر جعلی هوش مصنوعی از واقعی

همانطور که پیش از این گفته شد، تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی اغلب فاقد بافت واقعی هستند و ظاهری براق و پلاستیکی شبیه به شخصیت‌های بازی‌های ویدیویی دارند.

بسیاری از تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی دارای کنتراست بین پس زمینه تار و پیش زمینه صاف و واضح هستند. این ظاهر عجیب در آثار هنری کارتونی که توسط هوش مصنوعی و تصاویر ظاهرا واقع گرایانه آن‌ها ایجاد شده، قابل توجه است.

۷. عناصری مانند یقه، گردنبند و ... را بررسی کنید

۱۰ راه برای تشخیص تصاویر جعلی هوش مصنوعی از واقعی

اقلام واقعی از قوانین فیزیک پیروی می‌کنند، در حالی که تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی ممکن است دارای افزونه‌های غیر واقعی باشند.

به این منظور، عناصری مانند جواهرات را بررسی کنید تا موارد عجیب و غریب مانند تاب برداشتن یا ناهماهنگی گوشواره را بیابید. اطمینان حاصل کنید که حلقه‌ها به درستی در انشگت جا گرفته‌اند و گردنبند‌ها با طول مناسب آویزان هستند. این موارد باید از قوانین فیزیک پیروی کنند و از منطق طراحی سرپیچی نکنند. همچنین، توجه داشته باشید که هرگونه تاری در طراحی ممکن است برای ایجاد حواس پرتی عمدی از جزئیاتی مانند صفحه ساعت که تولید آن‌ها دشوار است، شده باشد.

مواردی که در دست گرفته شده‌اند نیز می‌توانند جنبه چالش برانگیزی برای سیستم‌های هوش مصنوعی باشند.

دلیل این است که هوش مصنوعی در تشخیص نقطه پایان دست‌ها و شروع اشیاء مشکل دارد و این مشکل می‌تواند به دراز شدن لیوان‌های قهوه یا قلم‌های معلق در هوا منجر شود.

۸. از روش جستجوی معکوس تصویر استفاده کنید

۱۰ راه برای تشخیص تصاویر جعلی هوش مصنوعی از واقعی

اگر همه راه‌های بالا با شکست مواجه شد، ابزار‌هایی مانند Google Images یا TinEye می‌توانند با مقایسه تصویر شما با تصاویر مشابه در اینترنت، تشخیص دهند که آیا یک تصویر توسط هوش مصنوعی تولید شده است یا خیر. استفاده از این ابزار‌ها بسیار ساده و از همه مهم‌تر، رایگان است.

۹. از برنامه‌های بررسی تصویر استفاده کنید

۱۰ راه برای تشخیص تصاویر جعلی هوش مصنوعی از واقعی

گزینه دیگر این است که از برنامه‌های بررسی تصویر هوش مصنوعی استفاده کنید. گزینه‌های مختلفی در دسترس است برای مثال افزونه Hive AI Detector گوگل کروم امتیازی را ارائه می‌دهد که نشان دهنده احتمال واقعی یا جعلی بودن یک تصویر است.

به عنوان مثال، ممکن است به شما اطلاع دهد که یک تصویر دارای ۸۵.۹ درصد شانس جعلی بودن است و حتی نشان دهد که احتمالا از کدام موتور هوش مصنوعی برای تولید آن استفاده شده است. علاوه بر این، برنامه افزودنی مناطقی از تصویر را که به احتمال زیاد توسط هوش مصنوعی ایجاد شده‌اند، نشان می‌دهد.

در حالی که این موارد تنها چند راه متداول برای تعیین اصالت یک تصویر هستند، مهم است که توجه داشته باشید که فناوری هوش مصنوعی هر روز در حال پیشرفت است. با ادامه بهبود هوش مصنوعی، این شاخص‌ها ممکن است کمتر قابل اعتماد شوند، و تشخیص تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی از تصاویر واقعی به طور فزاینده‌ای چالش برانگیزتر شود. اما اگر چیزی از نظرتان درست به نظر نمی‌رسد، به قلب خود اعتماد کنید.

اخبار مرتبط
روزنامه دیلی میل در مصاحبه با کارشناسان هوش مصنوعی و روسای شرکت‌های مربوط به فناوری‌های هوش مصنوعی نوشته است که ممکن است در سال‌های آینده مشاغل زیر منقرض شوند.
هاشم کارگر در تشریح سامانه احراز هویت دیجیتال ایرانیان، گفت: موضوع احراز هویت توسط سازمان ثبت احوال در کشور انجام می شود. سامانه احراز هویت دیجیتال ایرانیان نیز اقدام بزرگی بود که با هدف گسترش احراز هویت به ویژه در بخش های خصوصی مدنظر قرار گرفت و آغاز به کار کرد.
در نامه‌ی اعتراضی هنرمندان علیه هوش مصنوعی آمده است: «هوش مصنوعی درصورتی‌که غیرمسئولانه استفاده شود، تهدید بزرگی برای توانایی ما در محافظت از حریم خصوصی، هویت، موسیقی و معیشت‌مان ایجاد می‌کند. برخی شرکت‌های بزرگ، بدون اجازه، از آثار ما برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. این موضوع برای بسیاری از موسیقی‌دانان، هنرمندان و ترانه‌سراهایی که تلاش می‌کنند امرار معاش کنند، فاجعه‌آمیز خواهد بود.»
کارکنان آینده، رویایی هستند. آنها مرخصی نمی‌گیرند، به تعطیلات نمی‌روند و برای ملاقات با رئیس درخواست نمی‌کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها